moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tabor dla wojska

Na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej spółka Intercity szuka firmy, która dostarczy polskiej armii osiem nowych wagonów pasażerskich przeznaczonych do transportu żołnierzy – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Producenci taboru mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.


Polskie siły zbrojne, wzorem zdecydowanej większości armii na całym świecie, bardzo często wykorzystują transport kolejowy do przerzutu żołnierzy i wojskowego sprzętu, w tym uzbrojenia, zapasów paliw, wody, jedzenia, części zamiennych i amunicji, na różnego typu ćwiczenia i manewry. – Roczna liczba wojskowych transportów kolejowych uruchamianych na potrzeby Sił Zbrojnych RP w ruchu krajowym wynosi od 120 do 180 pociągów, składających się łącznie z około 4 tysięcy wagonów – wyjaśnia Centrum Operacyjne MON. Poza przewozami po Polsce bardzo często to właśnie koleją odbywa się przerzut sprzętu na potrzeby polskich kontyngentów wojskowych, które pełnią służbę w Europie, np. na Bałkanach. – Rocznie jest to od trzech do ośmiu transportów, do których używanych jest łącznie do 160 wagonów – dodaje CO MON.

Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich, wypożycza je od narodowych spółek kolejowych – od PKP Cargo oraz PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne. Ich stan techniczny, a co za tym idzie także komfort podróżowania, jest bardzo różny. – Wagony typu xKL to konstrukcja z XIX wieku. Takimi samymi jeździli żołnierze na I wojnę światową. A wagony pasażerskie, które wypożyczają nam spółki są najczęściej w bardzo złym stanie technicznym – komentuje jeden z oficerów odpowiedzialnych w Dowództwie Generalnym RSZ za transport kolejowy.

Jest szansa, że wkrótce to się zmieni. Ministerstwo Obrony Narodowej, chce bowiem kupić własny tabor pasażerski na potrzeby żołnierzy. Na zlecenie MON-u spółka Intercity szuka firm, które dostarczą osiem nowych wagonów – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz jadalnią dla 14 osób oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Wojsko wymaga również, aby oba typy wagonów posiadały szafy na broń, aneksy kuchenne, WC z prysznicami oraz systemy audiowizualne. Producenci taboru zainteresowani udziałem w ewentualnym przetargu – Intercity na razie prowadzi bowiem jedynie analizę rynku – mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.

Adam Musiał, dyrektor generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, komentuje, że dostawy wagonów może podjąć się trzech krajowych producentów. – To bydgoska PESA, Newag z Nowego Sącza albo Cegielski z Poznania, który, co ważne w tym akurat postępowaniu, przez wiele lat specjalizował się w budowie salonek i był uznawany za jedną z lepszych firm w tej dziedzinie w Europie – komentuje. Jego zdaniem, koszt jednego wagonu w specyfikacji narzuconej przez polską armię może wahać się od miliona do półtora miliona euro.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PKP

dodaj komentarz

komentarze

~dariio
1503000780
Kiedy zakup BWP ??? Pociągiem z salonkami niczego nie obronimy.
97-AE-F4-99

Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
 
„Armia mistrzów” – sporty walki
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Medycy na poligonie
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Partyzanci z republiki
Jaki będzie czołg przyszłości?
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Za zdrowie utracone na służbie
Spadochroniarze na warcie w UE
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie o efektach szczytu NATO
Formoza. Za kulisami
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Nie wierzę panu, mister Karski!
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Pioruny dla sojuszników
International Test
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
The Suwałki Gap in the Game
Olimp gotowy na igrzyska!
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Z parlamentu do wojska
Sejm podziękował za służbę na granicy
Operacja „Wschodnia zorza”
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Roczny dyżur spadochroniarzy
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Most III, czyli lot z V2
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Jak usprawnić działania służb na granicy
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
„Operacja borelioza”
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Włoski Centauro na paryskim salonie
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
Na ratunek… komandos
Prezydent Zełenski w Warszawie
Feniks – następca Mangusty?
Londyn o „Tarczy Wschód”
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Hala do budowy Mieczników na finiszu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO