moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Radary do modyfikacji

1 Regionalna Baza Logistyczna z Wałcza szuka firm, które zajmą się naprawą oraz modyfikacją dwóch typów stacji radiolokacyjnych: NUR-41 oraz NUR 22. Urządzenia te są nie tylko częścią systemu obrony powietrznej kraju, ale również Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej NATO. Wojsko chce, by modernizacja radarów została przeprowadzona do końca przyszłego roku.

Stacja radiolokacyjna NUR-41 Bożena (w SZ RP nosząca oznaczenie RW-32) pracuje w paśmie S i podpasmach E oraz F. Służy do ustalania wysokości nadlatującego statku powietrznego – drona, samolotu lub śmigłowca. NUR-41 ma zasięg około 360 km i aby dostarczyć trójwymiarowe dane obiektu powietrznego, czyli jego odległość, azymut i wysokość, musi współdziałać z odległościomierzem radiolokacyjnym. Polska armia, która wykorzystuje NUR-41 od prawie trzydziestu lat, do tego celu używa urządzeń NUR-31 Justyna.

NUR-22 Izabela (w SZ RP noszący oznaczenie RT-22) nie ma tych ograniczeń. Radar ten może bowiem wykrywać cele powietrzne oddalone o około 100 km (na maksymalnej wysokości 7 km), dostarczając przy tym pełne dane o ich wysokości, odległości i azymucie. Pierwsze NUR-22 trafiły do polskiej armii w 1998 roku.

Ponieważ radary NUR-41 (wsparte przez NUR-31), jak i NUR-22 są nie tylko częścią krajowego systemu obrony powietrznej kraju, ale także natowskiego Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej NATO NATINADS, Ministerstwo Obrony Narodowej od kilku lat sukcesywnie modernizuje najstarsze urządzenia. Unowocześniane jest m.in. ich podwozie – w przypadku NUR-22 jest to Tatra 815, a w przypadku NUR-41 albo Tatra 815 albo Star 266. Jednak najważniejsze zmiany dotyczą „elektronicznej” części wraz z oprogramowaniem.

Kilka dni temu 1 Regionalna Baza Logistyczna z Wałcza ogłosiła przetarg na naprawę wraz z modyfikacją jednej stacji radiolokacyjnej NUR-41 oraz dwóch radarów NUR-22. Firmy zainteresowane wykonaniem tej usługi mają czas na zgłaszanie się do 6 września (w przypadku NUR-41) oraz do 8 września (w przypadku NUR-22).

Zwycięzcy postępowań (gdyż są to dwa oddzielne przetargi) będą musieli wykonać remonty oraz niezbędne modyfikacje do końca 2022 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpr. Mariusz Dejneka

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1630578780
Pudrowanie trupa, modernizacja szrotów. Nie lepiej wprowadzać nowsze modele z Radwaru?
80-AB-16-01

Wiedza na trudne czasy
 
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Nowa siła uderzeniowa
Szabla hubalczyków
Koniec wojny, którego nie znamy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
DriX – towarzysz okrętu
Gdy sekundy decydują o życiu
Ustawa bliżej żołnierzy
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Podniebny Pegaz
Ukwiał z Gdańska
Więcej amunicji do Rosomaków
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Podniebne wsparcie sojuszników
Obierki z błotem
Wspólna wola obrony
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Początek „Burzy”
Nasi czołgiści najlepsi
Henry Szymanski na tropie prawdy
Rodzina na wagę złota
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Więcej na mieszkanie za granicą
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Apache’e na horyzoncie
Historyczna umowa z Francją
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Czołgi końca wojny
Polskie F-16 w służbie NATO
Więcej polskiego trotylu dla USA
Pegaz nad Europą
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Walka pod napięciem
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Gra o kapitulację
Misja PKW „Olimp” doceniona
Mamy pierwszych pilotów F-35
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Na pomoc po katastrofie
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Pierwsza misja Gripenów
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Pracowity dyżur Typhoonów
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Ogień z nabrzeża
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Sport kształtuje mentalność
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Składy wysokiego ryzyka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowy prezes PGZ-etu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO