moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podniebny trening transportowców

Trzy amerykańskie samoloty C-130 Hercules i 100 żołnierzy przyleciało do Polski na ćwiczenia lotnicze. To pierwsza w tym roku zmiana pododdziału Aviation Detachment. Polscy i amerykańscy piloci transportowców będą razem szkolić się w desantowaniu żołnierzy i ładunków, w lądowaniu na nieutwardzonych pasach oraz w nocnych lotach z użyciem noktowizji.

Transportowce C-130H2 z żołnierzami amerykańskich sił powietrznych wylądowały w połowie marca w Powidzu. Amerykanie na co dzień służą w 181 eskadrze lotniczej, która stacjonuje w Forth Worth w Teksasie. Piloci, nawigatorzy, technicy i loadmasterzy przylecieli zza oceanu, by wspólnie szkolić się z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza. – Załogi trzech amerykańskich samolotów z załogami dwóch polskich transportowców C-130E będą się szkolić w dzień i w nocy w polskiej przestrzeni powietrznej, głównie nad poligonem drawskim i toruńskim – mówi kpt. Martyna Fedro-Samojedny, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

Podczas pierwszej w tym roku rotacji pododdziału Aviation Detachment piloci trenować będą loty w ugrupowaniu kilku maszyn, desantować ludzi i ładunki wspólnie z 6 Brygadą Powietrznodesantową oraz ćwiczyć lądowanie na nieutwardzonych nawierzchniach. W planach są także loty nocne z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych. – Głównym celem polsko-amerykańskich ćwiczeń jest dopracowanie i ujednolicenie obowiązujących procedur oraz podnoszenie kwalifikacji personelu pokładowego – mówi kpt. Fedro-Samojedny. Kpt. pil. Michał Ruba, dowódca załogi z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego wyjaśnia, że chodzi o to, by w przyszłości lotnicy z obu krajów mogli działać w jak najbardziej zbliżony sposób. – Każda przestrzeń powietrzna jest inna. Podobnie jak specyfika, taktyka i sposób szkolenia w każdym kraju nieco się różnią. Podczas naszego współdziałania chcemy niwelować te różnice, na przykład zasady poruszania się na terenie przestrzeni powietrznej danego kraju – tłumaczy kpt. pil. Ruba.

Podczas zgrupowania w Powidzu polskie i amerykańskie załogi wspólnie przygotowują się do wykonywania zadań. Planują misje lotnicze, uczestniczą razem w briefingach przed lotem i odprawach po ich zakończeniu. Prawdopodobnie dojdzie także do mieszania załóg lotniczych na pokładzie samolotów, by Polacy i Amerykanie mogli działać razem także w powietrzu.

Zgodnie z planem szkolenia, piloci transportowców wezmą także udział w ćwiczeniach z innymi jednostkami sił zbrojnych. – We współpracy z pilotami wielozadaniowych F-16 będziemy trenować taktykę przechwytywania przez myśliwce i taktykę unikania przechwycenia – mówi kpt. pil. Ruba. – Z żołnierzami 12 Dywizji Zmechanizowanej przećwiczymy natomiast zasady działania z obroną przeciwlotniczą. Przeciwlotnicy będą próbowali wykryć nasz samolot, a załogi transportowców będą próbowały tego uniknąć – dodaje. Dowódca C-130E wyjaśnia też, że walka z myśliwcami odbędzie się na dużych wysokościach, a pozostałe zadania – jak najniżej ziemi, czyli na wysokości 150-200 metrów.

Amerykanie zostaną w Polsce do końca marca. Na koniec ich szkolenia w Powidzu odbędą się zawody, w których wystartują polskie i amerykańskie załogi. Lotnicy będą rywalizowali w precyzyjnych zrzutach ładunku i precyzyjnym lądowaniu.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment (Av-Det), stacjonuje w Polsce na stałe na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia Memorandum of Understanding z 2011 roku. W Łasku Aviation Detachment tworzy grupa kilku amerykańskich żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Dodatkowo na ćwiczenia lotnicze do Polski przylatują piloci i personel techniczny z USA. Szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i 32 Bazy w Łasku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Fedro-Samojedny

dodaj komentarz

komentarze


Pasja i fart
Priorytetowe zaangażowanie
Polskie Bayraktary nad Turcją
Brytyjczycy na wschodniej straży
Jednym głosem w sprawie obronności
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Deterrence in Polish
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Koniec dzieciństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czarnomorski szlif minerów
Czarna taktyka terytorialsów
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Mity i manipulacje
Czarna taktyka terytorialsów
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Poligon dla medyków w mundurach
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Kopuła nad bewupem
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Okiełznać Borsuka
Historia jest po to, by z niej czerpać
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pływali jak morscy komandosi
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Speczespół wybierze „Orkę”
Jelcz się wzmacnia
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kircholm 1605
W poszukiwaniu majora Serafina
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Koniec pewnej epoki
Unia chce zbudować „mur dronowy"
„Road Runner” w Libanie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Medicine for Hard Times
Weterani pamiętają
Polski „Wiking” dla Danii
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Drugi wojskowy most
Carl-Gustaf przemówił
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
W wojsku orientują się najlepiej
Maratońskie święto w Warszawie
Terytorialsi w akcji
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Abolicja dla ochotników
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO