moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kiedy rozbije się śmigłowiec

Mi-24 przygotowuje się do lotu. Tuż po starcie maszyna niebezpiecznie przechyla się, traci sterowność i zawadza o ziemię. Śmigłowiec staje w płomieniach. Dlaczego doszło do katastrofy? To musieli wyjaśnić uczestnicy kursu, który odbył się w bazie lotniczej w Krzesinach.



– Najpierw żołnierze poznawali teorię. Na koniec kursu chcieliśmy sprawdzić, jak w praktyce wykorzystają zdobytą wiedzę – mówi ppłk Leszek Filipczyk z Inspektoratu MON ds. Bezpieczeństwa Lotów.

Kursanci, przyszli inspektorzy bezpieczeństwa lotów, zostali podzieleni na zespoły. Jedni musieli zabezpieczyć teren zdarzenia, pilnować, by na miejscu wypadku nie znalazły się osoby niepowołane oraz sprawdzać, czy nikt nie wynosi przedmiotów, które mogą pomóc w ustaleniu przyczyn katastrofy.

Pozostali żołnierze zostali członkami komisji badającej przyczyny wypadku. Do ich zadań należało m.in. przeczesanie terenu w poszukiwaniu czarnej skrzynki oraz przesłuchanie załogi i świadków zdarzenia. – Komisja musi zebrać jak największą ilość danych właśnie na miejscu zdarzenia. Te informacje potrzebne są do opracowania szczegółowych raportów – opowiada ppłk Filipczyk.

Podczas ćwiczeń żołnierze korzystali z jednego z najnowocześniejszych w Europie urządzeń – ruchomego laboratorium badania zdarzeń lotniczych i deszyfracji parametrów lotu. Mobilne laboratorium wyposażone jest m.in.: w mierniki laserowe, przenośne GPS-y, urządzenia do mierzenia kątów, a także w narzędzia do odczytywania rejestratorów pokładowych, czyli tzw. czarnych skrzynek.

Kilkutygodniowy kurs „Bezpieczeństwo lotów w lotnictwie Sił Zbrojnych RP” zorganizowały Inspektorat MON ds. Bezpieczeństwa Lotów oraz Wyższa Szkoła Oficerska SP w Dęblinie.

Inspektorat MON organizuje podobne szkolenia dwa razy w roku. Jednostka ta podlega bezpośrednio Sztabowi Generalnemu WP. Jej głównym zadaniem, poza szkoleniem inspektorów BL i badaniem wojskowych wypadków lotniczych, jest organizowanie i zabezpieczanie prac Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, prowadzenie analiz i profilaktyki związanej z bezpieczeństwem lotów wojskowych statków powietrznych.

MKS

autor zdjęć: Inspektorat MON ds BL

dodaj komentarz

komentarze

~hind
1367332860
Za kilka lat będą mogli swoją wiedzę przetestować w praktyce jak szanowne ministerstwo nie zakupi nowych śmigłowców szturmowych, a nie zakupi, mogę się założyć.
D0-F4-D9-9B

MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Czas na polskie Borsuki
Najdłuższa noc
Kapral Bartnik mistrzem świata
W krainie Świętego Mikołaja
Plan na WAM
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Szwedzi w pętli
Militarne Schengen
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Wojsko ma swojego satelitę!
Borsuki jadą do wojska!
Don’t Get Hacked
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Czwarta dostawa Abramsów
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Razem na ratunek
Artylerzyści mają moc!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niebo pod osłoną
Dzień wart stu lat
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Po co wojsku satelity?
Nowe zdolności sił zbrojnych
Mundurowi z benefitami
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Gdy ucichnie artyleria
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Pancerniacy jadą na misję
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Holenderska misja na polskim niebie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Wojskowa łączność w Kosmosie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Nadchodzi era Borsuka
Uczelnie łączą siły
Z Su-22 dronów nie będzie
Przygotowani znaczy bezpieczni
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Wojsko przetestuje nowe technologie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Komplet medali wojskowych na ringu
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Zwrot na Bałtyk
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO