moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polski symulator do szkolenia kierowców Rosomaków

Polacy zbudowali najnowocześniejszy na świecie symulator kołowego transportera opancerzonego. Można się w nim uczyć nie tylko jazdy w trudnym terenie, ale również procedur postępowania na wypadek awarii. Nawet Finowie, od których kupiliśmy licencję na produkcję Rosomaków, nie mają tak kompleksowego urządzenia.


Żołnierze, którzy chcą zostać kierowcami kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, spędzają za sterami specjalnej, szkoleniowej wersji transportera setki godzin na poligonie i w ośrodkach szkolenia. Jest to nie tylko kosztowne, ale również ograniczone tematycznie. Pewnych sytuacji, zwłaszcza awaryjnych, nie da się bowiem w ten sposób przećwiczyć. Owszem, można zbudować na poligonie wąski most lub szeroki i głęboki rów, które trudno jest przejechać. Ale jak nauczyć kierowcę co ma robić, gdy walcząc z taką przeszkodą nagle przestanie mu działać jeden z kluczowych podzespołów układu napędowego?

Odpowiedź znaleźli polscy inżynierowie z Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich oraz firm Autocomp Managment i Trinity Interactive. Zaprojektowany przez nich Jaskier, czyli kompleksowy symulator szkolenia kierowców KTO Rosomak, pozwala ćwiczyć „na sucho” praktycznie każdą sytuację, z jaką mogą zetknąć się załogi transporterów. Kierowca zasiadający w trenażerze śledzi sytuację na zewnątrz pojazdu na trzech dużych wyświetlaczach LCD. Reszta, czyli wnętrze symulatora, jest taka sama jak w Rosomaku. Z jedną różnicą. Systemami wewnętrznymi steruje komputer, który w zależności od programu szkolenia może np. zaskoczyć kierowcę awarią skrzyni biegów lub przebiciem dwóch opon na raz.

Co więcej, symulator może być skonfigurowany w dwóch wersjach – podstawowej z kabiną na kołach oraz rozbudowanej, w której kabina zamontowana jest na ruchomej platformie. Dzięki niej kierowca Rosomaka czuje się, jakby naprawdę wjeżdżał pod górę, pokonywał wyboje lub pod którymś z kół eksplodował właśnie improwizowany ładunek wybuchowy. Możliwości, jakie daje Jaskier, wykraczają jednak poza zwykłą naukę jazdy.

– Symulatory mogą być połączone ze sobą, tworząc strukturę plutonu lub kompanii, a dodatkowo mogą być połączone z systemem szkolno-treningowym do broni strzeleckiej – komentuje Michał Rumin, rzecznik prasowy WZM Siemianowice Śląskie, dodając, że Jaskier to produkt unikatowy. – Obecnie jest to jedyny kompleksowy i ruchomy symulator KTO Rosomak na świecie – zapewnia Rumin.

Konsorcjum Wojskowych Zakładów Mechanicznych z  Siemianowic Śląskich z firmami Autocomp Management ze Szczecina i Trinity Interactive z Warszawy podczas MSPO 2012 otrzymało za symulator Jaskier nagrodę Defender. 



Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Dzień wart stu lat
Plan na WAM
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Koniec bezkarności floty cieni?
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Wojsko ma swojego satelitę!
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Paczka dla bohatera już w drodze!
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Piątka z czwartego wozu
Kto zostanie Asem Sportu?
Przygotowani na każdy scenariusz
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Panczeniści na podium w Hamar
Pancerniacy jadą na misję
Odpalili K9 Thunder
Historyczna „Wisła”
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
The Taste of Military Service
„Burza” nabiera kształtów
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Gdy ucichnie artyleria
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
W hołdzie poległym
Przełomowy czas dla WZL-2
Noc na „pasku”
Najdłuższa noc
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niebo pod osłoną
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Polski Rosomak dalej w produkcji
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Mundurowi z benefitami
Combat 56 u terytorialsów
Gala Boksu na Bemowie
Snowboardzistka i pływacy na medal
Sojusznicza obrona
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Wojsko z nowym programem rozwoju
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO