moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Symulator nauczy katapultowania

Wojskowi studenci ze Szkoły Orląt będą mogli częściej ćwiczyć awaryjne opuszczanie samolotu. Uczelnia dostanie nowoczesny symulator katapultowania z Orlika. Inspektorat Uzbrojenia ogłosił właśnie przetarg na zakup takiego urządzenia. Sprzęt ma trafić do szkoły w przyszłym roku.


Symulator ma zostać wyprodukowany według określonych wymagań. Armia chce, aby kabina symulatora była repliką kabiny samolotu Orlik w wersji TC-II wraz z jej wyposażeniem. Urządzenie musi zawierać m.in. systemy kontroli, wizualizacji, rejestracji, łączności oraz stanowisko instruktora. Oferty można składać do 4 listopada. Szkoła w Dęblinie już w przyszłym roku może dostać nowy symulator.

Dziś jedynym miejscem, gdzie podchorążowie przygotowujący się do lotów na Orlikach mogą przećwiczyć katapultowanie jest 42 Baza Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Jednostka dysponuje bowiem podobnym symulatorem. – Wojskowi studenci trafiają do Radomia, gdy ukończą siódmy semestr nauki. Przechodzą tam dwutygodniowe naziemne praktyki, jednak treningi awaryjnego opuszczania samolotu są tylko jednym z elementów szkolenia – tłumaczy ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

Zdaniem instruktorów to zbyt krótko, by w praktyce opanować zasady katapultowaniu. Ale gdy wojsko kupi nowe urządzenie, studenci z kierunków wojskowych w Dęblinie będą się mogli szkolić na miejscu. Do Radomia będą wyjeżdżać, mając opanowane już podstawowe czynności związane z katapultowaniem. – Do katapultowania dochodzi niezwykle rzadko, ale piloci muszą być przygotowani na taką ewentualność. Wtedy wszystkie decyzje podejmuje się automatycznie, nie ma czasu na zastanawianie się. Stąd umiejętność prawidłowego zachowania się w sytuacjach awaryjnych jest niezwykle istotna – mówi ppłk pil. Maciej Wilczyński.

Szkoła Orląt ma już m. in. symulatory lotu SW-4, M-28 Bryza, lotu TS-11 Iskra (i katapultowania z tej maszyny) i PZL-130 Orlik.

* * * * *

Loty na samolotach Orlik podchorążowie ćwiczą w radomskiej 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego. Jednostka ma 16 zmodernizowanych samolotów PZL-130 TC-II Orlik. Ostatni z nich trafił do Radomia 23 września. Wszystkie były modernizowane w zakładach Airbus Military EADS PZL Okęcie.

PG

autor zdjęć: kpt. pil. Adam Ginalski

dodaj komentarz

komentarze


Święto wolnej Rzeczypospolitej
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Grecka walka z sabotażem
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Sukces Polaka w biegu z marines
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Awanse w dniu narodowego święta
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Mundurowi z benefitami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Torpeda w celu
Arteterapia dla weteranów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Ułani szturmowali okopy
Czy to już wojna?
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Marynarze podjęli wyzwanie
Plan na WAM
Wellington „Zosia” znad Bremy
Sportowcy na poligonie
OPW budują świadomość obronną
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Starcie pancerniaków
„Road Runner” w Libanie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mity i manipulacje
Kaman – domknięcie historii
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Abolicja dla ochotników
Zasiać strach w szeregach wroga
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polski „Wiking” dla Danii
Pięściarska uczta w Suwałkach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Im ciemniej, tym lepiej
Ku wiecznej pamięci
Brytyjczycy na wschodniej straży
Standardy NATO w Siedlcach
Kosmiczna wystawa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Dzień wart stu lat
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Gdy ucichnie artyleria
„Zamek” pozostał bezpieczny
Jesteśmy dziećmi wolności
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO