moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Norweska armia kupuje polskie mosty

Zakład Budowy Maszyn „ZREMB-Chojnice” SA razem ze spółką Acrow Corporation of America dostarczą norweskiej armii 11 mostów taktycznych. To konstrukcje przystosowane do przejazdu ciężkiego sprzętu, m.in. czołgów o masie 67 t i pojazdów kołowych do 96 t. Kontrakt, którego wartość wynosi ponad 17 mln zł, ma być zrealizowany do końca roku.

Od połowy lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku Siły Zbrojne Królestwa Norwegii do pokonywania rzek i rozpadlin o szerokości mniejszej niż 80 m wykorzystywały m.in. kupione jeszcze ze środków z planu Marshalla przenośne mosty stalowe w systemie Baileya. Jesienią ubiegłego roku Norwedzy rozpoczęli poszukiwania nowej konstrukcji. Do przetargu zgłosili się General Dynamics European Land Systems, CHS Nor oraz polsko-amerykańskie konsorcjum, czyli Zakład Budowy Maszyn „ZREMB-Chojnice” i firma Acrow Corporation of America. Oferta, którą złożyli Polacy wraz z Amerykanami, okazała się najlepsza.

 

Zawarty kilka tygodni temu kontrakt przewiduje, że norweskie wojska lądowe – Hæren – jeszcze w tym roku otrzymają 11 mostów (wraz z kontenerami do ich transportu i pakietem serwisowym). Konstrukcje mają umożliwiać pokonywanie przeszkód wodnych (o szerokości do 80 m) przez m.in. czołgi o masie do 67 t (MLC 80) oraz zestawy pojazdów kołowych o masie do 96 t (MLC 120).

Zgodnie z oczekiwaniami Norwegów nowe stalowe mosty kratownicowe będą przystosowane do użycia razem z pontonami Uniflote, które posiadają tamtejsze siły lądowe. W takiej konfiguracji pontony mogą służyć albo jako część budowanej przeprawy – wydłużając ją, albo jako jej pływające podpory, co znacząco zwiększy nośność mostu. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe też będzie stworzenie dwujezdniowego traktu.

Odpowiadająca za pozyskiwanie dla norweskiej armii nowego sprzętu i uzbrojenia Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) zapłaci polsko-amerykańskiemu konsorcjum 40 mln norweskich koron, czyli około 17,5 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ZREMB Group, FMV

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1629905460
Spółka Acrow Corporation of America wybrała polskiego wykonawcę licząc na zainteresowanie takimi mostami naszego wojska a tym samym na kolejne zyski. Ot i cała tajemnica.
D9-73-03-D7

Kapral Bartnik mistrzem świata
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Sportowcy podsumowali 2025 rok
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Nowe zdolności sił zbrojnych
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W krainie Świętego Mikołaja
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Przygotowani znaczy bezpieczni
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szwedzi w pętli
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Holenderska misja na polskim niebie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Borsuki jadą do wojska!
Czwarta dostawa Abramsów
Don’t Get Hacked
Razem na ratunek
Dzień wart stu lat
Czas na polskie Borsuki
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Plan na WAM
Uczelnie łączą siły
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Wojsko przetestuje nowe technologie
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Niebo pod osłoną
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Polski „Wiking” dla Danii
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Po co wojsku satelity?
Zwrot na Bałtyk
Nadchodzi era Borsuka
Komplet medali wojskowych na ringu
Pancerniacy jadą na misję
Militarne Schengen
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Wojsko ma swojego satelitę!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Artylerzyści mają moc!
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gdy ucichnie artyleria
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Mundurowi z benefitami
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Najdłuższa noc
Wojskowa łączność w Kosmosie
Z Su-22 dronów nie będzie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Formoza – 50 lat morskich komandosów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO