moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MSPO. Rodzina dronów pionowego startu

Najmniejszy jest napędzany silnikiem elektrycznym i może spędzić w powietrzu do trzech godzin, największy, z silnikiem hybrydowym, może latać aż dziesięć godzin. Na tegorocznym MSPO polska firma AP-Flyer zaprezentowała rozwijaną od kilku lat rodzinę dronów typu VTOL, czyli maszyn o budowie samolotu, które pionowo startują i lądują, ale później lecą przy użyciu silnika pchającego.

Zaletą dronów pionowego startu i lądowania jest uniezależnienie ich obsługi od infrastruktury lotniskowej. Maszyny tego typu dzięki wirnikom (najczęściej kilku – stąd nazwa wielowirnikowce) są w stanie wystartować z każdego miejsca, nawet kawałka łąki w lesie, a do lądowania potrzebny jest im jedynie fragment równej nawierzchni.

Wadą większości bezzałogowych wielowirnikowców jest to, że przez ich napęd nie osiągają one w powietrzu zbyt dużych prędkości. Rozwiązaniem tego problemu jest budowa dronów o kształcie samolotu, które w czasie lotu będą napędzane przez silnik pchający. Specjaliści nazywają takie konstrukcje, podobnie jak samoloty pionowego startu i lądowania, VTOL (z języka angielskiego: Vertical Take Off and Landing).

Na XXX Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach polska firma AP-Flyer Sp. z o.o. zaprezentowała rodzinę dronów VTOL (o nazwie MADDOS UAV), nad którymi pracuje od kilku lat. Występują one w wersjach: VTOL 350e, VTOL 450h i VTOL 600h.

Paweł Przygoda, menager produktu w firmie AP-Flyer, wyjaśnia, że drony różnią się między sobą wielkością oraz typem napędu. – Najmniejszy, czyli VITOL 350e, to dron napędzany silnikiem elektrycznym, który może zabrać 4 kg ładunku. Natomiast największy, VTOL 600h, jest napędzany silnikiem hybrydowym i może zabrać ładunek o wadze aż 25 kg – mówi Paweł Przygoda.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Drony z rodziny MADDOS UAV różnią się jeśli chodzi o długość lotu. Najmniejszy, bo mający skrzydła o rozpiętości 3,5 m, VTLO 350e może spędzić w powietrzu maksymalnie trzy godziny. Największa konstrukcja, VTOL 600h o rozpiętości skrzydeł 6 m, ponad dziesięć godzin.

Jeśli chodzi o prędkość lotu, to najwolniejszy jest najmniejszy z rodziny (model 350e), który osiąga prędkość maksymalną 110 km/h. Najszybszy jest model średni – 450h, który może osiągnąć prędkość maksymalną 150 km/h, ale jego większy brat (600h) jest niewiele wolniejszy – osiąga prędkość maksymalną 140 km/h.

Przedstawiciele AP-Flyer podkreślają, że drony z rodziny MADDOS UAV, w zależności od zadań, do jakich będą przeznaczone, można wyposażyć w różnego typu specjalistyczne systemy: od głowic optoelektronicznych, po detektory sygnałów radiowych, aż po radary SAR. Największy dron dysponuje zaś takim udźwigiem, że możliwa jest w przyszłości jego integracja z systemami uzbrojenia.

Co ciekawe, drony z rodzinny MADDOS UAV są już użytkowane przez kilka państw na świecie. Firma sprzedała kilkadziesiąt sztuk na rynku zagranicznym, ale nie ujawnia jednak, komu konkretnie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1663946220
Specjaliści z WITU opracowali lekką bombę szybującą o wadze ok 4kg. Może znaleźć się na największym dronie. Była prezentowana na MSPO 2022.
6E-57-08-ED

Na otwartym morzu mierzą daleko!
Szczelna sieć dla Tarczy
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Norwegowie budują na polskim poligonie
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Grot A3 w drodze do linii
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Spotkanie Trump-Nawrocki
Lepsza efektywność
Pancerna pięść
Radary, które widzą wszystko
„Był twarzą sił powietrznych”
Brytyjczycy żegnają Malbork
StormRider na fali
Orlik na Alfę
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Baobab z miotaczem
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Wyczekiwane przyspieszenie
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Tuga – postrach dronów
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Hekatomba na Woli
Drony w ofensywie
Nocne ataki na Ukrainę
Klucz do bezpieczeństwa
Kikimora o wielu twarzach
Huta Stalowa Wola na MSPO
Duże osiągnięcie polskich skoczków
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Zakupy według potrzeb
Na motocyklach śladami historii
Z najlepszymi na planszy
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
„Road Runner” w Libanie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Nietypowa premiera targowa
Zwycięska batalia o stolicę
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Świetne występy polskich żołnierzy
Detect & Classify: satelity z AI
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Drones on the Offensive
Wielkie zbrojenia za Odrą
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Dwie agresje, dwie okupacje
Najmłodszy w rodzinie
Beret „na rekinka” lub koguta
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Salwa z wysokości
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Nasz Hercules
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Pilica+ coraz bliżej
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Towarzysze czołgów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Piorun 2 coraz bliżej
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Startuje „Żelazny obrońca”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO