moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Rosomaki dla polskiej armii

Trzysta siedem Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak otrzyma do 2019 roku polska armia. Umowę w tej sprawie, w obecności Ministra Obrony Narodowej Tomasza Siemoniaka i wiceministra Waldemara Skrzypczaka, podpisali szef Inspektoratu Uzbrojenia i dyrektor Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich. 

Na mocy zawartej dziś umowy zakłady w Siemianowicach Śląskich wyprodukują do 2019 roku 307 Rosomaków w wersji bazowej. MON zamierza wykorzystać je do budowy wozów bojowych z bezzałogową wieżą uzbrojoną w karabin, działko i wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike oraz wersji specjalistycznych KTO, w tym pojazdów rozpoznawczych R1 i R2, moździerzy samobieżnych Rak oraz wozów dowodzenia – WD. Jak zapowiedział Adam Janik, dyrektor siemianowickich zakładów, w pierwszej kolejności wojsko dostanie wozy rozpoznania technicznego i Raki. – Czas realizacji kontraktu i liczba dostarczanych transporterów została dostosowana do potrzeb Wojsk Lądowych – mówi wiceminister Waldemar Skrzypczak. W planach jest także modernizacja starszych wież załogowych i integracja z nimi pocisków Spike.

Dla WZM z Siemianowic Śląskich, warta 1,65 miliarda złotych umowa, to pewność zatrudnienia dla setek pracowników a dla samej firmy niezłe perspektywy na dalszy rozwój. – Podpisanie wieloletniej umowy jest korzystne dla zakładów w Siemianowicach i ponad stu ich kooperantów, ale także dla zamawiającego, bo ma on gwarancję stabilnych dostaw. Mogliśmy też wynegocjować niższą cenę – stwierdził prezes Janik. Kontrakt spowoduje zwiększenie zatrudnienia w fabryce.

– 2013 rok można uznać za rok Siemianowic – powiedział Tomasz Siemoniak, minister obrony narodowej, obecny na uroczystości podpisania umowy. Minister przypomniał, że wcześniej podpisano ważną umowę dotyczącą transporterów z fińską firmą Patria. Jej negocjacje były długie i trudne, konieczna była interwencja premiera. Nowe porozumienie z Finami jest jednak znacznie korzystniejsze dla strony polskiej niż poprzednie. Stwarza realne możliwości eksportu Rosomaków. Kilka tygodni temu premier Donald Tusk podczas wizyty w siemianowickich zakładach ogłosił konsolidację publicznego sektora zbrojeniowego.

Pierwszy kontrakt na dostawę kołowych transporterów opancerzonych Rosomak MON podpisało 15 kwietnia 2003 roku z konsorcjum Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich oraz fińskiej Patrii. Wartość wyniosła 5 miliardów złotych. Na jego mocy nasza armia miała otrzymać do końca 2013 roku 690 kołowych transporterów opancerzonych, opracowanych na bazie wozu Armoured Modular Vehicle (AMV 8X8), z czego: 313 bojowych z załogową wieżą OTO Melara Hitfist-30P, 96 z wieżą zintegrowaną z ppk Spike-LR, 125 wersji bojowych z bezzałogowym systemem wieżowym uzbrojonym w karabin 12,7 mm, 78 wozów dowodzenia, 41 wozów ewakuacji medycznej, 34 wozy pomocy technicznej, 23 wozy artyleryjskie, 22 wozy inżynieryjne, 17 wozów rozpoznania chemicznego oraz 5 wozów rozpoznania inżynieryjnego. Warta prawie pięć miliardów złotych umowa przewidywała również, że poza czteroosiowym KTO nasza armia otrzyma 32 trzyosiowe (6x6) wozy rozpoznawcze. W 2009 roku zwiększono liczbę zamówionych wersji z załogową wieżą Hitfist 30P z 313 na 359.

Z zamówionych dekadę temu 690 pojazdów wojska lądowe do tej pory otrzymały prawie sześćset Rosomaków, bo taką nazwę otrzymał transporter. – Dziesięć lat to czas sukcesu kołowego transportera opancerzonego Rosomak – podkreślił minister Siemoniak. Wóz sprawdził się zarówno w jednostkach w kraju, jak i podczas misji w Afganistanie. I uznawany jest za jeden z najlepszych na świecie. – Rosomak przyćmił swój pierwowzór – powiedział szef MON.

KW, TW

autor zdjęć: WZM Siemianowice Śląskie, mjr Robert Siemaszko/DPI MON

dodaj komentarz

komentarze

~Ja
1382640420
Rosomaki są za małe i ciasne aby żołnierze mogli swobodnie w nich przebywać w pełnym oprzyrządowaniu (kamizelki kuloodporne itp) U skandynawskiego producenta powstała nowa większa wersja a wy drepczecie w miejscu z tym samym modelem sprzed 10 lat.
28-8B-2A-1A
~scooby
1382613540
ładny, fajny ... a kiedy nowy BWP ?
DB-A6-73-01

Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Orlik na Alfę
Maratońskie święto w Warszawie
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Na tropie Bursztynowej Komnaty
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Dwie agresje, dwie okupacje
Przedwczesny triumf
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Speczespół wybierze „Orkę”
Medale na ściance i na torze regatowym
Koniec dzieciństwa
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
W poszukiwaniu majora Serafina
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Cios w plecy
Rekompensaty na nowych zasadach
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Polskie wojsko na Gotlandii
Kircholm 1605
Cichociemni w oczach swoich następców
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
„Road Runner” w Libanie
Zawiszacy mają „Zjawę”
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Człowiek w pętli
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Jednym głosem w sprawie obronności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nurkowie kontra dywersanci
W obronie gazoportu
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Europa ma być zdolna do obrony
Brytyjczycy na wschodniej straży
Krótka droga na Gotlandię
Brytyjczycy żegnają Malbork
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Polski „Wiking” dla Danii
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Bohaterowie, których etos trwa
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podniebny sprawdzian
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Soboty z wojskiem
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Pięciobojowe duety na medal

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO