moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Chętni na dostawę Mustanga

Aż jedenastu chętnych – występujących jako pojedyncze firmy lub składające się z kilku podmiotów konsorcja – zgłosiło się do udziału w przetargu na dostawę dla polskiej armii ponad 1712 pojazdów osobowo-terenowych o kryptonimie „Mustang”. To już trzecie postępowanie w tej sprawie. Pierwsze, ogłoszone w 2015 roku, unieważniono latem 2017, a drugie w czerwcu 2018 roku.

Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 t, muszą posiadać napęd na obie osie – choć nie musi on być stały, a może być tylko na tylną oś z dołączanym napędem na oś przednią. Prześwit osi nie może być mniejszy niż 220 mm, a głębokość pokonywanej przeszkody wodnej, którą można przejechać bez specjalnych przygotowań to pół metra.

Jeśli chodzi o liczbę pasażerów, to jest ona uzależniona od wersji pojazdu. W przypadku nieopancerzonej, musi być ich co najmniej sześciu plus kierowca i tona ładunku. W wersji opancerzonej (odpornej na wybuchy min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych co najmniej poziomu 1. według STANAG 4569), muszą być co najmniej cztery i minimum 600 kg ładunku.

Latem wojsko po raz trzeci ogłosiło przetarg na dostawę pojazdów, które mają zastąpić w polskiej armii wysłużone Honkery. Tym razem chcemy kupić 900 sztuk (859 nieopancerzonych i 41 opancerzonych) oraz 812 sztuk jako zamówienie opcjonalne.

Chęć uczestnictwa w przetargu zgłosiło 11 podmiotów występujących jako pojedyncze firmy lub konsorcja składające się z kilku podmiotów: TEAM Marek Pasierbski oraz TEAM Marek Pasierbski Sp. z o.o.; SVOS spol. s r.o.; AMZ-Kutno S.A.; AUTOBOX Innovations Sp. z o.o. S.k.  oraz Auto Special Sp. z o.o.; DEMARKO Sp. z o.o., Multimotors oraz Franz Achleitner Farzeugbau und Raifenzentrum GmBH; SKB Drive TECH S.A. oraz Global Fleet Sales LLC; KAFAR Bartłomiej Sztukiert, HIBNERYT Sp. z o.o. oraz Benepol Sp. z o.o.; Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.; MARVEL Sp. z o.o. oraz ITS Solutions Sp. z o.o.; H. Cegielski-Poznań S.A.; URO Vehiculos Especiales S.A.; Zamet Głowno Adam Pruski i Zdzisław Łuczak Sp. J. oraz Dom Samochodowy Germaz Sp. z o.o.

Obecnie Inspektorat Uzbrojenia MON ocenia złożone oferty i w najbliższych dniach wyśle – do podmiotów, które spełnią stawiane przez resort obrony i polską armię warunki formalne – zaproszenie do składania ofert ostatecznych. Jak informują przedstawiciele IU MON, wart kilkaset milionów złotych kontrakt ze zwycięzcą przetargu może zostać podpisany na przełomie roku.

Dlaczego wojsko musiało ogłosić aż trzy przetargi na pozyskanie Mustangów? Powodem są zbyt wygórowane żądania finansowe oferentów. W pierwszym przetargu, ogłoszonym w 2015 roku, jedyny podmiot, który złożył wiążącą ofertę – konsorcjum PGZ i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania – oczekiwał za 882 pojazdy aż 2 mld zł.

Podobnie było w drugim przetargu, ogłoszonym w lipcu 2017 roku. Jedyny oferent – konsorcjum Polskiego Holdingu Obronnego z Warszawy (lider) i Concept Sp. z o.o. z Bielska-Białej, również chciał więcej, niż mogło na zakup przeznaczyć MON. – Wykonawca zadeklarował wykonanie przedmiotu zamówienia za całkowitą wartość 524 mln zł. Oferowana cena przewyższa o około 119 proc. kwotę, którą zamawiający zamierzał wtedy przeznaczyć na realizację zamówienia, tj. 239 mln zł – wyjaśniał Paweł Mączka, zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1540218300
Albo wojsko zamawia samochody opancerzone, albo niech nie zawraca sobie głowy. Taki nieopancerzony Honker to nieporozumienie w armii.
6D-7A-56-E6

Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
 
Ratownik w akcji
Podróż w ciemność
Wypadek Rosomaka
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Nowa dostawa Homarów-K
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Ewakuacja Polaków z Izraela
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Dzień, który zmienił bieg wojny
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
GROM’s DNA
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Śmierć gorsza niż wszystkie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Planowano zamach na Zełenskiego
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Policjanci w koszarach WOT
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Pancerny kot w polskim wojsku
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Specjalsi pod nowym dowództwem
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Strażnicy polskiego nieba
NATO przechodzi do działania
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Pionierski dron
Rakiety dla polskich FA-50
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Kajakami po medale
Flyer, zdobywca przestworzy
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
K2. Azjatycka pantera
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Inwestycja w żołnierzy
Świat F-35
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Wyższe stawki dla niezawodowych
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Święto sportów walki w Warendorfie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Więcej na obronność, silniejsze NATO
The Power of Infrastructure

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO