moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

JEF, czyli odpowiedź dla Rosji

Szwedzkie korwety Visby, fregata HMS „Richmond” z Wielkiej Brytanii, okręty patrolowe z Finlandii i Estonii – to tylko część jednostek, które od dziś dozorują infrastrukturę krytyczną na Bałtyku. Działania są prowadzone pod egidą Połączonych Sił Ekspedycyjnych JEF. Stanowią odpowiedź na ostatnie uszkodzenia sieci przesyłowych.

Połączone Siły Ekspedycyjne to struktura niezależna od NATO. Powstały w 2014 roku. Projekt wyszedł od Brytyjczyków, wkrótce dołączyły do niego państwa skandynawskie, bałtyckie i Holandia. W założeniu JEF ma działać jak siły szybkiego reagowania podczas różnego typu kryzysów. I ministrowie obrony krajów członkowskich właśnie zgodzili się na aktywację tzw. opcji reagowania.

1 grudnia 2023 roku rozpoczyna się dwutygodniowa misja, polegająca na wzmożonym dozorze bałtyckiej infrastruktury krytycznej. Miejsca przebiegu podmorskich gazociągów, kabli energetycznych czy telekomunikacyjnych będą patrolowane przez okręty i samoloty z kilku państw. W działaniach wezmą udział m.in. szwedzkie korwety Visby, brytyjska fregata HMS „Richmond” oraz jednostki patrolowe z Finlandii i Estonii. – Zwiększenie obecności na Bałtyku i północnym Atlantyku jest dla JEF kluczowe, zwłaszcza w kontekście ostatnich zagrożeń dotyczących naszej strategicznej infrastruktury – podkreśla Pal Jonson, szef szwedzkiego resortu obrony. Według niego to ważny sprawdzian zdolności sił ekspedycyjnych, ale nie tylko. – To także sygnał wysłany Rosji – mówi.

Po dnie Bałtyku biegnie obecnie sześć gazociągów, a także ponad 30 kabli energetycznych i telekomunikacyjnych. Do tego dochodzą platformy wiertnicze, farmy wiatrowe czy terminale przeładunkowe. Bałtycka infrastruktura ma dla Europy środkowej i północnej ogromne znaczenie, zwłaszcza w kontekście dywersyfikacji źródeł energii. Po tym, jak państwa regionu przestały importować surowce z Rosji, to właśnie Bałtyk stał się dla nich głównym szlakiem przesyłowym. Jednocześnie na morzu zaczęły się mnożyć tajemnicze incydenty. W ostatnim czasie na przykład jednego dnia uszkodzony został gazociąg Balticconnector pomiędzy Finlandią i Estonią, a także położony w pobliżu kabel telekomunikacyjny. Ktoś uszkodził też kabel łączący Estonię ze Szwecją. Podejrzenie padło na chiński kontenerowiec „Newnew Polar Bear”. Wkrótce dziennikarze śledczy jednego z niezależnych rosyjskich portali odkryli, że jego właściciel ma połączenia kapitałowe z ludźmi Kremla. Załoga statku w okolicach rurociągu z niewiadomych przyczyn miała rzucić kotwicę, a potem przez pewien czas ciągnąć ją po dnie. Śledztwo w tej sprawie jednak cały czas trwa. Podobnie jak śledztwo dotyczące wydarzeń z września ubiegłego roku, kiedy to zostały wysadzone nitki gazociągu Nord Stream.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Borsuki zadomowiły się na poligonie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Niebo pod osłoną
Dzień wart stu lat
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Horyzont” przeciw dywersji
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Orka po szwedzku
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
The Darker, the Better
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Komplet medali wojskowych na ringu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Razem na ratunek
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pancerniacy jadą na misję
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Udany start Peruna
Okręt skrojony na Bałtyk
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Marynarze podjęli wyzwanie
Militarne Schengen
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowy bus do szczęścia
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Warto być wGotowości
Bezzałogowy nurek
Początek „Ratownika”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Sukces Polaka w biegu z marines
Ogień z Leopardów na Łotwie
Elementy Wisły testowane w USA
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Wojsko na Horyzoncie
W krainie Świętego Mikołaja
Krajowa produkcja amunicji
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Pilica w linii
Gdy ucichnie artyleria
Obywatele chcą być #wGotowości
Mundurowi z benefitami
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Polski „Wiking” dla Danii
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Plan na WAM

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO