moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe możliwości bydgoskich WZL

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 mają szansę zostać tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-16. Oznacza to, że będą mogły serwisować i naprawiać wielozadaniowe „efy” należące do US Air Force, w ramach programu wydłużania ich resursów technicznych. Spółka rozpoczęła w tej sprawie rozmowy z partnerami w Stanach Zjednoczonych.

Bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 to najważniejsza w Polsce firma, która zajmuje się serwisem i naprawami należących do Sił Powietrznych RP amerykańskich samolotów – wielozadaniowych F-16 oraz transportowych Herculesów C-130.

Polskimi F-16 zakłady, które wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zajmują się od ponad dziesięciu lat. Obecnie spółka ma wszelkie kompetencje i uprawnienia do remontowania ich podwozia, usuwania pokrycia malarskiego (metodą blastingu), pełnego malowania samolotów oraz remontów silników F-100-PW-229. Transportowymi Herculesami C-130 zajmuje się natomiast od 2011 roku, kiedy to Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało z zakładami pierwszy, trzyletni kontrakt na naprawy i serwis pięciu C-130E.

Umowa z Lockheedem

Kilka dni temu WZL nr 2 poinformowały, że zawarły z producentem Herculesów – koncernem Lockheed Martin, umowę w sprawie napraw i serwisu maszyn, które wkrótce trafią do polskiej armii: chodzi o pięć samolotów C-130H. Ale umowa dotyczy także innych Herculesów, których akurat Wojsko Polskie nie ma.

– Lockheed Martin zapewni WZL-2 dodatkową wiedzę, możliwości i zaopatrzenie, co pozwoli rozszerzyć możliwości fabryki o konserwację C-130J – informują „Polskę Zbrojną” przedstawiciele Lockheeda. Oznacza to, że WZL nr 2 będą mogły zajmować się obsługą maszyn C-130J Super Hercules innych armii, być może także tych użytkowanych przez US Air Force.

Partner w programie dla F-16?

Przedstawiciele WZL nr 2 przyznają, że firma ma podobny cel również w przypadku wielozadaniowych samolotów F-16 „Jastrząb”. W połowie stycznia delegacja WZL nr 2 gościła w amerykańskiej firmie AAR Corporation. Od kilku lat zajmuje się ona serwisem i naprawami wielozadaniowych samolotów F-16 należących do US Air Force, w ramach programu wydłużania resursów technicznych Service Life Extension Program, SLEP.

Bydgoskie WZL nr 2 chcą zostać partnerem AAR Corporation i stać się tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym samolotów F-16, w którym będą wykonywane prace serwisowe i remontowe maszyn należących do US Air Force. – Nie możemy mówić o wszystkich szczegółach rozmów, ale już dziś mogę zapewnić, że wyniki spotkań są bardzo obiecujące. Wydaje się, że zrobiliśmy kolejny krok ku temu, aby stać się uznanym partnerem amerykańskiej firmy AAR Corporation w procesie serwisowania samolotów F-16 – mówi Mariusz Kończak, dyrektor Biura Prasowego WZL-2.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Tech. Sgt. Matthew Lotz / U.S. Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Zmiany w zadaniach korpusu czy kontynuacja?
 
Trzy tysiące Piorunów ze Skarżyska-Kamiennej
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Wojna w boksie
Parośla – laboratorium zbrodni
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Nowelizacja prawa lotniczego – MON chce listy wysokich budynków
Początek zmagań na Invictus Games
„Feniks” z pomocą dla… przedszkolaków
Jak działają sojusznicy
Wojsko szkoli z zarządzania kryzysowego
NATO wzmacnia wschodnią flankę
Marynarze i komandosi zwalczają dywersję na morzu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
What Can Europe Do?
Natychmiastowa reakcja polskich myśliwców
Invictus Games. Zawody inne niż wszystkie
Śmierć zagończyka
Wspólna misja – bezpieczeństwo
Medale za biegówki i skeleton
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Fenomen podziemnej armii
Invictus Games: Finał siatkówki bez Polaków
Koniec zimowych zmagań Polaków na Invictus Games
Szef Pentagonu: Polska wzorem dla innych
Wojsko podsumowało 2024 rok
Pete Hegseth: Mamy podobny etos wojownika
Walka w półcieniu
Następca amunicji 5,56 mm
Polska oferta zbrojeniowa dla Ukrainy
Rusza program „Szpital Przyjazny Wojsku”
Szef Pentagonu w Europie
Pamięci żołnierzy AK
„Brave Band ‘25” na półmetku
Konsorcjum robotyczne
Niepokonani!
Polska nie zawiesza współpracy z Koreą Południową
Przez uchylone okno
Jałta. Symbol zdrady
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Great Game of Interests
Opanować miasto wspólnymi siłami
Bałtyk pod strażą
Foch stawia warunki
Najważniejsze dni od wielu miesięcy
Świeże siły w Jasionce
11 lat walki o zdrowie. Pomóżmy Antosi rozwijać się lepiej
Pierwsza potyczka w wojnie polsko-bolszewickiej
Sprzęt US Army pod opieką Polaków
AI pod kontrolą
Koreański koncern zaprzecza medialnym doniesieniom
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Posłowie o wojskach medycznych
Dobre starty lekkoatletów CWZS-u w hali
Mikrodrony nad poligonem
Nie żyje Juliusz Kulesza „Julek”
Ostatnie szlify na „Wodniku”
Na „nieludzką ziemię”
Negocjacje czas zacząć
Cel: odbudować i być gotowym na zagrożenia
Zapomniana historia w Hohenfels
Siedząc na krawędzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO