moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko potrzebuje lotnisk

Chcielibyśmy, aby wojskowe statki powietrzne mogłyby w sposób bezproblemowy korzystać z infrastruktury cywilnej przeznaczonej na czas wojny i kryzysu. Ale też w czasie pokoju w ramach ćwiczeń – mówił gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej. Wojsko zabiega o dostęp do cywilnej infrastruktury, co wymaga zniesienia szeregu ograniczeń.

Pod koniec lipca 2024 roku senacka Komisja Obrony Narodowej zapoznała się z analizą ekspertów dotyczącą możliwości współdzielenia lotnisk przez cywilne i wojskowe samoloty, śmigłowce czy drony. Zgodnie uznano wówczas, że w przypadku większość polskich lotnisk jest to niemożliwe przy obecnym stanie prawnym i bez pełnej zgody wszystkich instytucji cywilnych sprawujących pieczę nad komunikacją lotniczą.

Dziś jednak parlamentarzyści wrócili do sprawy. W posiedzeniu komisji wzięli udział przedstawiciele Senatu, ministerstw obrony narodowej i infrastruktury, Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, zarządów cywilnych portów lotniczych. Dyskusji przewodził gen. broni Mirosław Różański, były dowódca generalny RSZ (do 2017 roku), a obecnie przewodniczący senackiej komisji.

Na początku spotkania politycy podsumowali dyskusję, która odbyła się kilka miesięcy temu. A gen. Różański poprosił o wskazanie konkretnych wniosków i celów, którymi powinna się zająć strona wojskowa oraz rządowa.

Jako pierwszy głos zabrał gen. bryg. Jacek Sankowski. Dyrektor Departamentu Infrastruktury w MON podkreślił, że przy planowaniu rozwoju sił zbrojnych kluczowe dla resortu obrony jest wykorzystanie przez wojsko także cywilnej infrastruktury lotniczej, która „jest niezbędna do utrzymania w potencjale obronnym”. – Mogę poinformować, że prowadzimy szeroko pojęte analizy pod kątem odtworzenia i wykorzystania w systemie obronnym lotnisk cywilnych, takich jak Goleniów, Zegrze Pomorskie, Babimost. Nie zapominamy też o istniejących lotniskach, które już są współużytkowane przez siły zbrojne – mówił gen. Sankowski.

Przedstawiciel MON-u dodał, że resort przygląda się każdemu lotnisku po kolei, aby ocenić możliwość jego ewentualnego wykorzystania do celów wojskowych. Bywa też tak, że niektóre lotniska działają jako obiekty cywilne, np. port w Bydgoszczy, choć jak podkreśla wojsko, należą do armii. – Po podpisaniu planu rozwoju sił zbrojnych dokonamy analizy umów operacyjnych, aby wprowadzić w tej sprawie stosowne zmiany – zapowiedział dyrektor Departamentu Infrastruktury w MON.

– Chcielibyśmy doprowadzić do tego, aby wojskowe statki powietrzne mogły w sposób bezproblemowy korzystać z infrastruktury cywilnej przeznaczonej na czas wojny i kryzysu. Ale także na czas pokoju w ramach ćwiczeń – powiedział gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak. – Lotnictwo wojskowe musi być przygotowane w czasie pokoju pod względem planowania operacyjnego, ale również wyszklone do wykonania manewru lotniskowego. Tego nie uda się zrobić korzystając z drogowych odcinków lotniskowych. Będziemy musieli wykorzystywać sieć lotnisk cywilnych – zapowiedział inspektor sił powietrznych w Dowództwie Generalnym RSZ.

Gen. Nowak stwierdził, że na drodze do tego celu stoi kilka kwestii prawnych i finansowych. Mowa między innymi o normach i ograniczeniach związanych z generowaniem hałasu na lotniskach. Gdy wojskowy samolot ląduje na lotnisku cywilnym, to limit hałasu na tym lotnisku szybko zostaje osiągnięty. Jak wyjaśnił generał, powinno się znieść te ograniczenia dla wojska w trakcie ćwiczeń lub określić, kto ma ponosić koszty związane z przekraczaniem norm.

Przedstawiciele wojska wyjaśniali senatorom, że w grę wchodzi współużytkowanie „większości lotnisk, które obsługują ruch cywilny, pasażerski, ponieważ mają one odpowiednią infrastrukturę”. Zwrócono również uwagę, że sprawa nie dotyczy tylko potrzeb polskich sił powietrznych, lecz także jednostek sojuszniczych, które w czasie kryzysu będą musiały korzystać z takich obiektów. – Nie ma od tego odwrotu – przyznał generał Nowak.

Płk pil. Łukasz Andrzejewski-Popow, radca generalny szefa SGWP, wysunął dwa wnioski. Po pierwsze, koniecznie należy rozszerzyć katalog cywilnych statków powietrznych, czyli określić, jakie samoloty czy śmigłowce mogą lądować na danym obiekcie. Druga sprawa dotyczy umożliwienia wojskowym kontrolerom realizowania zadań związanych z ruchem cywilnych statków powietrznych. Na niektórych cywilnych lotniskach wojskowi kontrolerzy już się szkolą.

Z wniosków przedstawionych na posiedzeniu sejmowej Komisji Obrony Narodowej wynika jedna główna przesłanka. Otóż, aby umożliwić współdzielenie lotnisk przez cywilne i wojskowe statki powietrzne, najpierw trzeba przeprowadzić analizę stanu prawnego i finansowego takiego przedsięwzięcia. Politycy i eksperci zgodnie uznali, że część koniecznych zmian będzie można załatwić na drodze rozporządzeń, np. rozszerzenie katalogu lotnisk. Jednak w innych przypadkach trzeba będzie zmienić ustawę o ochronie środowiska (ograniczenia hałasu) czy prawo lotnicze. Padły również deklaracje o zacieśnieniu współpracy między ministerstwami obrony i infrastruktury. Jest to kluczowe chociażby w kwestii planowania rozbudowy i modernizacji obiektów lotniczych, z których miałyby korzystać zarówno samoloty cywilne, jak i wojskowe.

Termin kolejnego posiedzenia senackiej Komisji Obrony Narodowej w tej sprawie nie został dokładnie określony, jednak przewodniczący poprosił wojskowych, by w ciągu tygodnia przygotowali odpowiednie dokumenty, które umożliwią dalsze prace.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: 33. Powidzka Baza Lotnictwa Transportowego, 31 Baza Lotnictwa Taktycznego

dodaj komentarz

komentarze


Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Wisła dopłynęła
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Niebo pod osłoną
Militarne Schengen
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Najdłuższa noc
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Combat 56 u terytorialsów
Nowe zasady dla kobiet w armii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Dzień wart stu lat
Mundurowi z benefitami
Nowe K9 w Węgorzewie
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kto zostanie Asem Sportu?
Polski Rosomak dalej w produkcji
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kolejne AW149 nadlatują
Gala Boksu na Bemowie
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Święto sportowców w mundurach
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
The Taste of Military Service
Służba w kadrze
Plan na WAM
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
W hołdzie poległym
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Seryjny Heron coraz bliżej
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
„Burza” nabiera kształtów
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Snowboardzistka i pływacy na medal
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Panczeniści na podium w Hamar
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Odpalili K9 Thunder
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Wojsko ma swojego satelitę!
Aby granica była bezpieczna
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Pancerniacy jadą na misję
Historyczna „Wisła”
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Niemieckie wsparcie z powietrza
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Gdy ucichnie artyleria
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Astronauta w Szkole Orląt
Piątka z czwartego wozu
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Paczka dla bohatera już w drodze!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO