moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polski symulator do szkolenia kierowców Rosomaków

Polacy zbudowali najnowocześniejszy na świecie symulator kołowego transportera opancerzonego. Można się w nim uczyć nie tylko jazdy w trudnym terenie, ale również procedur postępowania na wypadek awarii. Nawet Finowie, od których kupiliśmy licencję na produkcję Rosomaków, nie mają tak kompleksowego urządzenia.


Żołnierze, którzy chcą zostać kierowcami kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, spędzają za sterami specjalnej, szkoleniowej wersji transportera setki godzin na poligonie i w ośrodkach szkolenia. Jest to nie tylko kosztowne, ale również ograniczone tematycznie. Pewnych sytuacji, zwłaszcza awaryjnych, nie da się bowiem w ten sposób przećwiczyć. Owszem, można zbudować na poligonie wąski most lub szeroki i głęboki rów, które trudno jest przejechać. Ale jak nauczyć kierowcę co ma robić, gdy walcząc z taką przeszkodą nagle przestanie mu działać jeden z kluczowych podzespołów układu napędowego?

Odpowiedź znaleźli polscy inżynierowie z Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich oraz firm Autocomp Managment i Trinity Interactive. Zaprojektowany przez nich Jaskier, czyli kompleksowy symulator szkolenia kierowców KTO Rosomak, pozwala ćwiczyć „na sucho” praktycznie każdą sytuację, z jaką mogą zetknąć się załogi transporterów. Kierowca zasiadający w trenażerze śledzi sytuację na zewnątrz pojazdu na trzech dużych wyświetlaczach LCD. Reszta, czyli wnętrze symulatora, jest taka sama jak w Rosomaku. Z jedną różnicą. Systemami wewnętrznymi steruje komputer, który w zależności od programu szkolenia może np. zaskoczyć kierowcę awarią skrzyni biegów lub przebiciem dwóch opon na raz.

Co więcej, symulator może być skonfigurowany w dwóch wersjach – podstawowej z kabiną na kołach oraz rozbudowanej, w której kabina zamontowana jest na ruchomej platformie. Dzięki niej kierowca Rosomaka czuje się, jakby naprawdę wjeżdżał pod górę, pokonywał wyboje lub pod którymś z kół eksplodował właśnie improwizowany ładunek wybuchowy. Możliwości, jakie daje Jaskier, wykraczają jednak poza zwykłą naukę jazdy.

– Symulatory mogą być połączone ze sobą, tworząc strukturę plutonu lub kompanii, a dodatkowo mogą być połączone z systemem szkolno-treningowym do broni strzeleckiej – komentuje Michał Rumin, rzecznik prasowy WZM Siemianowice Śląskie, dodając, że Jaskier to produkt unikatowy. – Obecnie jest to jedyny kompleksowy i ruchomy symulator KTO Rosomak na świecie – zapewnia Rumin.

Konsorcjum Wojskowych Zakładów Mechanicznych z  Siemianowic Śląskich z firmami Autocomp Management ze Szczecina i Trinity Interactive z Warszawy podczas MSPO 2012 otrzymało za symulator Jaskier nagrodę Defender. 



Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
 
Rakiety dla polskich FA-50
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Święto sportów walki w Warendorfie
Ratownik w akcji
Świat F-35
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
NATO przechodzi do działania
The Power of Infrastructure
Ewakuacja Polaków z Izraela
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Strażnicy polskiego nieba
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Pancerny kot w polskim wojsku
Specjalsi pod nowym dowództwem
GROM’s DNA
Musimy być szybsi niż zagrożenie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Wyższe stawki dla niezawodowych
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Wypadek Rosomaka
Dzień, który zmienił bieg wojny
„Różycki” zwodowany
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nowa dostawa Homarów-K
Pionierski dron
Śmierć gorsza niż wszystkie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kajakami po medale
Drukowanie dronów
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Planowano zamach na Zełenskiego
Podejrzane manewry na Bałtyku
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
K2. Azjatycka pantera
Flyer, zdobywca przestworzy
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Podróż w ciemność
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Inwestycja w żołnierzy
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Policjanci w koszarach WOT

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO