moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sprawdzian następcy BRDM-2 na Białej Górze

Ich zadaniem jest kompletne i jak najszybsze pozyskanie informacji o przeciwniku. Pododdziały rozpoznawcze, bo o nich mowa stanowią kluczowy element w ogólnej strukturze rodzajów wojsk. W tym przypadku dane rozpoznawcze są produktem działalności wojskowego zwiadu. Aby, do nich dotrzeć niezbędne jest zaangażowanie wyszkolonych sił i użycie niezawodnych środków do pozyskania, gromadzenia i przetwarzania informacji. Jednym z nich jest testowany w 17 Wielkopolskiej Brygadzie Zmechanizowanej prototyp Lekkiego Opancerzowanego Transportera Rozpoznania – LOTR.

Rozmowa z panem Dominikiem Dębińskim, kierownikiem projektu LOTR.

Znajdujemy się na terenie OC Biała Góra niedaleko Krosna Odrzańskiego. To właśnie dziś, 25 sierpnia odbędzie się testowanie prototypu LOTR w pokonaniu przeszkody wodnej na rzece Odra.

Tak, ponadto korzystamy z infrastruktury szkoleniowej 5 Kresowego Batalionu Saperów (17 Wielkopolska Brygada Zmechanizowana) oraz ich wsparcia w zakresie zabezpieczenia medycznego i technicznego przeprawy. Dziś prowadzimy badania na podstawie jednej z metodyk, w ramach badań kwalifikacyjnych państwowych pojazdów LOTR.

Długo wyczekiwany następca BRDM-2 - pływający, rozpoznawczy, opancerzony pojazd kołowy LOTR. Proszę przybliżyć historię związaną realizacją projektu, od kiedy są prowadzone badania nad prototypem pojazdu oraz kiedy zostanie wprowadzony do użytku Sił Zbrojnych RP?

Pojazd LOTR jest realizowany w ramach umowy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Projekt rozpoczęliśmy pod koniec 2013 roku. Obecnie trwają badania kwalifikacyjne, państwowe, które zostały zrealizowane już na poziomie około 80 procent. Planowane zakończenie okresu testowania sprzętu jest szacowane pod koniec bieżącego roku. Natomiast zamknięcie projektu przewidujemy w połowie 2022 roku. Dopiero wówczas rozpocznie się cały proces związany z ewentualnym przygotowaniem i uzgadnianiem umowy oraz zakresu dostaw seryjnych.

Jakiej konstrukcji jest pojazd i jakie właściwości posiada?

Pojazd LOTR jest polską konstrukcją. Korpus został od początku zaprojektowany i skonstruowany w firmie AMZ Kutno z wykorzystaniem komponentów uzgodnionych z zespołem nadzorującym, które weszły w skład pojazdu. Wykorzystujemy silnik wysokoprężny o normie emisji spalin EURO 3, który jest zabudowany w formie „Power-Packa”. Umożliwia to jego szybki demontaż czy w razie ewentualnej potrzeby przeprowadzenia serwisu w trakcie działań operacyjnych. Ponadto pojazd ma właściwości amfibijne, które dzisiaj są sprawdzane. Badania są prowadzone przy pełnym DMC (dopuszczalna masa całkowita) pojazdu określonych w wymaganiach. Warto podkreślić, iż prędkości pływania oraz parametry manewrowości zostały osiągnięte. Podobnie z wartościami związanymi z mobilnością pojazdu. Na lądzie prędkość maksymalna, pokonywanie wzniesień, mobilność, a także inne przeszkody terenowe w postaci rowu, muru zostały pozytywnie ocenione przez Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej. Na obecnym etapie trwają sprawdzenia systemów specjalistycznych takich jak zdalnie sterowany moduł uzbrojenia oraz system masztowy.

Czy może pan przybliżyć budowę i ogólne dane techniczne transportera rozpoznawczego?

Pojazd LOTR opiera się o podwozie bazowe BÓBR - 3 opracowany w AMZ Kutno. Tego typu podwozie jest zawieszeniem niezależnym, skorupowym w postaci nadwozia typu monocoque (samonośnie). W przypadku zabudowy pod lekki opancerzony transporter rozpoznawczy przewidziany do transportu 5 żołnierzy. Podwozie to stanowi modułową konstrukcję, która umożliwia montaż dodatkowego opancerzenia czy zmianę poziomu ochrony balistycznej zgodnie ze STANAG. Pojazd posiada drzwi boczne dla każdego miejsca znajdującego się przy ścianie pojazdu, a także włazy ewakuacyjne w ilości 3, co umożliwia sprawną i bezpieczną ewakuację załogi z pojazdu zarówno w przypadku działań taktycznych, jak i ewakuacji technicznej.

Dominik Dębiński jest kierownikiem projektu Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznania w firmie AMZ Kutno. Przedsiębiorstwo specjalizuje się w projektowaniu oraz produkcji zabudów między innymi do pojazdów specjalnych dla służb mundurowych, a także pojazdów wojskowych.

Rozmawiała ppor. Anna Dominiak

red. PZ

autor zdjęć: st. szer. Patryk Szymaniec

dodaj komentarz

komentarze


Wytropić zagrożenie
 
Zmiany w dodatkach stażowych
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Posłowie dyskutowali o WOT
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
NATO on Northern Track
Pierwsi na oceanie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, epilog
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
W Italii, za wolność waszą i naszą
NATO na północnym szlaku
Pytania o europejską tarczę
Pływacy i maratończycy na medal
Daglezje poszukiwane
Awanse na Trzeciego Maja
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Barwy Ojczyzny
Tragiczne zdarzenie na służbie
Weterani pod wszechstronną opieką
W obronie wschodniej flanki NATO
Biel i czerwień łączy pokolenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Husarz na straży nieba
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Święto stołecznego garnizonu
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Szybki marsz, trudny odwrót
Ameryka daje wsparcie
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Dumni z munduru
Pod skrzydłami Kormoranów
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gunner, nie runner
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wioślarze i triatlonistka na podium
Pilecki ucieka z Auschwitz
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO