moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Spadochronowe szkolenie lotników

Na lotnisku w Powidzu ruszyło dwutygodniowe szkolenie pilotów i personelu technicznego 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego. Sześćdziesięciu żołnierzy będzie skakać ze spadochronem z samolotów Hercules, CASA, Bryza i śmigłowca W-3 Sokół w dzień i nocą nawet z wysokości 4 kilometrów. Jutro czekają ich skoki do wody.


Wojskowy personel pokładowy, czyli piloci, technicy pokładowi, specjaliści od zabezpieczenia wysokościowo-ratowniczego i technicy załadunku obowiązkowo przechodzą szkolenia spadochronowe. Zgodnie z nowymi przepisami muszą podczas służby wojskowej przynajmniej trzy razy skoczyć ze spadochronem. Bez tej umiejętności nie mogliby latać.

– Żołnierze muszą wiedzieć, jak zachować się, gdy będą musieli w trybie awaryjnym opuścić samolot – wyjaśnia mjr Jarosław Witaszek, dowódca zgrupowania w Powidzu.

Żołnierze z 3 Skrzydła będą skakać na spadochronach: L-2 Kadet, AD-2000 i Falcon 300. Skoki wykonają z samolotów C-130 Hercules, C-295M CASA, M-28 Bryza oraz śmigłowca W-3 Sokół, z różnych wysokości – od 800 do 4000 m.

– Zgrupowanie spadochronowe organizujemy co roku. Chcemy, aby lotnicy podtrzymywali nawyki skoczka i doskonalili swoje umiejętności – wyjaśnia kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 SLTr.

– Niektórzy lotnicy właśnie teraz wykonają swoje pierwsze skoki w życiu. Tych trzeba będzie nauczyć wszystkiego od podstaw. Lepiej wyszkoleni, czyli np. instruktorzy, szybować będą na dużych wysokościach na spadochronach sterowanych – opowiada kpt. Baran.

Ale to wcale nie wysokość, z jakiej wykonuje się skok, jest dla żołnierzy najtrudniejsza. Mjr Witaszek wyjaśnia, że najbardziej wymagające są skoki nocne i do wody. – Trudność sprawia zwłaszcza ograniczona widoczność, która może prowadzić do kontuzji podczas lądowania – twierdzi. Jeśli pogoda pozwoli, to już jurto zaczną się skoki do Jeziora Powidzkiego ze śmigłowca W-3 Sokół.

Do końca szkolenia lotnicy wykonają ponad 300 skoków.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Pod żaglami – niepokonani z AMW
 
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Wiedza na trudne czasy
Czołgi końca wojny
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Nowy prezes PGZ-etu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
DriX – towarzysz okrętu
Misja PKW „Olimp” doceniona
Podniebny Pegaz
Gra o kapitulację
Więcej polskiego trotylu dla USA
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Henry Szymanski na tropie prawdy
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Koniec wojny, którego nie znamy
Więcej amunicji do Rosomaków
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Składy wysokiego ryzyka
Gdy sekundy decydują o życiu
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Więcej na mieszkanie za granicą
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Ukwiał z Gdańska
Początek „Burzy”
Walka pod napięciem
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Ogień z nabrzeża
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Apache’e na horyzoncie
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Nowa siła uderzeniowa
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Mamy pierwszych pilotów F-35
Na pomoc po katastrofie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Szabla hubalczyków
Obierki z błotem
Wspólna wola obrony
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Sport kształtuje mentalność
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Nasi czołgiści najlepsi
Podniebne wsparcie sojuszników
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Polskie F-16 w służbie NATO
Pierwsza misja Gripenów
Ustawa bliżej żołnierzy
Historyczna umowa z Francją
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Rodzina na wagę złota
Pegaz nad Europą
Pracowity dyżur Typhoonów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO