moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kupą tu, waszmościowie, kupą!

Czemu na mało znaczących targach rolniczych we Włoszech nasze firmy występują na narodowym stoisku pod marką „Polska”, a podczas największej wystawy zbrojeniowej na świecie już nie?

Wątpiących zapewniam solennie, iż odróżniam dżem od karabinu i mam świadomość, że sympatyczna pani Janina kupująca co kilka dni w spożywczym pod moim blokiem pyszne konfitury, raczej nie rozgląda się po sklepowych półkach za kałaszem. Ale nie o towar tutaj chodzi, lecz o mechanizmy wolnej gospodarki i jej dźwignię nad dźwigniami, czyli reklamę. Dżem i karabin to produkty jak każde inne. Aby je sprzedać, trzeba przekonać do nich klientów. Kto potrafi robić to skuteczniej, wygrywa. Branża zbrojeniowa to rynek specyficzny, bo karabiny, czołgi i samoloty sprzedaje się rządom, czyli politykom. Jak więc sprzedać granat ministrowi obrony danego kraju? Przecież nie emitując reklamę w telewizji. Jednym ze sposobów jest udział w  targach zbrojeniowych, gdzie firmy zbrojeniowe mogą zaprezentować swoje produkty na tle konkurencji. Im większa impreza, im ważniejsza, tym polityków i wojskowych mających coś do powiedzenia w sprawie zakupów sprzętu i uzbrojenia więcej. W tym roku na Eurosatory zapowiedziało swój przyjazd ponad sto trzydzieści rządowych delegacji! Czytaj ministrów wraz ze świtą. Owszem, zatrzymają się na dłużej tylko przy kilku stoiskach, ale odwiedzą całe targi.

Teraz zagadka. Które stoisko bardziej przykuje uwagę? Niewielkie z nic niemówiącym logo firmy X lub Y, czy boks z dumnie powiewającą nad nim flagą danego kraju. Które będzie bardziej wiarygodne? Firmowane przez kraj czy przez przedsiębiorstwo? Naprawdę trzeba odpowiadać głośno? Nie potrafię zrozumieć, dlaczego Eurosatory to kolejna branżowa impreza, na której Polska nie ma swojego narodowego stoiska. Że pieniądze? Że ich nie mamy? Moment. Czy budżety obronne Rumunii czy Słowacji są większe od naszego? Chyba nie, a wymienione kraje mają tutaj swoje stoiska.

Gdy pierwszy raz przeglądałem mapę targów i zobaczyłem na niej biało-czerwoną flagę, serce zabiło mi mocniej. A jednak, pomyślałem, mamy swoje narodowe stoisko. Dopiero minutę później spostrzegłem, że mapa leży do góry nogami, a ja kibicuję stoisku Indonezji.

dodaj komentarz

komentarze


Kontrakt na ratowanie życia
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Plan na WAM
Dzień wart stu lat
Wojsko ma swojego satelitę!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Śnieżnik gotowy na Groty
Niebo pod osłoną
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Satelita MikroSAR nadaje
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Nowe zasady dla kobiet w armii
Combat 56 u terytorialsów
Gdy ucichnie artyleria
Militarne Schengen
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Wojskowa łączność w Kosmosie
Holenderska misja na polskim niebie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Obywatele chcą być wGotowości
Artylerzyści mają moc!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Najdłuższa noc
Nowe Warmate dla wojska
Wszystkie Kormorany na wodzie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Amunicja od Grupy WB
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
W ochronie granicy
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Mundurowi z benefitami
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Szwedzi w pętli
Orka na kursie
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Nowe zdolności sił zbrojnych
Niemieckie wsparcie z powietrza
Smak służby
Kalorie to nie wszystko
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Zawiszacy przywitali Borsuki
Pancerniacy jadą na misję
Święto sportowców w mundurach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO