moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kupą tu, waszmościowie, kupą!

Czemu na mało znaczących targach rolniczych we Włoszech nasze firmy występują na narodowym stoisku pod marką „Polska”, a podczas największej wystawy zbrojeniowej na świecie już nie?

Wątpiących zapewniam solennie, iż odróżniam dżem od karabinu i mam świadomość, że sympatyczna pani Janina kupująca co kilka dni w spożywczym pod moim blokiem pyszne konfitury, raczej nie rozgląda się po sklepowych półkach za kałaszem. Ale nie o towar tutaj chodzi, lecz o mechanizmy wolnej gospodarki i jej dźwignię nad dźwigniami, czyli reklamę. Dżem i karabin to produkty jak każde inne. Aby je sprzedać, trzeba przekonać do nich klientów. Kto potrafi robić to skuteczniej, wygrywa. Branża zbrojeniowa to rynek specyficzny, bo karabiny, czołgi i samoloty sprzedaje się rządom, czyli politykom. Jak więc sprzedać granat ministrowi obrony danego kraju? Przecież nie emitując reklamę w telewizji. Jednym ze sposobów jest udział w  targach zbrojeniowych, gdzie firmy zbrojeniowe mogą zaprezentować swoje produkty na tle konkurencji. Im większa impreza, im ważniejsza, tym polityków i wojskowych mających coś do powiedzenia w sprawie zakupów sprzętu i uzbrojenia więcej. W tym roku na Eurosatory zapowiedziało swój przyjazd ponad sto trzydzieści rządowych delegacji! Czytaj ministrów wraz ze świtą. Owszem, zatrzymają się na dłużej tylko przy kilku stoiskach, ale odwiedzą całe targi.

Teraz zagadka. Które stoisko bardziej przykuje uwagę? Niewielkie z nic niemówiącym logo firmy X lub Y, czy boks z dumnie powiewającą nad nim flagą danego kraju. Które będzie bardziej wiarygodne? Firmowane przez kraj czy przez przedsiębiorstwo? Naprawdę trzeba odpowiadać głośno? Nie potrafię zrozumieć, dlaczego Eurosatory to kolejna branżowa impreza, na której Polska nie ma swojego narodowego stoiska. Że pieniądze? Że ich nie mamy? Moment. Czy budżety obronne Rumunii czy Słowacji są większe od naszego? Chyba nie, a wymienione kraje mają tutaj swoje stoiska.

Gdy pierwszy raz przeglądałem mapę targów i zobaczyłem na niej biało-czerwoną flagę, serce zabiło mi mocniej. A jednak, pomyślałem, mamy swoje narodowe stoisko. Dopiero minutę później spostrzegłem, że mapa leży do góry nogami, a ja kibicuję stoisku Indonezji.

dodaj komentarz

komentarze


NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Plan na WAM
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Więcej Herculesów dla Abramsów
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
The Darker, the Better
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Zwrot na Bałtyk
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polscy marynarze na misjach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
AW149 made in Poland
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Krajowa produkcja amunicji
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Marynarze podjęli wyzwanie
Komplet medali wojskowych na ringu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojsko na Horyzoncie
Razem na ratunek
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Po co wojsku satelity?
Polski „Wiking” dla Danii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Udany start Peruna
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Orka po szwedzku
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Wojskowy bus do szczęścia
Niebo pod osłoną
Bezzałogowy nurek
Obywatele chcą być #wGotowości
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Początek „Ratownika”
Pancerniacy jadą na misję
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Militarne Schengen
Nowe Kraby w Sulechowie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Okręt skrojony na Bałtyk
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ogień z Leopardów na Łotwie
Mundurowi z benefitami
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
W krainie Świętego Mikołaja
Gdy ucichnie artyleria
Wojsko ma swojego satelitę!
„Horyzont” przeciw dywersji
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Dzień wart stu lat
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Pociski rakietowe dla Husarzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO