moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy samolot dla VIP-ów

Samolot do przewozu osób na najwyższych stanowiskach w państwie ma zapewniać bezpieczeństwo ludziom wybranym przez naród – powiedział minister Antoni Macierewicz na wojskowym lotnisku Okęcie podczas powitania Gulfstreama – małego samolotu dla VIP-ów. Maszyna otrzymała imię „Książę Józef Poniatowski”. Kolejny samolot tego typu przyleci do Polski w lipcu.


Minister Antoni Macierewicz na wojskowym lotnisku Okęcie podczas powitania Gulfstreama – małego samolotu dla VIP-ów.

Dziś na wojskowym Okęciu wylądował pierwszy z dwóch tzw. małych samolotów kupionych w zeszłym roku przez rząd. Otrzymał on imię „Książę Józef Poniatowski”, a jego matką chrzestną została Halina Łabonarska, aktorka Teatru Ateneum. Maszynę poświęcił biskup polowy gen. bryg. bp Józef Guzdek.

– Do służby w polskich siłach zbrojnych wchodzi samolot mający dawać i gwarantować bezpieczeństwo ludziom wybranym przez naród, aby gwarantowali pokój, dobrobyt, aby gwarantowali bezpieczeństwo Polsce i całemu narodowi, wszystkim ludziom – powiedział minister Antoni Macierewicz. - Po to jest ta danina finansowa, którą wszyscy Polacy składają na państwo polskie, aby ono przestało być teoretyczne, fikcyjne, aby ono przestało być przemalowanym jeszcze sowieckim kształtem – podkreślał Antoni Macierewicz.

Minister dodał, że wcześniej najważniejsze osoby w kraju nie były bezpieczne w rządowych samolotach. – Przez cały czas byli pod kontrolą zewnętrzną, każda śrubka, każda naprawa, a i każdy dźwięk zapewne, każda uwaga wymieniana w samolotach, była kontrolowana albo mogła być kontrolowana – mówił szef MON.

Film: Ewa Korsak/ portal polska-zbrojna.pl

Ministerstwo Obrony Narodowej przetarg na zakup dwóch samolotów do przewozu najważniejszych osób ogłosiło w sierpniu 2016 roku. Wygrał go amerykański koncern General Dynamics. 14 listopada Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę na dostawę dwóch samolotów Gulfstream G550. Wartość kontraktu (obejmującego pakiet szkoleniowy) wynosi 440 mln złotych.

Za kontrakt na nowe samoloty był odpowiedzialny wiceminister Bartosz Kownacki. Podczas uroczystego przyjęcia do służby „Księcia Poniatowskiego” wiceminister powiedział, że zakup samolotu dla VIP to „powrót do normalności, a nie żadna sensacja”. Przypomniał też, że samolotów dla najważniejszych osób w państwie Polska nie kupiła przez ostatnie 25 lat. Dziennikarze pytali wiceministra, czy samolot wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych został dobrze sprawdzony przez służby kontrwywiadowcze. – Nie mam w tej sprawie wątpliwości – odpowiadał Kownacki. Wiceminister dodał, że pierwsze loty o statusie Head (status lotu wykonywanego w ramach oficjalnych misji z najważniejszą osobą w państwie na pokładzie) prawdopodobnie odbędą się na jesieni. – Na razie trwają szkolenia załóg samolotów – wyjaśnił Bartosz Kownacki.

Minister Kownacki przyleciał Gulfstreamem z USA. Zapytany o wrażenia zapewnił, że podróż przebiegła bardzo dobrze, na pokładzie było bardzo cicho, a pasażerowie czuli się komfortowo.

Gulfstream może zabrać na pokład maksymalnie 16 osób, dlatego mówi się o nim „mały” samolot. Jest on w stanie wykonać lot na trasie Warszawa – Nowy Jork bez międzylądowania. Został wyprodukowany w USA, a przez kilkanaście ostatnich dni trwał jego odbiór techniczny. Sprawdzaniem samolotu zajmowali się wojskowi specjaliści. Flotę VIP-owskich samolotów, prócz dwóch Gulfstreamów, będą też tworzyć trzy większe samoloty Boeing 737–800. Jedna z maszyn to używana wersja pasażerska, a następne dwie to nowe samoloty w wersji biznesowej – BBJ2. Pierwszy Boeing trafi do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w listopadzie tego roku, kolejne dwa w 2020 roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Pożegnanie z Columbią
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Dwie agresje, dwie okupacje
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
17 września 1939. Nigdy więcej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Zwycięska batalia o stolicę
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Defendery skompletowane
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
W poszukiwaniu majora Serafina
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Święto Wojsk Lądowych
NATO – jesteśmy z Polską
Cios w plecy
Kurs dla najlepszych w SERE
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Hekatomba na Woli
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żandarmeria skontroluje także cywilów
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Największy transport Abramsów w tym roku
Wielkie zbrojenia za Odrą
Husarz z polskim instruktorem
Rekompensaty na nowych zasadach
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Black Hawki nad Warszawą
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Orlik na Alfę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Debiut polskich Patriotów
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Krok ku niezależności
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Z najlepszymi na planszy
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Road Runner” w Libanie
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Czołgiści w ogniu
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO