moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Gigantyczne ładunki na spadochronach

Do dziś na Pustynię Błędowską zostanie zrzuconych osiem ton ładunków. Spadochroniarze z 6 Brygady Powietrznodesantowej i lotnicy z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego szkolą się z desantowania ciężkich zasobników. Każdy z zasobników waży średnio 700 kg i spada na ziemię z samolotu C-295M lecącego na wysokości około 250 metrów.

We wtorek przed południem transportowiec C-295M z zasobnikiem ważącym 770 kg poderwał się z lotniska w Balicach. Kilka minut później załoga była już gotowa do zrzutu. Samolot lecący z prędkością około 220 km/h przechylił się lekko i ładunek wyjechał po zamontowanych na pokładzie rolkach. Desantowanie rozpoczęło się na wysokości około 250 m, a spadanie zasobnika trwało tylko kilkanaście sekund. Ładunek wylądował w precyzyjnie wyznaczonym miejscu na Pustyni Błędowskiej.

W szkoleniu z desantowania ciężkich ładunków, czyli zrzutu tzw. tary ciężkiej, uczestniczą żołnierze z 6 Brygady Powietrznodesantowej oraz załogi z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. Kolejne ładunki zrzucano na pustynię w środę i czwartek.

Przygotowanie pierwszych zasobników CDS (Conteiner Delivery System) zajęło spadochroniarzom cały wtorkowy poranek. To czasochłonna czynność, a ułożenie pakunku i załadowanie go na pokład wojskowego samolotu CASA nie jest proste. Do tego trzeba przygotować ważący 56 kg spadochron. Jego czasza ma prawie 400 m2 powierzchni.

Kwalifikacje do wykonywania tego zadania ma wyłącznie 12 żołnierzy 6 Brygady Powietrznodesantowej z Krakowa oraz niewielu techników załadunku z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego (latających samolotami CASA i Hercules). Składania spadochronów towarowych oraz pakowania ładunków spadochroniarze uczyli się na kursach w Hiszpanii, Kanadzie i USA. Lotnicy kursy kończyli w Polsce i za granicą. Załogi muszą trenować zrzut ładunków przynajmniej co pół roku. Po tym czasie tracą uprawnienia i muszą na nowo przechodzić skomplikowane szkolenie.

Spadochroniarze przygotowują duże ładunki do zrzutu kilka razy w roku. Po trzech latach od ukończenia zagranicznych kursów powinni przejść krajową weryfikację swoich umiejętności. Większość z nich egzaminy z tym związane będzie zdawać w przyszłym roku.

Dlaczego 6 Brygada Powietrznodesantowa szkoli się ze zrzutów ciężkich ładunków? – Musimy się przygotować do wykonywania zadań zgodnie z naszym wojennym przeznaczeniem. Jako jednostka powietrznodesantowa na pole walki transportujemy się na spadochronach, a desantowanie ładunków to jedyna skuteczna metoda dostarczania i uzupełniania środków bojowych walczącemu wojsku – mówi kpt. Radosław Nawrocki, oficer ds. bezpieczeństwa desantowania 6 BPD.

Podczas działań wojennych w zasobnikach CDS można zrzucać paliwo, wodę, broń i amunicję. Na potrzeby szkolenia żołnierze desantują balast, tak by ładunek miał odpowiednią wagę.

Zrzut ładunków praktykowany jest także przez naszych sojuszników podczas prowadzonych operacji. W ten sposób zaopatrzenie, w tym jedzenie, wodę i paliwa dostarczają w Afganistanie na przykład Amerykanie.

Spadochronowe zrzuty towarowe po raz pierwszy odbyły się według polskich przepisów w grudniu ubiegłego roku. Wcześniej desant tary organizowany był zgodnie z hiszpańskimi unormowaniami. Od dwóch lat 6 Brygada Powietrznodesantowa pracuje nad przygotowaniem polskiej dokumentacji pozwalającej na używanie tary desantowej. Trwają ostatnie prace nad wypracowaniem procedur zrzutu jeszcze cięższych, bo dwutonowych platform PDS (Platform Delivery System).

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Pożegnanie z Columbią
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Defendery skompletowane
„Road Runner” w Libanie
Rekompensaty na nowych zasadach
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Zwycięska batalia o stolicę
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Hekatomba na Woli
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Czołgiści w ogniu
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Kurs dla najlepszych w SERE
Orlik na Alfę
Największy transport Abramsów w tym roku
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Święto Wojsk Lądowych
W poszukiwaniu majora Serafina
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Z najlepszymi na planszy
Żandarmeria skontroluje także cywilów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dwie agresje, dwie okupacje
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Cios w plecy
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Debiut polskich Patriotów
Krok ku niezależności
Black Hawki nad Warszawą
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Husarz z polskim instruktorem
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
NATO – jesteśmy z Polską
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
17 września 1939. Nigdy więcej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wielkie zbrojenia za Odrą
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO