moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sprawdzian następcy BRDM-2 na Białej Górze

Ich zadaniem jest kompletne i jak najszybsze pozyskanie informacji o przeciwniku. Pododdziały rozpoznawcze, bo o nich mowa stanowią kluczowy element w ogólnej strukturze rodzajów wojsk. W tym przypadku dane rozpoznawcze są produktem działalności wojskowego zwiadu. Aby, do nich dotrzeć niezbędne jest zaangażowanie wyszkolonych sił i użycie niezawodnych środków do pozyskania, gromadzenia i przetwarzania informacji. Jednym z nich jest testowany w 17 Wielkopolskiej Brygadzie Zmechanizowanej prototyp Lekkiego Opancerzowanego Transportera Rozpoznania – LOTR.

Rozmowa z panem Dominikiem Dębińskim, kierownikiem projektu LOTR.

Znajdujemy się na terenie OC Biała Góra niedaleko Krosna Odrzańskiego. To właśnie dziś, 25 sierpnia odbędzie się testowanie prototypu LOTR w pokonaniu przeszkody wodnej na rzece Odra.

Tak, ponadto korzystamy z infrastruktury szkoleniowej 5 Kresowego Batalionu Saperów (17 Wielkopolska Brygada Zmechanizowana) oraz ich wsparcia w zakresie zabezpieczenia medycznego i technicznego przeprawy. Dziś prowadzimy badania na podstawie jednej z metodyk, w ramach badań kwalifikacyjnych państwowych pojazdów LOTR.

Długo wyczekiwany następca BRDM-2 - pływający, rozpoznawczy, opancerzony pojazd kołowy LOTR. Proszę przybliżyć historię związaną realizacją projektu, od kiedy są prowadzone badania nad prototypem pojazdu oraz kiedy zostanie wprowadzony do użytku Sił Zbrojnych RP?

Pojazd LOTR jest realizowany w ramach umowy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Projekt rozpoczęliśmy pod koniec 2013 roku. Obecnie trwają badania kwalifikacyjne, państwowe, które zostały zrealizowane już na poziomie około 80 procent. Planowane zakończenie okresu testowania sprzętu jest szacowane pod koniec bieżącego roku. Natomiast zamknięcie projektu przewidujemy w połowie 2022 roku. Dopiero wówczas rozpocznie się cały proces związany z ewentualnym przygotowaniem i uzgadnianiem umowy oraz zakresu dostaw seryjnych.

Jakiej konstrukcji jest pojazd i jakie właściwości posiada?

Pojazd LOTR jest polską konstrukcją. Korpus został od początku zaprojektowany i skonstruowany w firmie AMZ Kutno z wykorzystaniem komponentów uzgodnionych z zespołem nadzorującym, które weszły w skład pojazdu. Wykorzystujemy silnik wysokoprężny o normie emisji spalin EURO 3, który jest zabudowany w formie „Power-Packa”. Umożliwia to jego szybki demontaż czy w razie ewentualnej potrzeby przeprowadzenia serwisu w trakcie działań operacyjnych. Ponadto pojazd ma właściwości amfibijne, które dzisiaj są sprawdzane. Badania są prowadzone przy pełnym DMC (dopuszczalna masa całkowita) pojazdu określonych w wymaganiach. Warto podkreślić, iż prędkości pływania oraz parametry manewrowości zostały osiągnięte. Podobnie z wartościami związanymi z mobilnością pojazdu. Na lądzie prędkość maksymalna, pokonywanie wzniesień, mobilność, a także inne przeszkody terenowe w postaci rowu, muru zostały pozytywnie ocenione przez Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej. Na obecnym etapie trwają sprawdzenia systemów specjalistycznych takich jak zdalnie sterowany moduł uzbrojenia oraz system masztowy.

Czy może pan przybliżyć budowę i ogólne dane techniczne transportera rozpoznawczego?

Pojazd LOTR opiera się o podwozie bazowe BÓBR - 3 opracowany w AMZ Kutno. Tego typu podwozie jest zawieszeniem niezależnym, skorupowym w postaci nadwozia typu monocoque (samonośnie). W przypadku zabudowy pod lekki opancerzony transporter rozpoznawczy przewidziany do transportu 5 żołnierzy. Podwozie to stanowi modułową konstrukcję, która umożliwia montaż dodatkowego opancerzenia czy zmianę poziomu ochrony balistycznej zgodnie ze STANAG. Pojazd posiada drzwi boczne dla każdego miejsca znajdującego się przy ścianie pojazdu, a także włazy ewakuacyjne w ilości 3, co umożliwia sprawną i bezpieczną ewakuację załogi z pojazdu zarówno w przypadku działań taktycznych, jak i ewakuacji technicznej.

Dominik Dębiński jest kierownikiem projektu Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznania w firmie AMZ Kutno. Przedsiębiorstwo specjalizuje się w projektowaniu oraz produkcji zabudów między innymi do pojazdów specjalnych dla służb mundurowych, a także pojazdów wojskowych.

Rozmawiała ppor. Anna Dominiak

red. PZ

autor zdjęć: st. szer. Patryk Szymaniec

dodaj komentarz

komentarze


Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
 
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
The Power of Infrastructure
Dzieci wojny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ewakuacja Polaków z Izraela
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Bezpieczniejsza Europa
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
BWP-1 – historia na dekady
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Policjanci w koszarach WOT
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Inwestycja w żołnierzy
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Kajakami po medale
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Drukowanie dronów
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Prezydent na wschodniej granicy
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Czarna Pantera celuje
Pancerny kot w polskim wojsku
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ratownik w akcji
„Różycki” zwodowany
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Pracowity pobyt w kosmosie
Planowano zamach na Zełenskiego
Wyższe stawki dla niezawodowych
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Strażnicy polskiego nieba
Święto sportów walki w Warendorfie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Śmierć gorsza niż wszystkie
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Broń przeciwko wrogim satelitom
Podróż w ciemność
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Świat F-35
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wypadek Rosomaka
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Flyer, zdobywca przestworzy
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO