moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Rosomaki dla polskiej armii

Trzysta siedem Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak otrzyma do 2019 roku polska armia. Umowę w tej sprawie, w obecności Ministra Obrony Narodowej Tomasza Siemoniaka i wiceministra Waldemara Skrzypczaka, podpisali szef Inspektoratu Uzbrojenia i dyrektor Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich. 

Na mocy zawartej dziś umowy zakłady w Siemianowicach Śląskich wyprodukują do 2019 roku 307 Rosomaków w wersji bazowej. MON zamierza wykorzystać je do budowy wozów bojowych z bezzałogową wieżą uzbrojoną w karabin, działko i wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike oraz wersji specjalistycznych KTO, w tym pojazdów rozpoznawczych R1 i R2, moździerzy samobieżnych Rak oraz wozów dowodzenia – WD. Jak zapowiedział Adam Janik, dyrektor siemianowickich zakładów, w pierwszej kolejności wojsko dostanie wozy rozpoznania technicznego i Raki. – Czas realizacji kontraktu i liczba dostarczanych transporterów została dostosowana do potrzeb Wojsk Lądowych – mówi wiceminister Waldemar Skrzypczak. W planach jest także modernizacja starszych wież załogowych i integracja z nimi pocisków Spike.

Dla WZM z Siemianowic Śląskich, warta 1,65 miliarda złotych umowa, to pewność zatrudnienia dla setek pracowników a dla samej firmy niezłe perspektywy na dalszy rozwój. – Podpisanie wieloletniej umowy jest korzystne dla zakładów w Siemianowicach i ponad stu ich kooperantów, ale także dla zamawiającego, bo ma on gwarancję stabilnych dostaw. Mogliśmy też wynegocjować niższą cenę – stwierdził prezes Janik. Kontrakt spowoduje zwiększenie zatrudnienia w fabryce.

– 2013 rok można uznać za rok Siemianowic – powiedział Tomasz Siemoniak, minister obrony narodowej, obecny na uroczystości podpisania umowy. Minister przypomniał, że wcześniej podpisano ważną umowę dotyczącą transporterów z fińską firmą Patria. Jej negocjacje były długie i trudne, konieczna była interwencja premiera. Nowe porozumienie z Finami jest jednak znacznie korzystniejsze dla strony polskiej niż poprzednie. Stwarza realne możliwości eksportu Rosomaków. Kilka tygodni temu premier Donald Tusk podczas wizyty w siemianowickich zakładach ogłosił konsolidację publicznego sektora zbrojeniowego.

Pierwszy kontrakt na dostawę kołowych transporterów opancerzonych Rosomak MON podpisało 15 kwietnia 2003 roku z konsorcjum Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich oraz fińskiej Patrii. Wartość wyniosła 5 miliardów złotych. Na jego mocy nasza armia miała otrzymać do końca 2013 roku 690 kołowych transporterów opancerzonych, opracowanych na bazie wozu Armoured Modular Vehicle (AMV 8X8), z czego: 313 bojowych z załogową wieżą OTO Melara Hitfist-30P, 96 z wieżą zintegrowaną z ppk Spike-LR, 125 wersji bojowych z bezzałogowym systemem wieżowym uzbrojonym w karabin 12,7 mm, 78 wozów dowodzenia, 41 wozów ewakuacji medycznej, 34 wozy pomocy technicznej, 23 wozy artyleryjskie, 22 wozy inżynieryjne, 17 wozów rozpoznania chemicznego oraz 5 wozów rozpoznania inżynieryjnego. Warta prawie pięć miliardów złotych umowa przewidywała również, że poza czteroosiowym KTO nasza armia otrzyma 32 trzyosiowe (6x6) wozy rozpoznawcze. W 2009 roku zwiększono liczbę zamówionych wersji z załogową wieżą Hitfist 30P z 313 na 359.

Z zamówionych dekadę temu 690 pojazdów wojska lądowe do tej pory otrzymały prawie sześćset Rosomaków, bo taką nazwę otrzymał transporter. – Dziesięć lat to czas sukcesu kołowego transportera opancerzonego Rosomak – podkreślił minister Siemoniak. Wóz sprawdził się zarówno w jednostkach w kraju, jak i podczas misji w Afganistanie. I uznawany jest za jeden z najlepszych na świecie. – Rosomak przyćmił swój pierwowzór – powiedział szef MON.

KW, TW

autor zdjęć: WZM Siemianowice Śląskie, mjr Robert Siemaszko/DPI MON

dodaj komentarz

komentarze

~Ja
1382640420
Rosomaki są za małe i ciasne aby żołnierze mogli swobodnie w nich przebywać w pełnym oprzyrządowaniu (kamizelki kuloodporne itp) U skandynawskiego producenta powstała nowa większa wersja a wy drepczecie w miejscu z tym samym modelem sprzed 10 lat.
28-8B-2A-1A
~scooby
1382613540
ładny, fajny ... a kiedy nowy BWP ?
DB-A6-73-01

Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Jednym głosem w sprawie obronności
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Przedwczesny triumf
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Weterani pamiętają
Rekompensaty na nowych zasadach
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Nowe horyzonty medyków
Maratońskie święto w Warszawie
Medycyna na trudne czasy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Dziki na Legwanach
Kircholm 1605
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Para ratowników i pies w kopalni złota
Europa ma być zdolna do obrony
Owad z drukarki
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
W wojsku orientują się najlepiej
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Baltexpo ‘25 wystartowały
Wyzwaniem – czas
Speczespół wybierze „Orkę”
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Drony w natarciu
W obronie gazoportu
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Koniec dzieciństwa
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Unia chce zbudować „mur dronowy"
W poszukiwaniu majora Serafina
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Okiełznać Borsuka
Kopuła nad bewupem
Historia jest po to, by z niej czerpać
Abolicja dla ochotników
Polski „Wiking” dla Danii
Apache i Chinook a sprawa polska
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Koniec pewnej epoki
Pływali jak morscy komandosi
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO