moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak zachęcić młodych do służby w wojsku?

Wyzwania stojące przed edukacją wojskową młodzieży były tematem Ogólnopolskiego Forum Szkół „Edukacja Obronna Młodzieży” w Bydgoszczy. Wzięli w nim udział dyrektorzy i nauczyciele szkół z zajęciami wojskowymi oraz przedstawiciele Wojska Polskiego i Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wyróżniono także te szkoły, z których najwięcej absolwentów zasila szeregi armii.

– Forum, odbywające się cyklicznie co roku w różnych miastach Polski, jest skierowane do przedstawicieli szkół, które uczestniczą w projektach edukacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej – dyrektorów, nauczycieli, koordynatorów klas w Oddziałach Przygotowania Wojskowego, Branżowych Oddziałach Wojskowych czy Cyber.MIL z Klasą. Biorą w nim udział także przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej i kuratoriów oświaty, reprezentanci organizacji pozarządowych oraz patronackich jednostek wojskowych, współpracujących ze szkołami – tłumaczy mjr. Renata Mycio, rzecznik prasowy Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji.

W tegorocznym forum (17–18 października) wzięli udział przedstawiciele 198 szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Dyskutowali nad programami nauczania wojskowego funkcjonującymi w szkołach średnich, wskazywali na konieczność dostosowania ich do aktualnych wymogów związanych z sytuacją geopolityczną, jak również podkreślali ogromną wartość szkoleń praktycznych w patronackich jednostkach wojskowych, w formie atrakcyjnej dla uczniów – z wykorzystaniem wojskowych symulatorów i trenażerów, tak by później jak najwięcej z nich podejmowało decyzję o związaniu swojej kariery zawodowej z wojskiem. – Naszym celem jest zachęcenie uczniów do wstępowania do armii i kształcenia się w szkołach z zajęciami wojskowymi, co pozwala rozwinąć umiejętności i zwiększyć świadomość wojskową młodych ludzi. A to zwłaszcza dziś jest bardzo cenne – zaznacza mjr Mycio.

Przedstawiciele szkół akcentowali, że w dobie kryzysu demograficznego konieczne jest dostosowanie i urealnienia liczby Oddziałów Przygotowania Wojskowego do faktycznych możliwości organizacji takich oddziałów przez szkoły. Tematem dyskusji było też zwiększenie finansowania przez MON wyposażenia specjalistycznego oraz ubioru uczniów w klasach wojskowych.

W trakcie spotkania wyróżniono również 18 placówek z całej Polski, których uczniowie po zakończeniu szkoły średniej najczęściej decydują się na wstąpienie do wojska. Pierwsze miejsce zajęło Technikum nr 1 przy Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Tomaszowie Mazowieckim, drugie – Technikum nr 2 w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 im. 5 Pułku Ułanów Zasławskich w Ostrołęce, a trzecie – IX Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół nr 2 im. Sybiraków w Nowym Sączu.

Klasy wojskowe funkcjonują w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Tomaszowie Mazowieckim od 2014 roku. Obecnie na 1100 uczniów szkoły, 252 uczy się w ośmiu takich klasach. – Od trzech lat Zespół Szkół Ponadpodstawowych zajmuje pierwsze miejsce w kraju za osiąganie najwyższego wskaźnika rekrutacji kadetów do Wojska Polskiego. Jesteśmy dumni z postawy naszych uczniów, a nasz wspólny sukces jest jeszcze większą motywacją do dalszej pracy i działania w tym kierunku – komentuje Jolanta Nikodemska, wicedyrektor ZSP nr 1 im. T. Kościuszki w Tomaszowie Mazowieckim.

Obecnie uczniowie szkół ponadpodstawowych w Polsce mają do wyboru kilka możliwych wariantów edukacji z elementami przygotowania wojskowego i wiedzy o armii. – Funkcjonują oddziały przygotowania wojskowego, branżowe oddziały wojskowe czy Cyber.MIL z Klasą, które potocznie nazywane są klasami wojskowymi. W polskim systemie edukacyjnym, poza projektami MON-u, w szkołach ponadpodstawowych istnieją także klasy o profilu mundurowym (wojskowym, policyjnym, strażackim itp.), nazywane klasami mundurowymi, jednak o ich utworzeniu i sposobie funkcjonowania decydują wyłącznie organy prowadzące poza MEN-em, MON-em i kuratoriami oświaty – tłumaczy mjr Mycio.

W oddziałach przygotowania wojskowego, które działają w liceach ogólnokształcących i technikach, uczniowie korzystają z zajęć dodatkowych obejmujących takie bloki tematyczne, jak podstawy wychowania wojskowego (regulaminy, musztra, wiedza o Siłach Zbrojnych RP), szkolenie bojowe (m.in. szkolenie strzeleckie, taktyka, rozpoznanie czy zajęcia sprawnościowe), logistyczne oraz z wybranych przepisów prawa. Oprócz teorii wykładanej w szkołach, zajęcia mają też swoją odsłonę praktyczną w patronackich jednostkach wojskowych. Edukację wojskową odbywającą się przez wszystkie lata nauki kończy pięciodniowy obóz szkoleniowy. Uczniowie, którzy przejdą szkolenie w ramach OPW, mogą liczyć m.in. na dodatkowe punkty przy rekrutacji do wojskowych uczelni wyższych.

Branżowe oddziały wojskowe z kolei są prowadzone przez wybrane szkoły branżowe I stopnia. Realizacja programu szkolenia w BOW-ach stanowi uzupełnienie praktycznej nauki zawodu (np. kucharza, mechanika czy blacharza samochodowego). W ten sposób resort obrony narodowej chciałby przygotować kandydatów na żołnierzy w obszarze szeroko rozumianej logistyki wojskowej.

Ostatnią formą kształcenia wojskowego młodzieży licealnej sygnowaną przez MON są oddziały Cyber.MIL z Klasą. Przygotowują one najzdolniejszych uczniów liceów (kwalifikacja odbywa się na podstawie wyników uzyskanych przy rekrutacji do szkoły) do podjęcia studiów na kierunkach związanych z cyberbezpieczeństwem. W takich klasach uczniowie przechodzą podstawowe szkolenie wojskowe, natomiast ich edukacja skupia się głównie na zdobywaniu wiedzy teoretycznej i praktycznej w obszarze współczesnych zagrożeń cyfrowych czy zarządzania ryzykiem. Licealiści uczą się w niewielkich, 10–15 osobowych klasach, które pozwalają na indywidualny tok kształcenia w ramach takich dyscyplin ścisłych, jak m.in. matematyka, informatyka i fizyka, wykorzystywanych w obszarze cyberbezpieczeństwa.

Obecnie naukę w ramach projektów edukacyjnych MON-u pobiera 28 tys. polskich licealistów. Zainteresowanie nimi, mimo problemów demograficznych naszego kraju, od lat utrzymuje się na stabilnym poziomie. – Szacunkowo, na podstawie danych z ostatnich lat, możemy powiedzieć, że służbę wojskową podejmuje od 32 do 39% absolwentów szkół średnich z takim trybem kształcenia. Celem Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji jest zwiększenie tego odsetka do 45% – podsumowuje mjr Mycio.

Marcin Moneta

autor zdjęć: st. szer. spec. Monika Woroniecka/ 15 BZ; CWCR

dodaj komentarz

komentarze


Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
 
Więcej amunicji do Rosomaków
Wyścig zbrojeń wystartował
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Podniebny Pegaz
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
„Pułaski” na Atlantyku
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Sport kształtuje mentalność
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Pierwsza misja Gripenów
Gdy sekundy decydują o życiu
Prezydent wręczył awanse generalskie
Polskie F-16 w służbie NATO
Podniebne wsparcie sojuszników
Święto ludzi z pasją
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Baltic Sea Under Control
Pilecki ucieka z Auschwitz
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Rex Bolizlavus
Poznać rakietowego Homara
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Rodzina na wagę złota
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Wyrok za tragiczny wypadek
Zatopiony problem
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Więcej na mieszkanie za granicą
Szabla hubalczyków
Składy wysokiego ryzyka
Henry Szymanski na tropie prawdy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Kolejowy sabotaż udaremniony
Podhalańczycy upamiętnili kolegów poległych w Afganistanie
Piękny przykład patriotyzmu
Pracowity dyżur Typhoonów
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Trzy dekady DGW
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Medycyna na morzu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Więcej polskiego trotylu dla USA
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO