moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Antydron dla Portu Gdynia

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. chce w ramach projektu „Antydron” opracować system, który umożliwi wykrywanie dronów naruszających przestrzeń powietrzną portu i w razie potrzeby zmusi je do lądowania. – Chcemy również opracować projekty przepisów niezbędnych do takich działań – zapowiada Michał Świeczkowski z ZMPG.

Gdyński port jest trzecim co do wielkości – po szczecińskim oraz gdańskim –morskim portem w kraju. Ma powierzchnię niemal 1000 hektarów, dysponuje nabrzeżem o długości prawie 18 kilometrów, z których aż 11 km to przestrzeń przeznaczona do operacji przeładunkowych. W ubiegłym roku umożliwiła ona obsługę około 2 mln kontenerów.

W najbliższych latach Port Gdynia ma zostać znacznie rozbudowany, a jego możliwości przeładunkowe podwoją się. Przede wszystkim dzięki budowie Portu Zewnętrznego, który umożliwi przyjmowanie największych kontenerowców wpływających na Morze Bałtyckie – czyli 430-metrowych statków oceanicznych (największym kontenerowcem, jaki do tej pory zawinął do Portu Gdynia był Charlotte Maersk o długości prawie 347 m).

Przy okazji rozbudowy Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. chce jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo portu, przede wszystkim przed zagrożeniami ze strony bezzałogowych statków powietrznych. – To zagrożenie, które pojawiło się niedawno i z roku na rok, wraz z coraz powszechniejszym dostępem do tego typu rozwiązań, staje się coraz poważniejszym problemem – mówi Michał Świeczkowski, kierownik Działu Bezpieczeństwa i Monitoringu ZMPG. Dodaje, że nad Portem Gdynia eksperci odnotowują intensywny ruch dronów. – Jest to w dużej mierze spowodowane działalnością marketingową firm funkcjonujących na terenie portu. Należy również pamiętać o operatorach rekreacyjnych bezzałogowych statków powietrznych, których ruch wzmaga się zwłaszcza w sezonie zawinięć statków wycieczkowych – zaznacza Świeczkowski.

ZMPG nie ma obecnie sprzętu, który umożliwiłby wykrywanie dronów i w ostatecznej sytuacji ich neutralizację, np. jeśli stwarzają zagrożenie dla portowej infrastruktury, innych statków czy ludzi. – Jednak nawet gdybyśmy dysponowali takim rozwiązaniem, to w naszej ocenie nie ma odpowiednich przepisów umożliwiających podmiotom cywilnym, korzystanie z niego – podkreśla Michał Świeczkowski.

Rozwiązaniem obu problemów ma być program badawczo-rozwojowy „Antydron”. ZMPG S.A. wspólnie z trójmiejską firmą Advanced Protection Systems S.A. (nagrodzoną podczas MSPO w 2018 roku Defenderem za system antydronowyCtrl+Sky) chce opracować system, który będzie wykrywał drony i uniemożliwi – statkom bez odpowiednich zezwoleń – wlot w przestrzeń powietrzną portu. „Antydron” miałby identyfikować obiekt latający w zasięgu do kilku kilometrów i móc zakłócić jego pracę w promieniu kilkuset metrów oraz zmusić go do lądowania.

Spółka zabiega także o wprowadzenie regulacji prawnych umożliwiających używanie takich urządzeń. – Testy przeprowadzone we współpracy z Urzędem Lotnictwa Cywilnego, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej oraz 43 Bazą Lotnictwa Morskiego w Gdyni mają wskazać konieczne zmiany legislacyjne – wyjaśnia Michał Świeczkowski.

Jak podkreślają przedstawiciele ZMPG, ze względu na wstępny etap programu „Antydron”, na razie nie można dokładnie oszacować jego kosztów. Jednak dla portu nie powinny być one duże, gdyż większość z wydatków ma ponieść spółka APS, która traktuje projekt jako inwestycję w nowe rynki zbytu.

– To jest praca na rzecz przyszłych rozwiązań. Jeśli projekt badawczo-rozwojowy zakończy się sukcesem i uda nam się wypracować specyfikację techniczną systemu skutecznego w tak skomplikowanej infrastrukturze, jaką jest Port Gdynia, to te rozwiązania będzie można transponować chociażby do innych portów morskich, które z pewnością borykają się z podobnymi problemami – podkreśla Świeczkowski.

Pracami ZMPG interesuje się również Wojsko Polskie, a dokładniej 43 Baza Lotnictwa Morskiego zarządzająca strefą powietrzną, w obrębie której znajduje się i działa Port Gdynia. W ubiegłym roku ZMPG i 43 Baza podpisały porozumienie o współpracy, które zakłada, że armia będzie m.in. opiniować proponowane rozwiązania i proponowane zapisy prawne.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Mundurowi z benefitami
Gdy ucichnie artyleria
Wojsko na Horyzoncie
Pilica w linii
Warto być wGotowości
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dodatkowe zapory
„Horyzont” przeciw dywersji
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Dzień wart stu lat
Kapral Bartnik mistrzem świata
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Ogień z Leopardów na Łotwie
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Merops wdrażany natychmiast
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Niebo pod osłoną
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Nowe zasady dla kobiet w armii
Militarne Schengen
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Studenci ewakuowali szpital
Plan na WAM
My, jedna armia
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Dostawa Homarów-K
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Road Runner” w Libanie
Polski „Wiking” dla Danii
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Dywersja na kolei. Są dowody
Marynarze podjęli wyzwanie
„Zamek” pozostał bezpieczny
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Razem na ratunek
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Sukces Polaka w biegu z marines
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Nieoceniona siła edukacji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Drony w szkołach
Is It Already War?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W gotowości, czyli cywile na poligony
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojskowy bus do szczęścia
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Elementy Wisły testowane w USA
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO