moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sukces Pancernych Magików

W podpoznańskich Pławcach Pancerni Magicy odrestaurowują tankietkę TK-S, która w zeszłym roku została sprowadzona z Norwegii do poznańskiego Muzeum Broni Pancernej. Efektem ich wielomiesięcznej pracy jest to, że udało im się uruchomić tankietkę, która odbyła pierwsze jazdy testowe.


Dzięki zabiegom dyplomatycznym polskiego MSZ i wielkiemu zaangażowaniu podsekretarza stanu Bogusława Winida wrak tankietki w zeszłym roku został sprowadzony z Norwegii do poznańskiego Muzeum Broni Pancernej. Surowa norweska aura, na działanie której tankietka była wystawiona przez kilkadziesiąt lat, spowodowała, że wrak był w bardzo złym stanie.  Specjaliści zgodnie oceniają, był to ostatni dzwonek na ratowanie tankietki.

Kiedy prawie półtora roku temu TK-S trafił do bazy Pancernych Magików, trudno było uwierzyć, że tankietkę da się uratować, a o doprowadzeniu do stanu jezdnego nikt nawet nie marzył. TK-S został rozebrany do ostatniej śrubki, a każda z części pieczołowicie odrestaurowana. Trwało to kilka długich miesięcy, ale efekt był zaskakujący – większość zachowanych elementów udało się uratować! W czasie remontu udało się także pozyskać trochę oryginalnych części, np. koła jezdne i rolki, część trzeba było zrekonstruować. Odbudowana konstrukcja okazała się na tyle mocna, że postanowiono spróbować uruchomić tankietkę. Niestety, nie udało się zdobyć oryginalnego silnika, więc w tankietce został zamontowany nieoryginalny, powojenny – ale także polskiej produkcji – górnozaworowy silnik Żuka.

Dziś mamy przyjemność ogłosić, że TK-S odbył pierwsze jazdy testowe i spisał się w nich rewelacyjnie! Oczywiście tak przełomowy moment został uwieczniony na filmie.

Film: Muzeum Broni Pancernej

Jazda testowa to jeden z bardziej efektownych i przyjemnych etapów remontu – nie oznacza to jednak końca odbudowy tankietki. Choć TK-S spędzi jeszcze długie miesiące w warsztacie Pancernych Magików, to można będzie go zobaczyć 27 września w Muzeum Broni Pancernej, podczas Dni Otwartych Koszar CSWLąd w Poznaniu.
Zapraszamy!

Źródło: Maciej Boruń/ Koło Przyjaciół Muzeum Broni Pancernej
PZ

autor zdjęć: Muzeum Broni Pancernej

dodaj komentarz

komentarze


Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
 
Wyrok za tragiczny wypadek
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Pierwsza misja Gripenów
Pracowity dyżur Typhoonów
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Podniebne wsparcie sojuszników
Debiut polskiego AW149
Więcej polskiego trotylu dla USA
Viva Polaki! Viva liberatori!
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Trzy dekady DGW
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Więcej na mieszkanie za granicą
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Sport kształtuje mentalność
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Święto ludzi z pasją
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polskie F-16 w służbie NATO
Rodzina na wagę złota
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
W Ełku wykuwają charaktery
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Pułaski” na Atlantyku
Henry Szymanski na tropie prawdy
Składy wysokiego ryzyka
Prezydent wręczył awanse generalskie
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Strażnik nieba
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zwycięstwo mordercy
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Poznać rakietowego Homara
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Piękny przykład patriotyzmu
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Wyścig zbrojeń wystartował
Medycyna na morzu
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Podniebny Pegaz
Powstaje armia dronów
Double Eagle – podwodny tropiciel
Pilecki ucieka z Auschwitz
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Szabla hubalczyków
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Więcej amunicji do Rosomaków
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejowy sabotaż udaremniony
Baltic Sea Under Control
Rex Bolizlavus
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Zatopiony problem
Jeszcze więcej OPW w roku 2025

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO