moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podniebny trening transportowców

Trzy amerykańskie samoloty C-130 Hercules i 100 żołnierzy przyleciało do Polski na ćwiczenia lotnicze. To pierwsza w tym roku zmiana pododdziału Aviation Detachment. Polscy i amerykańscy piloci transportowców będą razem szkolić się w desantowaniu żołnierzy i ładunków, w lądowaniu na nieutwardzonych pasach oraz w nocnych lotach z użyciem noktowizji.

Transportowce C-130H2 z żołnierzami amerykańskich sił powietrznych wylądowały w połowie marca w Powidzu. Amerykanie na co dzień służą w 181 eskadrze lotniczej, która stacjonuje w Forth Worth w Teksasie. Piloci, nawigatorzy, technicy i loadmasterzy przylecieli zza oceanu, by wspólnie szkolić się z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza. – Załogi trzech amerykańskich samolotów z załogami dwóch polskich transportowców C-130E będą się szkolić w dzień i w nocy w polskiej przestrzeni powietrznej, głównie nad poligonem drawskim i toruńskim – mówi kpt. Martyna Fedro-Samojedny, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

Podczas pierwszej w tym roku rotacji pododdziału Aviation Detachment piloci trenować będą loty w ugrupowaniu kilku maszyn, desantować ludzi i ładunki wspólnie z 6 Brygadą Powietrznodesantową oraz ćwiczyć lądowanie na nieutwardzonych nawierzchniach. W planach są także loty nocne z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych. – Głównym celem polsko-amerykańskich ćwiczeń jest dopracowanie i ujednolicenie obowiązujących procedur oraz podnoszenie kwalifikacji personelu pokładowego – mówi kpt. Fedro-Samojedny. Kpt. pil. Michał Ruba, dowódca załogi z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego wyjaśnia, że chodzi o to, by w przyszłości lotnicy z obu krajów mogli działać w jak najbardziej zbliżony sposób. – Każda przestrzeń powietrzna jest inna. Podobnie jak specyfika, taktyka i sposób szkolenia w każdym kraju nieco się różnią. Podczas naszego współdziałania chcemy niwelować te różnice, na przykład zasady poruszania się na terenie przestrzeni powietrznej danego kraju – tłumaczy kpt. pil. Ruba.

Podczas zgrupowania w Powidzu polskie i amerykańskie załogi wspólnie przygotowują się do wykonywania zadań. Planują misje lotnicze, uczestniczą razem w briefingach przed lotem i odprawach po ich zakończeniu. Prawdopodobnie dojdzie także do mieszania załóg lotniczych na pokładzie samolotów, by Polacy i Amerykanie mogli działać razem także w powietrzu.

Zgodnie z planem szkolenia, piloci transportowców wezmą także udział w ćwiczeniach z innymi jednostkami sił zbrojnych. – We współpracy z pilotami wielozadaniowych F-16 będziemy trenować taktykę przechwytywania przez myśliwce i taktykę unikania przechwycenia – mówi kpt. pil. Ruba. – Z żołnierzami 12 Dywizji Zmechanizowanej przećwiczymy natomiast zasady działania z obroną przeciwlotniczą. Przeciwlotnicy będą próbowali wykryć nasz samolot, a załogi transportowców będą próbowały tego uniknąć – dodaje. Dowódca C-130E wyjaśnia też, że walka z myśliwcami odbędzie się na dużych wysokościach, a pozostałe zadania – jak najniżej ziemi, czyli na wysokości 150-200 metrów.

Amerykanie zostaną w Polsce do końca marca. Na koniec ich szkolenia w Powidzu odbędą się zawody, w których wystartują polskie i amerykańskie załogi. Lotnicy będą rywalizowali w precyzyjnych zrzutach ładunku i precyzyjnym lądowaniu.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment (Av-Det), stacjonuje w Polsce na stałe na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia Memorandum of Understanding z 2011 roku. W Łasku Aviation Detachment tworzy grupa kilku amerykańskich żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Dodatkowo na ćwiczenia lotnicze do Polski przylatują piloci i personel techniczny z USA. Szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i 32 Bazy w Łasku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Fedro-Samojedny

dodaj komentarz

komentarze


Nie szpital, a instytut
 
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Serwis K9 w Polsce
Honor weteranom misji!
Piedimonte – samobójcza misja
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
Mobilne dowodzenie
They Will Check The Training Results in Combat
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
Ameryka daje wsparcie
Pokazali bojowego ducha
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
WAM wraca po latach
Dodatkowe siły do ochrony granicy
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
„Ryś” z laserem
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
„Grand Quadriga ‘24”
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
By Polska była bezpieczna
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ratownicy na medal
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe zadania szefa SKW
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Wojna w świętym mieście, epilog
NATO on Northern Track
„Pierwsza Drużyna” na start
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polki pobiegły po srebro!
Wszystkie misje AWACS-a
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Broń Hitlera w rękach AK
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Przysięga w Limanowej
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostatnia droga Pileckiego
Flota Bayraktarów w komplecie
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Po śladach polskich bohaterów
Cień atomowej zagłady
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Podróż po AWACS-ie
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO