moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polski symulator do szkolenia kierowców Rosomaków

Polacy zbudowali najnowocześniejszy na świecie symulator kołowego transportera opancerzonego. Można się w nim uczyć nie tylko jazdy w trudnym terenie, ale również procedur postępowania na wypadek awarii. Nawet Finowie, od których kupiliśmy licencję na produkcję Rosomaków, nie mają tak kompleksowego urządzenia.


Żołnierze, którzy chcą zostać kierowcami kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, spędzają za sterami specjalnej, szkoleniowej wersji transportera setki godzin na poligonie i w ośrodkach szkolenia. Jest to nie tylko kosztowne, ale również ograniczone tematycznie. Pewnych sytuacji, zwłaszcza awaryjnych, nie da się bowiem w ten sposób przećwiczyć. Owszem, można zbudować na poligonie wąski most lub szeroki i głęboki rów, które trudno jest przejechać. Ale jak nauczyć kierowcę co ma robić, gdy walcząc z taką przeszkodą nagle przestanie mu działać jeden z kluczowych podzespołów układu napędowego?

Odpowiedź znaleźli polscy inżynierowie z Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich oraz firm Autocomp Managment i Trinity Interactive. Zaprojektowany przez nich Jaskier, czyli kompleksowy symulator szkolenia kierowców KTO Rosomak, pozwala ćwiczyć „na sucho” praktycznie każdą sytuację, z jaką mogą zetknąć się załogi transporterów. Kierowca zasiadający w trenażerze śledzi sytuację na zewnątrz pojazdu na trzech dużych wyświetlaczach LCD. Reszta, czyli wnętrze symulatora, jest taka sama jak w Rosomaku. Z jedną różnicą. Systemami wewnętrznymi steruje komputer, który w zależności od programu szkolenia może np. zaskoczyć kierowcę awarią skrzyni biegów lub przebiciem dwóch opon na raz.

Co więcej, symulator może być skonfigurowany w dwóch wersjach – podstawowej z kabiną na kołach oraz rozbudowanej, w której kabina zamontowana jest na ruchomej platformie. Dzięki niej kierowca Rosomaka czuje się, jakby naprawdę wjeżdżał pod górę, pokonywał wyboje lub pod którymś z kół eksplodował właśnie improwizowany ładunek wybuchowy. Możliwości, jakie daje Jaskier, wykraczają jednak poza zwykłą naukę jazdy.

– Symulatory mogą być połączone ze sobą, tworząc strukturę plutonu lub kompanii, a dodatkowo mogą być połączone z systemem szkolno-treningowym do broni strzeleckiej – komentuje Michał Rumin, rzecznik prasowy WZM Siemianowice Śląskie, dodając, że Jaskier to produkt unikatowy. – Obecnie jest to jedyny kompleksowy i ruchomy symulator KTO Rosomak na świecie – zapewnia Rumin.

Konsorcjum Wojskowych Zakładów Mechanicznych z  Siemianowic Śląskich z firmami Autocomp Management ze Szczecina i Trinity Interactive z Warszawy podczas MSPO 2012 otrzymało za symulator Jaskier nagrodę Defender. 



Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
„Road Runner” w Libanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Mity i manipulacje
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Niezłomni w obronie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Bóbr na drodze Hannibala
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„JUR” dla terytorialsów
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Maratońskie święto w Warszawie
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Polskie Bayraktary nad Turcją
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Brytyjczycy na wschodniej straży
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
WOT na Szlaku Ratunkowym
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W wojsku orientują się najlepiej
„Droga do GROM-u”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Szli po odznakę norweskiej armii
Kircholm 1605
Sztuka i służba w jednym kadrze
Wellington „Zosia” znad Bremy
DragonFly czeka na wojsko
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Priorytetowe zaangażowanie
Kosmiczny Perun
Transbałtycka współpraca
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Jelcz się wzmacnia
W poszukiwaniu majora Serafina
Koniec dzieciństwa
Abolicja dla ochotników
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Standardy NATO w Siedlcach
Zawiszacy na Litwie
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Polski „Wiking” dla Danii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO