moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wygodniej i bezpieczniej
Tak dzięki projektom zespołu specjalistów PRT (Zespół Odbudowy Prowincji) będą poruszać się kierowcy i piesi w prowincji Ghazni. W sumie w 2011 roku wyremontowanych zostało blisko 40 ulic.

„Większość dróg w Afganistanie nie ma utwardzonej nawierzchni”, mówi major Paweł Chabielski, szef zespołu specjalistów PRT. „W miesiącach letnich ludność zmaga się z tumanami kurzu, w czasie opadów i wiosennych roztopów ulice zamieniają się w błotniste grzęzawisko. Taka sytuacja jest w prowincji Ghazni i mieście Ghazni”.
W 2011 roku zrealizowano cztery projekty, których celem była modernizacja ulic. „Trzy w mieście i jeden w dystrykcie Nawur”, wymienia major Chabielski. „Dodatkowo w ramach projektu <> została wybudowana droga asfaltowa o długości 600 metrów”.
Najkrótszy odcinek, bo niecałych 400 metrów, wyremontowany został w dystrykcie Nawur. Jest to droga wzdłuż wsi prowadząca do District Center – siedziby władz regionu. Wokół tego miejsca koncentruje się życie mieszkańców. Zaledwie w odległości dwóch metrów od ulicy znajdują się domy i sklepy. „Teraz mimo niesprzyjających warunków atmosferycznych miejscowa ludność może handlować, robić zakupy i bezproblemowo dostać się do swoich kalat”, dodaje major Chabielski.

afgan_drogi2
Podobnie wygląda teraz sytuacja w okolicach drogi wzdłuż rzeki Say Do Ab w mieście Ghazni. Łączy ona obwodnicę zachodnią (projekt zespołu specjalistów PRT zrealizowany w 2009 roku) z Dzielnicą Uchodźców (potocznie zwaną Returnee Town). Jest to główny trakt komunikacyjny między dzielnicą a centrum miasta. W ramach projektu na odcinku długości 1300 metrów został położony asfalt, po obu stronach ulicy wybudowane zostały między innymi chodniki, kanały ściekowe, przepusty drogowe i mur oporowy. Cała ulica jest oświetlona prawie 50 latarniami, które działają na baterie słoneczne. Zakończony projekt zwiększył bezpieczeństwo nie tylko kierowców, ale również pieszych, zwłaszcza dziewczynek uczących się w pobliskiej szkole. Na modernizacji drogi skorzystali także kupcy, których sklepy usytuowane są wzdłuż ulicy – teraz znacznie łatwiej prowadzić im interesy.
Komfort handlu poprawił się również w pobliżu największego w mieście i prowincji bazaru. Rozciąga się on po obu stronach rzeki Ghazni. Oprócz sklepów znajdują się tam zakłady rzemieślnicze i bary. Dzięki polskiej inwestycji w tamtej okolicy wyremontowanych zostało 19 ulic o łącznej długości blisko 3000 metrów. Na większości z nich został położony asfalt, na dwóch pozostałych beton i bruk.
Ostatnim projektem zakończonym w 2011 roku była modernizacja dróg w obrębie trzeciego planu, czyli północnej części miasta Ghazni. Jest to centrum mieszkalno-administracyjne stolicy prowincji. „Wyremontowanych zostało tam 14 ulic o łącznej długości ponad 3000 metrów”, mówi major Chabielski. „W roku 2012 planujemy budowę kolejnych dróg w tej dzielnicy oraz w całej prowincji. Dzięki takim projektom znacząco wpływamy na poprawę życia miejscowej ludności”.

Fot.: Magdalena Pilor

dodaj komentarz

komentarze


Przedwczesny triumf
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
W obronie gazoportu
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Owad z drukarki
Koniec dzieciństwa
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Drony w natarciu
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Brytyjczycy na wschodniej straży
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wyzwaniem – czas
Weterani pamiętają
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Medycyna na trudne czasy
Maratońskie święto w Warszawie
Jednym głosem w sprawie obronności
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Europa ma być zdolna do obrony
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Dziki na Legwanach
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Polski „Wiking” dla Danii
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kopuła nad bewupem
W poszukiwaniu majora Serafina
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Para ratowników i pies w kopalni złota
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Speczespół wybierze „Orkę”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Baltexpo ‘25 wystartowały
„Road Runner” w Libanie
Czarna taktyka terytorialsów
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
W wojsku orientują się najlepiej
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Abolicja dla ochotników
Nowe horyzonty medyków
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Pływali jak morscy komandosi
Okiełznać Borsuka
Koniec pewnej epoki
Rekompensaty na nowych zasadach
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Historia jest po to, by z niej czerpać
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Apache i Chinook a sprawa polska
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Kircholm 1605
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO