moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Stołeczny Pomnik Lotnika ma już 80 lat

Był jednym z pierwszych w Europie pomników poświęconych lotnictwu. Zbudowany ze składek społecznych został odsłonięty w rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości –  11 listopada 1932 roku. Przed warszawskim monumentem stanęła warta honorowa żołnierzy z Sił Powietrznych.


– Chcieliśmy uhonorować 80. rocznicę odsłonięcia pomnika oraz 45. jego rekonstrukcji po tym jak został zniszczony podczas wojny – mówi Anna Rudnica z Dowództwa Sił Powietrznych. – Wystawiliśmy posterunek honorowy, delegacja Dowództwa Sił Powietrznych złożyła kwiaty, zagrała też Orkiestra Wojskowa Sił Powietrznych z Radomia.

Głównym organizatorem uroczystości są Biblioteka Publiczna Ochoty (warszawskiej dzielnicy, w której stoi pomnik) i Dowództwo Sił Powietrznych.

W Bibliotece zostały zaprezentowane pamiątki po mjr. Leonardzie Lepszym, który pozował twórcy pomnika Edwardowi Wittingowi. Można się było także spotkać z córką majora Lepszego – Marią Jolantą Auleytner.

O historii pomnika opowiadał prof. Edward Malak. Jego budowa została sfinansowana ze składek społecznych oraz wpływów z imprez lotniczych. Początkowo monument stał na Placu Unii Lubelskiej, na skraju Pola Mokotowskiego, gdzie wówczas znajdowało się warszawskie lotnisko. Kiedy wybuchła II wojna światowa, warszawiacy często składali przed pomnikiem kwiaty. Takie gesty denerwowały Niemców, więc w 1943 rzeźba została zdjęta z cokołu i przeznaczona do przetopienia.

Po wojnie rozpoczęła się społeczna debata na temat jego rekonstrukcji. Zajął się tym rzeźbiarz Alfred Jesion. Brązowy, 6-metrowy odlew o wadze 5 ton został wykonany w Gliwickich Zakładach Urządzeń Technicznych.

Zastanawiano się też, gdzie ustawić nowy pomnik, bo plac Unii Lubelskiej został przebudowany. Wybór padł na Ochotę. 9 września 1967 monument został odsłonięty.  To jeden z najważniejszych zabytków dla warszawiaków symbolizujący bohaterstwo polskich pilotów.

Ewa Korsak

autor zdjęć: www.polishman.fotopages.com

dodaj komentarz

komentarze


Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Merops wdrażany natychmiast
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Zamek” pozostał bezpieczny
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Mity i manipulacje
Ułani szturmowali okopy
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Torpeda w celu
„Road Runner” w Libanie
Marynarze podjęli wyzwanie
Awanse w dniu narodowego święta
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polski „Wiking” dla Danii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Dodatkowe zapory
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Standardy NATO w Siedlcach
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Gdy ucichnie artyleria
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Mundurowi z benefitami
My, jedna armia
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Kosmiczna wystawa
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Im ciemniej, tym lepiej
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Dzień wart stu lat
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kapral Bartnik mistrzem świata
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Kaman – domknięcie historii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Dywersja na kolei. Są dowody
Czy to już wojna?
Sukces Polaka w biegu z marines
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Is It Already War?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Plan na WAM
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojskowy bus do szczęścia
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pięściarska uczta w Suwałkach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ogień z Leopardów na Łotwie
Dostawa Homarów-K

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO