moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe symulatory dla lotników

Armia chce kupić sprzęt, na którym trenować będą piloci myśliwców MiG-29 i śmigłowców SW-4 Puszczyk. Za jego pomocą będzie można przećwiczyć najtrudniejsze sytuacje, jakie mogą przytrafić się w powietrzu. Piloci uczyć się będą m.in. manewrów, radionawigacji oraz latania przy ograniczonej widoczności.



Inspektorat Uzbrojenia kilka dni temu ogłosił przetarg na nowy sprzęt do nauki latania. Będą to symulatory lotu myśliwca MiG-29 i śmigłowca SW-4 Puszczyk. Ponadto wojsko kupi spadochrony szybujące, ratownicze i wyposażenie desantowe m.in. do zrzutów towarowych, tzw. tary ciężkiej. – Ogłoszenie o MiG-ach opublikowane zostało w piątek, a już dwie firmy dzwoniły z zapytaniami – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy IU.

Urządzenie naziemne do nauki latania na samolotach myśliwskich MiG-29 trafić ma do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Symulator składać się będzie m.in. z kabiny będącej repliką kokpitu myśliwca, stanowiska instruktora, systemów informatycznego i wizualizacji, zestawów części zamiennych oraz wyposażenia pomocniczego. – Dzisiaj bez dobrego symulatora nie można profesjonalnie przygotować się do lotów. Poza tym takie szkolenie oszczędza czas, paliwo i resurs maszyn – mówi ppłk pil. Artur Kałko, dowódca grupy działań lotniczych z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Pilotom z Mińska służy obecnie wysłużony trenażer lotów. Pozwala on wykonywać najprostsze elementy, czyli uruchomienie myśliwca, start, lot po planowanej trasie, lądowanie oraz przećwiczyć niektóre sytuacje awaryjne. Przy czym start i lądowanie nie są dokładnym odwzorowaniem zachowania prawdziwego samolotu, pozwalają jedynie pilotowi właściwie rozłożyć uwagę na przyrządach lotniczych w kokpicie.

Do czego wykorzystywany będzie nowy symulator? Pozwoli on pilotom na kompleksowy trening. Przećwiczą oni misję lotniczą od momentu włączenia silników, kołowania i startu. – Będą mogli także walczyć z przeciwnikiem na krótkich dystansach. Możliwości nowoczesnych symulatorów są bardzo duże. Na taki sprzęt właśnie czekamy – dodaje ppłk pil. Kałko. Dowódca przyznaje także, że w zależności od poziomu zaawansowania takiego urządzenia istnieje możliwość, by włączyć je do sieci symulatorów. Wówczas ćwiczący może szkolić się w najtrudniejszych misjach, czyli takich, gdy w powietrzu znajduje się jednocześnie kilkanaście różnego typu samolotów. Symulator do jednostki trafić ma do końca listopada 2015 roku.

Rok dłużej, bo do listopada 2016 roku, na nowy sprzęt poczekają lotnicy z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego. Wówczas do bazy w Dęblinie trafi symulator śmigłowca szkolno-treningowego SW-4 Puszczyk. Maszyna zasili budowane obecnie w Dęblinie centrum symulatorów.

Symulator Puszczyka będzie składał się ze stanowiska pilotów (wiernie odwzorowana kabina), miejsca dla instruktora, systemu informatycznego i systemu wizualizacji oraz części zamiennych i pomocniczych. Dodatkowo do Dęblina trafi komputerowy system wspomagania szkolenia oraz wyposażenie sali dydaktycznej. Na symulatorze SW-4 młodzi piloci będą mogli trenować loty o dowolnej porze roku i w różnych warunkach atmosferycznych, np. podczas silnego wiatru. Z podobnego symulatora korzystają już podchorążowie w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1365407940
MIG'iem trzeba się tego pozbyć i zastąpić najnowszą wersją Foxbat killer'a.
5C-16-3D-92
~GJ
1365074160
Dziwne zachowanie IU kupują symulator do Miga w czasie gdy maszyna ta choć świetna tym bardziej że ma modernizowaną awionikę / ale tylko 16szt z 31/ jest przeznaczona do wycofania z SP.Z drugiej zaś strony była propozycja węgierska sprzedaży nam 8 migów i 20 silników za niespełna 20 mln$ i nigdzie nie znalazłem informacji czy nasi skorzystali czy nie.Nadarza się kolejna okazja pozyskania Malezyjskich Migów / mają 16 / i np.zamienić je na PT 91 ( podobno są z nich zadowoleni) albo coś innego.Jest jeszcze kilka zakonserwowanych słowackich migów można by było spróbować je pozyskać pamiętając że mamy kompletny serwis tych maszyn w kraju jak i wyszkolone kadry.W takim wypadku przy utrzymaniu 2 a nawet 3 eskadr Miga opłaca się kupować symulator w innym razie to wyrzucone pieniądze.Odnośnie zaś symulatora do SW-4 to właśnie Puszczyk miał być przeznaczony do taniego treningu pilotów a tu nagle potrzebny symulator;
52-19-D3-CB
~GB
1365058320
Poproszę zamówić jeden symulator ponadto dla mnie;)
3C-80-E4-F6

Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
 
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Więcej na mieszkanie za granicą
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Zatopiony problem
Więcej polskiego trotylu dla USA
Podniebne wsparcie sojuszników
Debiut polskiego AW149
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Poznać rakietowego Homara
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Sport kształtuje mentalność
Więcej amunicji do Rosomaków
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Święto ludzi z pasją
Medycyna na morzu
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Piękny przykład patriotyzmu
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Feniks zakończony. Pomoc trwa
W Ełku wykuwają charaktery
Pracowity dyżur Typhoonów
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Double Eagle – podwodny tropiciel
Szabla hubalczyków
Rex Bolizlavus
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Baltic Sea Under Control
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Kolejowy sabotaż udaremniony
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Wyścig zbrojeń wystartował
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Rodzina na wagę złota
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
„Pułaski” na Atlantyku
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Podniebny Pegaz
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Składy wysokiego ryzyka
Viva Polaki! Viva liberatori!
Strażnik nieba
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Henry Szymanski na tropie prawdy
Powstaje armia dronów
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Pilecki ucieka z Auschwitz
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pierwsza misja Gripenów
Trzy dekady DGW
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Polskie F-16 w służbie NATO
Zwycięstwo mordercy
Wyrok za tragiczny wypadek
Jeszcze więcej OPW w roku 2025

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO