moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Rosomaki dla polskiej armii

Trzysta siedem Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak otrzyma do 2019 roku polska armia. Umowę w tej sprawie, w obecności Ministra Obrony Narodowej Tomasza Siemoniaka i wiceministra Waldemara Skrzypczaka, podpisali szef Inspektoratu Uzbrojenia i dyrektor Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich. 

Na mocy zawartej dziś umowy zakłady w Siemianowicach Śląskich wyprodukują do 2019 roku 307 Rosomaków w wersji bazowej. MON zamierza wykorzystać je do budowy wozów bojowych z bezzałogową wieżą uzbrojoną w karabin, działko i wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike oraz wersji specjalistycznych KTO, w tym pojazdów rozpoznawczych R1 i R2, moździerzy samobieżnych Rak oraz wozów dowodzenia – WD. Jak zapowiedział Adam Janik, dyrektor siemianowickich zakładów, w pierwszej kolejności wojsko dostanie wozy rozpoznania technicznego i Raki. – Czas realizacji kontraktu i liczba dostarczanych transporterów została dostosowana do potrzeb Wojsk Lądowych – mówi wiceminister Waldemar Skrzypczak. W planach jest także modernizacja starszych wież załogowych i integracja z nimi pocisków Spike.

Dla WZM z Siemianowic Śląskich, warta 1,65 miliarda złotych umowa, to pewność zatrudnienia dla setek pracowników a dla samej firmy niezłe perspektywy na dalszy rozwój. – Podpisanie wieloletniej umowy jest korzystne dla zakładów w Siemianowicach i ponad stu ich kooperantów, ale także dla zamawiającego, bo ma on gwarancję stabilnych dostaw. Mogliśmy też wynegocjować niższą cenę – stwierdził prezes Janik. Kontrakt spowoduje zwiększenie zatrudnienia w fabryce.

– 2013 rok można uznać za rok Siemianowic – powiedział Tomasz Siemoniak, minister obrony narodowej, obecny na uroczystości podpisania umowy. Minister przypomniał, że wcześniej podpisano ważną umowę dotyczącą transporterów z fińską firmą Patria. Jej negocjacje były długie i trudne, konieczna była interwencja premiera. Nowe porozumienie z Finami jest jednak znacznie korzystniejsze dla strony polskiej niż poprzednie. Stwarza realne możliwości eksportu Rosomaków. Kilka tygodni temu premier Donald Tusk podczas wizyty w siemianowickich zakładach ogłosił konsolidację publicznego sektora zbrojeniowego.

Pierwszy kontrakt na dostawę kołowych transporterów opancerzonych Rosomak MON podpisało 15 kwietnia 2003 roku z konsorcjum Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich oraz fińskiej Patrii. Wartość wyniosła 5 miliardów złotych. Na jego mocy nasza armia miała otrzymać do końca 2013 roku 690 kołowych transporterów opancerzonych, opracowanych na bazie wozu Armoured Modular Vehicle (AMV 8X8), z czego: 313 bojowych z załogową wieżą OTO Melara Hitfist-30P, 96 z wieżą zintegrowaną z ppk Spike-LR, 125 wersji bojowych z bezzałogowym systemem wieżowym uzbrojonym w karabin 12,7 mm, 78 wozów dowodzenia, 41 wozów ewakuacji medycznej, 34 wozy pomocy technicznej, 23 wozy artyleryjskie, 22 wozy inżynieryjne, 17 wozów rozpoznania chemicznego oraz 5 wozów rozpoznania inżynieryjnego. Warta prawie pięć miliardów złotych umowa przewidywała również, że poza czteroosiowym KTO nasza armia otrzyma 32 trzyosiowe (6x6) wozy rozpoznawcze. W 2009 roku zwiększono liczbę zamówionych wersji z załogową wieżą Hitfist 30P z 313 na 359.

Z zamówionych dekadę temu 690 pojazdów wojska lądowe do tej pory otrzymały prawie sześćset Rosomaków, bo taką nazwę otrzymał transporter. – Dziesięć lat to czas sukcesu kołowego transportera opancerzonego Rosomak – podkreślił minister Siemoniak. Wóz sprawdził się zarówno w jednostkach w kraju, jak i podczas misji w Afganistanie. I uznawany jest za jeden z najlepszych na świecie. – Rosomak przyćmił swój pierwowzór – powiedział szef MON.

KW, TW

autor zdjęć: WZM Siemianowice Śląskie, mjr Robert Siemaszko/DPI MON

dodaj komentarz

komentarze

~Ja
1382640420
Rosomaki są za małe i ciasne aby żołnierze mogli swobodnie w nich przebywać w pełnym oprzyrządowaniu (kamizelki kuloodporne itp) U skandynawskiego producenta powstała nowa większa wersja a wy drepczecie w miejscu z tym samym modelem sprzed 10 lat.
28-8B-2A-1A
~scooby
1382613540
ładny, fajny ... a kiedy nowy BWP ?
DB-A6-73-01

Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Największy transport Abramsów w tym roku
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
17 września 1939. Nigdy więcej
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Z najlepszymi na planszy
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rekompensaty na nowych zasadach
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Hekatomba na Woli
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Brytyjczycy żegnają Malbork
Dwie agresje, dwie okupacje
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Defendery skompletowane
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Black Hawki nad Warszawą
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Orlik na Alfę
Kurs dla najlepszych w SERE
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Debiut polskich Patriotów
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Czołgiści w ogniu
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Żandarmeria skontroluje także cywilów
NATO – jesteśmy z Polską
Pożegnanie z Columbią
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Cios w plecy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Wielkie zbrojenia za Odrą
W poszukiwaniu majora Serafina
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Krok ku niezależności
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Zwycięska batalia o stolicę
Święto Wojsk Lądowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
„Road Runner” w Libanie
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Husarz z polskim instruktorem
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO