moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko potrzebuje lotnisk

Chcielibyśmy, aby wojskowe statki powietrzne mogłyby w sposób bezproblemowy korzystać z infrastruktury cywilnej przeznaczonej na czas wojny i kryzysu. Ale też w czasie pokoju w ramach ćwiczeń – mówił gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej. Wojsko zabiega o dostęp do cywilnej infrastruktury, co wymaga zniesienia szeregu ograniczeń.

Pod koniec lipca 2024 roku senacka Komisja Obrony Narodowej zapoznała się z analizą ekspertów dotyczącą możliwości współdzielenia lotnisk przez cywilne i wojskowe samoloty, śmigłowce czy drony. Zgodnie uznano wówczas, że w przypadku większość polskich lotnisk jest to niemożliwe przy obecnym stanie prawnym i bez pełnej zgody wszystkich instytucji cywilnych sprawujących pieczę nad komunikacją lotniczą.

Dziś jednak parlamentarzyści wrócili do sprawy. W posiedzeniu komisji wzięli udział przedstawiciele Senatu, ministerstw obrony narodowej i infrastruktury, Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, zarządów cywilnych portów lotniczych. Dyskusji przewodził gen. broni Mirosław Różański, były dowódca generalny RSZ (do 2017 roku), a obecnie przewodniczący senackiej komisji.

Na początku spotkania politycy podsumowali dyskusję, która odbyła się kilka miesięcy temu. A gen. Różański poprosił o wskazanie konkretnych wniosków i celów, którymi powinna się zająć strona wojskowa oraz rządowa.

Jako pierwszy głos zabrał gen. bryg. Jacek Sankowski. Dyrektor Departamentu Infrastruktury w MON podkreślił, że przy planowaniu rozwoju sił zbrojnych kluczowe dla resortu obrony jest wykorzystanie przez wojsko także cywilnej infrastruktury lotniczej, która „jest niezbędna do utrzymania w potencjale obronnym”. – Mogę poinformować, że prowadzimy szeroko pojęte analizy pod kątem odtworzenia i wykorzystania w systemie obronnym lotnisk cywilnych, takich jak Goleniów, Zegrze Pomorskie, Babimost. Nie zapominamy też o istniejących lotniskach, które już są współużytkowane przez siły zbrojne – mówił gen. Sankowski.

Przedstawiciel MON-u dodał, że resort przygląda się każdemu lotnisku po kolei, aby ocenić możliwość jego ewentualnego wykorzystania do celów wojskowych. Bywa też tak, że niektóre lotniska działają jako obiekty cywilne, np. port w Bydgoszczy, choć jak podkreśla wojsko, należą do armii. – Po podpisaniu planu rozwoju sił zbrojnych dokonamy analizy umów operacyjnych, aby wprowadzić w tej sprawie stosowne zmiany – zapowiedział dyrektor Departamentu Infrastruktury w MON.

– Chcielibyśmy doprowadzić do tego, aby wojskowe statki powietrzne mogły w sposób bezproblemowy korzystać z infrastruktury cywilnej przeznaczonej na czas wojny i kryzysu. Ale także na czas pokoju w ramach ćwiczeń – powiedział gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak. – Lotnictwo wojskowe musi być przygotowane w czasie pokoju pod względem planowania operacyjnego, ale również wyszklone do wykonania manewru lotniskowego. Tego nie uda się zrobić korzystając z drogowych odcinków lotniskowych. Będziemy musieli wykorzystywać sieć lotnisk cywilnych – zapowiedział inspektor sił powietrznych w Dowództwie Generalnym RSZ.

Gen. Nowak stwierdził, że na drodze do tego celu stoi kilka kwestii prawnych i finansowych. Mowa między innymi o normach i ograniczeniach związanych z generowaniem hałasu na lotniskach. Gdy wojskowy samolot ląduje na lotnisku cywilnym, to limit hałasu na tym lotnisku szybko zostaje osiągnięty. Jak wyjaśnił generał, powinno się znieść te ograniczenia dla wojska w trakcie ćwiczeń lub określić, kto ma ponosić koszty związane z przekraczaniem norm.

Przedstawiciele wojska wyjaśniali senatorom, że w grę wchodzi współużytkowanie „większości lotnisk, które obsługują ruch cywilny, pasażerski, ponieważ mają one odpowiednią infrastrukturę”. Zwrócono również uwagę, że sprawa nie dotyczy tylko potrzeb polskich sił powietrznych, lecz także jednostek sojuszniczych, które w czasie kryzysu będą musiały korzystać z takich obiektów. – Nie ma od tego odwrotu – przyznał generał Nowak.

Płk pil. Łukasz Andrzejewski-Popow, radca generalny szefa SGWP, wysunął dwa wnioski. Po pierwsze, koniecznie należy rozszerzyć katalog cywilnych statków powietrznych, czyli określić, jakie samoloty czy śmigłowce mogą lądować na danym obiekcie. Druga sprawa dotyczy umożliwienia wojskowym kontrolerom realizowania zadań związanych z ruchem cywilnych statków powietrznych. Na niektórych cywilnych lotniskach wojskowi kontrolerzy już się szkolą.

Z wniosków przedstawionych na posiedzeniu sejmowej Komisji Obrony Narodowej wynika jedna główna przesłanka. Otóż, aby umożliwić współdzielenie lotnisk przez cywilne i wojskowe statki powietrzne, najpierw trzeba przeprowadzić analizę stanu prawnego i finansowego takiego przedsięwzięcia. Politycy i eksperci zgodnie uznali, że część koniecznych zmian będzie można załatwić na drodze rozporządzeń, np. rozszerzenie katalogu lotnisk. Jednak w innych przypadkach trzeba będzie zmienić ustawę o ochronie środowiska (ograniczenia hałasu) czy prawo lotnicze. Padły również deklaracje o zacieśnieniu współpracy między ministerstwami obrony i infrastruktury. Jest to kluczowe chociażby w kwestii planowania rozbudowy i modernizacji obiektów lotniczych, z których miałyby korzystać zarówno samoloty cywilne, jak i wojskowe.

Termin kolejnego posiedzenia senackiej Komisji Obrony Narodowej w tej sprawie nie został dokładnie określony, jednak przewodniczący poprosił wojskowych, by w ciągu tygodnia przygotowali odpowiednie dokumenty, które umożliwią dalsze prace.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: 33. Powidzka Baza Lotnictwa Transportowego, 31 Baza Lotnictwa Taktycznego

dodaj komentarz

komentarze


Polska, Litwa – wspólna sprawa
Ułani szturmowali okopy
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Ogień z Leopardów na Łotwie
Plan na WAM
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Merops wdrażany natychmiast
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Sukces Polaka w biegu z marines
Dywersja na kolei. Są dowody
Marynarze podjęli wyzwanie
Gdy ucichnie artyleria
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Standardy NATO w Siedlcach
„Horyzont” przeciw dywersji
Kapral Bartnik mistrzem świata
Studenci ewakuowali szpital
Is It Already War?
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Dostawa Homarów-K
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polski „Wiking” dla Danii
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wojskowy bus do szczęścia
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Mity i manipulacje
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dzień wart stu lat
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Militarne Schengen
Pięściarska uczta w Suwałkach
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
My, jedna armia
„Road Runner” w Libanie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Razem na ratunek
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
„Zamek” pozostał bezpieczny
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Mundurowi z benefitami
Dodatkowe zapory
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Torpeda w celu
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Nowe zasady dla kobiet w armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO