moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wojsko Polskie dostało Jaki

Kilka dni temu Siły Zbrojne RP odebrały cztery – z 23 zamówionych – nowe zestawy niskopodwoziowe do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o wadze do 70 t. System polskiej produkcji o kryptonimie „Jak” składa się z ciągnika siodłowego Jelcz C882.62 i naczepy niskopodwoziowej ST775-20W. W przyszłości ma służyć do transportu m.in. czołgów Abrams.

Jak to pierwszy polski zestaw niskopodwoziowy przystosowany do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o masie do 70 t. Opracowali go na zlecenie Wojska Polskiego inżynierowie z firmy Jelcz i Demarko SA. Jednym z priorytetów było zbudowanie pojazdu, który będzie świetnie radził sobie w trudnym terenie. Konstruktorzy zapewniają, że prace badawczo-rozwojowe zakończyły się sukcesem.

 

Wytrzymały jak Jak

Producenci zachwalają mobilność pojazdu. – Przeprowadzone w renomowanych instytucjach badawczych analizy potwierdziły zdolność Jaka do pokonania przeszkody wodnej o głębokości do 1 m, pochylenia wzdłużnego terenu pod kątem do 35% i pochylenia poprzecznego do 15% – podkreśla Wioletta Krawczyk-Namyślak, p.o. prezes Jelcza Sp. z o.o.
Dodaje, że inżynierowie dołożyli starań, aby Jaki były jak najbardziej funkcjonalne. – Ciągnik ma niezależne ogrzewanie wodne ułatwiające rozruch silnika w niskich temperaturach, nawet do –30°C, oraz niezależne ogrzewanie powietrza. Dla funkcjonalności pojazdu kluczowe znaczenie ma także umieszczenie na nim dwóch wyciągarek hydraulicznych o sile uciągu 25 t – wyjaśnia prezes Krawczyk-Namyślak.

Jak jest czteroosiowy, w układzie napędowym 8 × 8 z opancerzoną kabiną, która zapewnia czteroosobowej załodze ochronę balistyczną i przeciwminową.

Polska armia kilka dni temu odebrała pierwsze cztery nowe zestawy. Trafią one do pododdziałów inżynieryjnych w wojskach lądowych, zwłaszcza zabezpieczających jednostki operacyjne, które są wyposażone w czołgi Leopard 2, a w przyszłości będą także dysponować czołgami Abrams.

Z polskiej fabryki

Do tej pory Wojsko Polskie kupowało zestawy niskopodwoziowe do transportu czołgów i pojazdów gąsienicowych w zagranicznych firmach, np. we włoskim Iveco (model Trakker). W 2019 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę na zakup 23 zestawów niskopodwoziowych oraz trzech ciągników siodłowych. Koszt – 142 mln zł. Jaki mają być dostarczone do końca 2022 roku. Kontrakt obejmuje 14 zestawów i trzy ciągniki siodłowe jako zamówienie gwarantowane (za 88 mln zł) oraz dziewięć zestawów niskopodwoziowych jako prawo opcji (za 54 mln zł).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army, jelcz.com.pl

dodaj komentarz

komentarze


Offset dla „Wisły”
 
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Zamiana po włosku
Rusza morski „Dragon”
Którą drogą do armii?
Nowy szef CWCR
Będzie za co kupić koreańską broń
Pamiętamy o Niezłomnych
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Kleszcze dla wojska
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Mocny sygnał od NATO
Nowoczesna łączność dla armii
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Walczyli o wolną Polskę, zginęli od kul UB
Palmiry – miejsce kaźni
Leopardy jadą na poligon
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Eurofightery znowu w Polsce
Wielki test w West Point coraz bliżej
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Telefon zaufania dla żołnierzy
Abramsy pod dobrą opieką
Szwecja kolejnym członkiem NATO
Przerwany lot „Orlika”
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Sztandar dla Dowództwa WOT
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Ostrożnie! Czołgi na drodze
Jaką drogą po wojskowy indeks?
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
Podwójny Półmaraton Komandosa
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Air Show ’25 – do zobaczenia
Polska przystań brytyjskich jeńców
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Lista trupich główek
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Zachód przeciwko „korsarzom”
Wojenny bohater na szubienicy
Priorytety dla armii
Tajna misja polskiej agentki
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Dobrowolsi – czas start!
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO