moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy samolot dla VIP-ów

Samolot do przewozu osób na najwyższych stanowiskach w państwie ma zapewniać bezpieczeństwo ludziom wybranym przez naród – powiedział minister Antoni Macierewicz na wojskowym lotnisku Okęcie podczas powitania Gulfstreama – małego samolotu dla VIP-ów. Maszyna otrzymała imię „Książę Józef Poniatowski”. Kolejny samolot tego typu przyleci do Polski w lipcu.


Minister Antoni Macierewicz na wojskowym lotnisku Okęcie podczas powitania Gulfstreama – małego samolotu dla VIP-ów.

Dziś na wojskowym Okęciu wylądował pierwszy z dwóch tzw. małych samolotów kupionych w zeszłym roku przez rząd. Otrzymał on imię „Książę Józef Poniatowski”, a jego matką chrzestną została Halina Łabonarska, aktorka Teatru Ateneum. Maszynę poświęcił biskup polowy gen. bryg. bp Józef Guzdek.

– Do służby w polskich siłach zbrojnych wchodzi samolot mający dawać i gwarantować bezpieczeństwo ludziom wybranym przez naród, aby gwarantowali pokój, dobrobyt, aby gwarantowali bezpieczeństwo Polsce i całemu narodowi, wszystkim ludziom – powiedział minister Antoni Macierewicz. - Po to jest ta danina finansowa, którą wszyscy Polacy składają na państwo polskie, aby ono przestało być teoretyczne, fikcyjne, aby ono przestało być przemalowanym jeszcze sowieckim kształtem – podkreślał Antoni Macierewicz.

Minister dodał, że wcześniej najważniejsze osoby w kraju nie były bezpieczne w rządowych samolotach. – Przez cały czas byli pod kontrolą zewnętrzną, każda śrubka, każda naprawa, a i każdy dźwięk zapewne, każda uwaga wymieniana w samolotach, była kontrolowana albo mogła być kontrolowana – mówił szef MON.

Film: Ewa Korsak/ portal polska-zbrojna.pl

Ministerstwo Obrony Narodowej przetarg na zakup dwóch samolotów do przewozu najważniejszych osób ogłosiło w sierpniu 2016 roku. Wygrał go amerykański koncern General Dynamics. 14 listopada Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę na dostawę dwóch samolotów Gulfstream G550. Wartość kontraktu (obejmującego pakiet szkoleniowy) wynosi 440 mln złotych.

Za kontrakt na nowe samoloty był odpowiedzialny wiceminister Bartosz Kownacki. Podczas uroczystego przyjęcia do służby „Księcia Poniatowskiego” wiceminister powiedział, że zakup samolotu dla VIP to „powrót do normalności, a nie żadna sensacja”. Przypomniał też, że samolotów dla najważniejszych osób w państwie Polska nie kupiła przez ostatnie 25 lat. Dziennikarze pytali wiceministra, czy samolot wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych został dobrze sprawdzony przez służby kontrwywiadowcze. – Nie mam w tej sprawie wątpliwości – odpowiadał Kownacki. Wiceminister dodał, że pierwsze loty o statusie Head (status lotu wykonywanego w ramach oficjalnych misji z najważniejszą osobą w państwie na pokładzie) prawdopodobnie odbędą się na jesieni. – Na razie trwają szkolenia załóg samolotów – wyjaśnił Bartosz Kownacki.

Minister Kownacki przyleciał Gulfstreamem z USA. Zapytany o wrażenia zapewnił, że podróż przebiegła bardzo dobrze, na pokładzie było bardzo cicho, a pasażerowie czuli się komfortowo.

Gulfstream może zabrać na pokład maksymalnie 16 osób, dlatego mówi się o nim „mały” samolot. Jest on w stanie wykonać lot na trasie Warszawa – Nowy Jork bez międzylądowania. Został wyprodukowany w USA, a przez kilkanaście ostatnich dni trwał jego odbiór techniczny. Sprawdzaniem samolotu zajmowali się wojskowi specjaliści. Flotę VIP-owskich samolotów, prócz dwóch Gulfstreamów, będą też tworzyć trzy większe samoloty Boeing 737–800. Jedna z maszyn to używana wersja pasażerska, a następne dwie to nowe samoloty w wersji biznesowej – BBJ2. Pierwszy Boeing trafi do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w listopadzie tego roku, kolejne dwa w 2020 roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Cezary Tomczyk o podkomisji smoleńskiej
 
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Ocean dronów
Odznaczenia państwowe za medale paryskich igrzysk
Zagraniczne wsparcie „Feniksa”
Radar na bezzałogowce
Widzenie przyszłości
Cyniczna gra Bacha
Trójstronne porozumienie
Najlepsi sportowcy wśród terytorialsów to …
Ostre słowa, mocne ciosy
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Tłumy biegły po nóż komandosa
Olympus in Paris
Album o żołnierzach-olimpijczykach
Wyższe świadczenie mieszkaniowe dla żołnierzy
Nie rewolucja, lecz ewolucja
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Ukraińska wizja MRAP-a
Czworonożny żandarm w Paryżu
NATO silniejsze niż kiedykolwiek
Czy Orka przypłynie z Korei?
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Pamiętamy o bohaterach Batalionów Chłopskich
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Podwyżki dla niezawodowych
Drony nad poligonem
Operacja „Feniks” – służby działają, wspierają, ale też niosą nadzieję
WAT po raz 74 zainaugurował rok akademicki
Underwater Academy
Realizm dowodzenia
Wojsko połączy Głuchołazy
MON podsumowało 10 miesięcy rządów koalicji
„Kieszonkowy” okręt podwodny
Polska i Turcja – od wojen do szacunku i sympatii
O bezpieczeństwie na Warsaw Security Forum
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
WOT z Pomorza ze wsparciem dla Dolnego Śląska
Kaszubski Tygrys
Ogniem i dynamitem
Zwycięzca w klęsce, czyli wojna Czang Kaj-szeka
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ukoić ból po stracie
Tydzień Kormorana
Hubalczycy nie złożyli broni
25 km na 25 lat Polski w Sojuszu
Płk dr Sowa: Szkolenie rezerw osobowych jest częścią planu budowy systemu służby powszechnej
Na zapleczu Feniksa
Więcej wojska wesprze powodzian
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Pod Kockiem walczyli do końca
Szef amerykańskiej dyplomacji w Warszawie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olimp w Paryżu
Szef MON-u nagrodzony przez Forum Ekonomiczne
Przełom w sprawie rzezi wołyńskiej?
Polskie rakiety do Homara-K
Projekt wsparcia dla pracodawców żołnierzy
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Szturm na radar
Na Białej Głuchołaskiej stanął most
Żeby drużyna była zgrana

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO