moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykańskie szkolenie transportowców

Sto godzin w powietrzu spędzili piloci amerykańskich i polskich transportowców C-130 Hercules, którzy w Powidzu szkolą się w ramach kolejnej zmiany pododdziału Aviation Detachment. Lotnicy desantują skoczków spadochronowych i ładunki towarowe. Przed nimi jeszcze trening z lotów w większych formacjach i nocne szkolenie z użyciem noktowizji.

Pięć samolotów C-130 i około 200 żołnierzy z rotacyjnego komponentu lotniczego USA w Europie wylądowało w Powidzu w pierwszym tygodniu października. Amerykańscy piloci, technicy pokładowi oraz załadunku, czyli tzw. loadmasterzy, a także inżynierowie i obsługa naziemna zameldowali się w 33 Bazie Lotnictwa Taktycznego w ramach kolejnej zmiany pododdziału rotacyjnego Aviation Detachment (Av-Det). Lotnicy USAF na co dzień służą w eskadrach transportowych w niemieckim Ramstein oraz w Dobbins w Kalifornii.

– Za nami już trzy tygodnie wspólnego treningu. Polscy i amerykańscy piloci transportowców przez cały czas prowadzą intensywne szkolenie lotnicze i spadochronowo-desantowe – mówi kpt. Martyna Fedro-Samojedny, oficer prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – To już końcówka ćwiczeń, ale przed pilotami jeszcze wiele zadań do wykonania. Odbędą się m.in. zawody w precyzyjnym desantowaniu ładunków towarowych – dodaje.

Giganty na spadochronach

Piloci transportowców podczas październikowego treningu w powietrzu spędzili już około 100 godzin. Zadania wykonują na terenie całego kraju, ćwiczą m.in. desant ludzi i ładunków, w tym gigantycznych platform PDS (Platform Delivery System). – Po raz pierwszy przeprowadziliśmy desant ciężkich ładunków z pokładu polskiego C-130 Hercules – podkreśla por. Agata Niemyjska, oficer prasowy 6 Brygady Powietrznodesantowej.


Film: 6 Brygada Powietrznodesantowa

Zadanie wykonała polsko-amerykańska załoga na pokładzie C-130 z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza. – Przygotowania do tej operacji trwały kilka dni. Trzeba było odpowiednio rozmieścić ładunek na platformach, a następnie przymocować go i wyważyć. Do przygotowanej tary desantowej zostały podpięte systemy spadochronowe. Za przygotowanie ładunków odpowiedzialni byli instruktorzy zrzutów towarowych kompanii zabezpieczenia desantowania 6 Batalionu Logistycznego – wyjaśnia por. Niemyjska.

Ważący około 2,5 tony ładunek wylądował na Pustyni Błędowskiej. Gigant niesiony był przez specjalistyczny, wieloczaszowy spadochron. – W momencie przyziemienia system rozszczepiający wypiął spadochrony główne, dzięki czemu ładunek nie był narażony na uszkodzenie podczas ewentualnego ciągnięcia po zrzutowisku – wyjaśnia kpt. Tomasz Markiewicz, instruktor zrzutów towarowych z 6 Brygady.

Desantowanie kolosów na spadochronach to także spore wyzwanie szkoleniowe dla lotników transportowych. – Dla nas ten zrzut to kolejny etap szkolenia, polegający na podnoszeniu kwalifikacji lotniczych. Do tej pory nie zrzucaliśmy tak ciężkich ładunków. Pierwszy raz wykonaliśmy desant, w czasie którego tak duża masa była skupiona w ładunku jednostkowym, a nie rozłożona na kilka mniejszych. To dla nas nowe doświadczenie – zaznacza major Tomasz Przecherski z Grupy Działań Lotniczych 33 Bazy.

Liczy się precyzja

Wczoraj amerykańscy piloci Herculesów szkolili się w lotach w ugrupowaniu wielu maszyn, m.in. z samolotami MiG-29. Przećwiczą także nocne loty z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych. Ale to nie wszystko. Trening w ramach Aviation Detachment zakończy się lotniczymi zawodami. Piloci i technicy rywalizować będą w precyzyjnym lądowaniu i w celności zrzutów półtonowych ładunków. – Największe osiągnięcia ostatniej rotacji Av-Det to przede wszystkim wznowienie dopuszczeń naszego personelu do heavy equipment, czyli zrzutów ładunków ciężkich, oraz wyszkolenie członków nowych załóg do dowodzenia formacjami lotniczymi. Ważne jest także to, że możemy doskonalić umiejętności wykonywania lotów taktycznych z wykorzystaniem noktowizji – podsumowuje ppłk Mirosław Jakubowski, dowódca Grupy Działań Lotniczych 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Polsko-amerykański trening w ramach cyklu Aviation Detachment w powidzkiej bazie odbywa się trzeci raz w tym roku. Ćwiczenia zakończą się 28 października.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment, stacjonuje w Polsce na stałe na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia „Memorandum of Understanding” z 2011 roku. W Łasku tworzy go grupa kilku amerykańskich żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Przynajmniej raz na kwartał na ćwiczenia lotnicze w Polsce meldują się dodatkowo piloci i personel techniczny z USA. Szkolą się w naszym kraju na ogół przez dwa tygodnie, czasem miesiąc. Płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz za zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz baz lotnictwa taktycznego – 31. w Krzesinach i 32. w Łasku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Tadeusz Brodalka

dodaj komentarz

komentarze


Ułani szturmowali okopy
Gdy ucichnie artyleria
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Kosmiczna wystawa
Dzień wart stu lat
Dywersja na kolei. Są dowody
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dostawa Homarów-K
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nowe zasady dla kobiet w armii
Torpeda w celu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
„Zamek” pozostał bezpieczny
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowy bus do szczęścia
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
My, jedna armia
Kapral Bartnik mistrzem świata
Ogień z Leopardów na Łotwie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Im ciemniej, tym lepiej
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Studenci ewakuowali szpital
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Brytyjczycy na wschodniej straży
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Mity i manipulacje
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Awanse w dniu narodowego święta
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Standardy NATO w Siedlcach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Formoza – 50 lat morskich komandosów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pięściarska uczta w Suwałkach
Dodatkowe zapory
Mundurowi z benefitami
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Merops wdrażany natychmiast
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Sukces Polaka w biegu z marines
Plan na WAM
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„Road Runner” w Libanie
Is It Already War?
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO