moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sukces Pancernych Magików

W podpoznańskich Pławcach Pancerni Magicy odrestaurowują tankietkę TK-S, która w zeszłym roku została sprowadzona z Norwegii do poznańskiego Muzeum Broni Pancernej. Efektem ich wielomiesięcznej pracy jest to, że udało im się uruchomić tankietkę, która odbyła pierwsze jazdy testowe.


Dzięki zabiegom dyplomatycznym polskiego MSZ i wielkiemu zaangażowaniu podsekretarza stanu Bogusława Winida wrak tankietki w zeszłym roku został sprowadzony z Norwegii do poznańskiego Muzeum Broni Pancernej. Surowa norweska aura, na działanie której tankietka była wystawiona przez kilkadziesiąt lat, spowodowała, że wrak był w bardzo złym stanie.  Specjaliści zgodnie oceniają, był to ostatni dzwonek na ratowanie tankietki.

Kiedy prawie półtora roku temu TK-S trafił do bazy Pancernych Magików, trudno było uwierzyć, że tankietkę da się uratować, a o doprowadzeniu do stanu jezdnego nikt nawet nie marzył. TK-S został rozebrany do ostatniej śrubki, a każda z części pieczołowicie odrestaurowana. Trwało to kilka długich miesięcy, ale efekt był zaskakujący – większość zachowanych elementów udało się uratować! W czasie remontu udało się także pozyskać trochę oryginalnych części, np. koła jezdne i rolki, część trzeba było zrekonstruować. Odbudowana konstrukcja okazała się na tyle mocna, że postanowiono spróbować uruchomić tankietkę. Niestety, nie udało się zdobyć oryginalnego silnika, więc w tankietce został zamontowany nieoryginalny, powojenny – ale także polskiej produkcji – górnozaworowy silnik Żuka.

Dziś mamy przyjemność ogłosić, że TK-S odbył pierwsze jazdy testowe i spisał się w nich rewelacyjnie! Oczywiście tak przełomowy moment został uwieczniony na filmie.

Film: Muzeum Broni Pancernej

Jazda testowa to jeden z bardziej efektownych i przyjemnych etapów remontu – nie oznacza to jednak końca odbudowy tankietki. Choć TK-S spędzi jeszcze długie miesiące w warsztacie Pancernych Magików, to można będzie go zobaczyć 27 września w Muzeum Broni Pancernej, podczas Dni Otwartych Koszar CSWLąd w Poznaniu.
Zapraszamy!

Źródło: Maciej Boruń/ Koło Przyjaciół Muzeum Broni Pancernej
PZ

autor zdjęć: Muzeum Broni Pancernej

dodaj komentarz

komentarze


Nowy rozdział w historii Mesko
 
Lekcje na poligonie
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Setka lotów w „Akcji Serce” za nimi!
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Letni wypoczynek z MON-em
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
Ewakuacja Polaków z Izraela
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Film o Feniksie i terytorialsach
Wyższe stawki dla niezawodowych
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Gen. Sosabowski upamiętniony
Nasi czołgiści najlepsi
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Misja PKW „Olimp” doceniona
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Droga do zespołu bojowego GROM
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Apache’e z szachownicą
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
„Baltops” także na lądzie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Podejrzane manewry na Bałtyku
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Umarł król, niech żyje król!
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Podróż w ciemność
Wykuwanie interoperacyjności
Śmierć gorsza niż wszystkie
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Dzień, który zmienił bieg wojny
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
DNA GROM-u
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO