moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Boxer punktuje w Australii

Armia australijska otrzyma 211 pojazdów Boxer CRV 8x8 oferowanych przez niemiecką firmę Rheinmetall Defence. Wartość kontaktu to aż 5,2 mld dolarów australijskich. To największy zakup w historii tamtejszych sił zbrojnych. Kupno Boxerów ma nie tylko zwiększyć potencjał militarny kraju, ale także rozruszać gospodarkę. To dlatego, że większość pojazdów ma być montowana na miejscu.

Po kilku latach poszukiwań dostawcy nowego kołowego rozpoznawczego pojazdu pancernego australijskie ministerstwo obrony ogłosiło, że zwycięzcą przetargu jest Boxer CRV 8x8. To pojazd oferowany przez firmę Rheinmetall Defence Australia. Decyzja podjęta w połowie marca oznacza, że z marzeniami o kontrakcie musi się pożegnać rywal Boxera – wóz AMV35 proponowany przez BAE Systems Australia razem z fińską Patrią.

Cena za 211 wozów (wcześniej podawano, że ma ich być 225) wyniosła 5,2 mld dolarów australijskich. Premier Malcolm Turnbull przemawiając w koszarach Enoggera w Brisbane oświadczył, że jest to największe w historii zamówienie dla australijskiej armii .

Podstawowa wersja CRV będzie wyposażona w dwuosobową wieżę Lance uzbrojoną w armatę automatyczną Mauser Mk.30-2 kal. 30 mm i karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Producent ma też dostarczyć wersje specjalistyczne: wozy dowodzenia i kontroli, ewakuacji medycznej, wsparcia ogniowego, dozoru, pomocy technicznej i ewakuacyjne. Australijczycy postanowili zamówić jeszcze 12 dodatkowych modułów misyjnych, czyli takich, których konstrukcja pozwala na szybką wymianę części nadwozia. Na stałe z podwoziem połączona jest tylko przednia część z silnikiem i stanowiskiem kierowcy.

Pierwsze Boxery mają być dostarczone w 2020 roku. Dwa lata później wstępną gotowość operacyjną ma osiągnąć jeden pułk kawalerii pancernej. W 2026 roku mają być trzy. 

Minister ds. przemysłu obronnego Christopher Pyne poinformował, że pojazdy „wyprodukują i dostarczą australijscy pracownicy, z użyciem australijskiej stali”. W tamtejszej gospodarce zostanie ulokowanych 54% zamówień związanych z produkcją Boxera. Chodzi o niebagatelną kwotę – 2,8 mld dolarów australijskich. Koszty 30-letniego okresu eksploatacji pojazdów oszacowano na 15,7 mld dolarów australijskich. Jednak z tej sumy aż 10,2 mld trafi do miejscowych firm.

Montownia Boxerów zostanie uruchomiona w Ipswich, na południowy zachód od Brisbane, w stanie Queensland. Z australijskich taśm montażowych zjedzie – zależnie od źródeł – od 186 do 200 wozów. Pozostałe zostaną dostarczone z Niemiec. W realizację programu zaangażuje się ponad 40 australijskich firm. Według szacunków powstanie co najmniej 640 miejsc pracy. W szczytowym momencie produkcji ich liczba ma wzrosnąć do niemal 1450. Natomiast utrzymanie pojazdów ma zapewnić 620 etatów przez cały okres ich użytkowania, czyli do lat 2053 i 2054.

Kupno Boxerów wpisuje się w „Project Land 400”, który australijski resort obrony rozpoczął kilka lat temu. Program zakłada wymianę kilku rodzajów pojazdów pancernych. Boxer zastąpi kołowe wozy opancerzone ASLAV (są one zbliżone konstrukcyjnie do wozów LAV, których używa amerykańska piechota morska). W latach dziewięćdziesiątych kupiono 257 sztuk pojazdów ASLAV. Jednak podczas misji w Afganistanie okazało się, że mają one zbyt słabą ochronę balistyczną i są mało odporne na ataki z użyciem improwizowanych urządzeń wybuchowych. W ramach programu Land 400 ma także zostać wyłoniony następca gąsienicowych transporterów M113, których armia Australii ma ponad 400. Wprawdzie egzemplarze te pochodzą z czasów wojny wietnamskiej, ale sama konstrukcja pojazdów sięga lat pięćdziesiątych.

Tadeusz Wróbel , publicysta „Polski Zbrojnej”

dodaj komentarz

komentarze


17 września 1939. Nigdy więcej
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Pożegnanie z Columbią
W poszukiwaniu majora Serafina
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Black Hawki nad Warszawą
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Z najlepszymi na planszy
Husarz z polskim instruktorem
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Dwie agresje, dwie okupacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Debiut polskich Patriotów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Święto Wojsk Lądowych
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Brytyjczycy na wschodniej straży
NATO – jesteśmy z Polską
Hekatomba na Woli
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Czołgiści w ogniu
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Cios w plecy
Defendery skompletowane
Wielkie zbrojenia za Odrą
Orlik na Alfę
Zwycięska batalia o stolicę
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Rekompensaty na nowych zasadach
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Krok ku niezależności
Największy transport Abramsów w tym roku
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Kurs dla najlepszych w SERE
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
„Road Runner” w Libanie
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO