moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Spadochroniarze NATO desantują się w Polsce

Największe manewry wojsk powietrznodesantowych NATO odbędą się w Polsce. Na początku czerwca nad Toruniem pojawi się około 30 samolotów, z których desantuje się 2 tys. żołnierzy. Będą np. zdobywali most w centrum miasta. W ramach ćwiczeń „Swift Response” wspólny trening z polską 6 Brygadą przejdą m.in. Amerykanie i Brytyjczycy.

 

– Do tego wydarzenia przygotowujemy się już kilka miesięcy. Ćwiczenia „Swift Response” będą największą od kilkudziesięciu lat operacją powietrznodesantową przeprowadzoną w naszym kraju – mówi kpt. Marcin Gil, rzecznik prasowy 6 Brygady Powietrznodesantowej w Krakowie. Manewry wojsk powietrznodesantowych NATO zostaną podzielone na dwa etapy. Pierwszy będzie rozegrany w Polsce, drugi – na terenie Niemiec. Szacuje się, że w szkoleniu weźmie udział ogółem około 5 tys. żołnierzy.

Wojskowi do akcji ruszą już za kilka tygodni – w nocy z 5 na 6 czerwca. Na początek, na poligonie Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia w Toruniu, desantuje się tzw. grupa awangardowa 6 Brygady Powietrznodesantowej. Będą to żołnierze z kompanii zabezpieczenia desantowania, pododdziały rozpoznawcze i inżynieryjne. – Z pokładu samolotu C-295M CASA, lecącego na wysokości 4 tys. m, desantują się skoczkowie wyposażeni w spadochrony AD-2000. Zadaniem żołnierzy będzie przygotowanie zrzutowiska do przyjęcia sił głównych. Będą musieli także prowadzić rozpoznanie i zabezpieczyć teren przed przenikaniem oddziałów przeciwnika – opowiada kpt. Marcin Mikołajewski, szef zespołu zabezpieczenia spadochronowo-desantowego z 16 Batalionu Powietrznodesantowego. Razem z „awangardą” w tandemach wyskoczą także JTAC-y, czyli żołnierze, którzy naprowadzają lotnictwo bojowe na cele naziemne.

– Scenariusz ćwiczeń zakłada, że jeden z krajów sojuszniczych został zaatakowany. Wobec takiego zagrożenia NATO kieruje do działania siły szybkiego reagowania, czyli pododdziały, które w krótkim czasie można przerzucić drogą powietrzną – wyjaśnia kpt. Marcin Gil.

Kulminacyjny moment operacji będzie 7 czerwca. Wówczas nad toruńskim poligonem pojawi się około 30 samolotów transportowych, m.in. polskie C-130 Hercules, C-295M CASA oraz amerykańskie C-17 Globemaster. Z pokładu transportowców w ciągu dwóch godzin desantuje się 2 tys. żołnierzy. Będą to Amerykanie z 82 Dywizji Powietrznodesantowej, którzy na ćwiczenia przylecą prosto z Fortu Bragg w Północnej Karolinie, Brytyjczycy z 16 Brygady Desantowo-Szturmowej oraz żołnierze 16 Batalionu Powietrznodesantowego. – Zanim na zrzutowisku wylądują pierwsi żołnierze, Amerykanie zrzucą z pokładu C-17 haubice. Kilkanaście minut później przylecą polskie Herculesy i rozpocznie się desantowanie – mówi kpt. Mikołajewski. – W kilkuminutowych odstępach na niebie pojawi się dziewięć Globemasterów i dwa brytyjskie Herculesy. Chwilę później z pokładu dziesięciu C-295M desantuje się nasz batalion powietrznodesantowy – dodaje.

Spadochroniarze podkreślają, że przeprowadzenie tak skomplikowanej operacji wymaga doskonałej koordynacji sił. To wyzwanie dla lotnictwa transportowego i spadochroniarzy. – Żołnierze muszą wiedzieć, jak się zachować w samolocie, w trakcie desantowania i już na zrzutowisku, by jak najszybciej połączyć się w pododdziały i ruszyć do dalszych zadań – mówi kpt. Gil.

Ich celem będzie opanowanie oddalonego o 17 km mostu na Wiśle. Gdy do niego dotrą, zmierzą się z przeciwnikiem (w tę rolę wcieli się 18 Bielski Batalion Powietrznodesantowy wyposażony w wozy HMMWV). – Naszym zadaniem będzie zdobycie półkilometrowego mostu w centrum Torunia i utrzymanie go do czasu przybycia kolumny transporterów Stryker z 2 Regimentu Kawalerii USA – wyjaśnia rzecznik 6 Brygady. Przejazd amerykańskich wozów odbędzie się w ramach organizowanego po raz drugi w naszym kraju Marszu Dragonów. Transportery USA będą się przemieszczać w tym czasie z niemieckiego Vilseck do bazy Tapa w Estonii.

W drugiej części ćwiczeń „Swift Response”, która będzie rozgrywana w Niemczech do 24 czerwca, wezmą udział Amerykanie, Hiszpanie, Belgowie, Niemcy, Francuzi, Włosi, Holendrzy, Portugalczycy i Polacy. Do Niemiec ruszy grupa powietrznodesantowa z 6 Batalionu z Gliwic, która na czas manewrów wejdzie w podporządkowanie amerykańskiej 82 Dywizji.

Ćwiczenia „Swift Response” odbywają się co roku, by potwierdzić zdolność sił Sojuszu do natychmiastowej reakcji i wspólnego działania w razie pojawienia się sytuacji kryzysowej w Europie. Polska w manewrach bierze udział po raz drugi. Przed rokiem w operacji powietrznodesantowej Sojuszu uczestniczyło około 5 tys. wojskowych z 11 krajów. Polską stronę reprezentowali żołnierze 6 Brygady Powietrznodesantowej (z batalionów w Gliwicach i Bielsku-Białej). Spadochroniarze szkolili się na terenie Niemiec i w Rumunii.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Marcin Gil

dodaj komentarz

komentarze

~TJ
1462868700
Strefa zrzutu 17 km od celu? Kiedyś już to przerabiano.
76-70-E0-57

Dwie agresje, dwie okupacje
Pancerna pięść
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Kikimora o wielu twarzach
Startuje „Żelazny obrońca”
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Wyczekiwane przyspieszenie
Pilica+ coraz bliżej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Hekatomba na Woli
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Piorun 2 coraz bliżej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Orlik na Alfę
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Spotkanie Trump-Nawrocki
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
StormRider na fali
„Road Runner” w Libanie
Świetne występy polskich żołnierzy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Tuga – postrach dronów
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Klucz do bezpieczeństwa
Z najlepszymi na planszy
Beret „na rekinka” lub koguta
Radary, które widzą wszystko
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Zwycięska batalia o stolicę
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Nietypowa premiera targowa
Drony w ofensywie
Detect & Classify: satelity z AI
Nasz Hercules
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Grot A3 w drodze do linii
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Salwa z wysokości
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Huta Stalowa Wola na MSPO
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
„Był twarzą sił powietrznych”
Najmłodszy w rodzinie
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Wielkie zbrojenia za Odrą
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Nocne ataki na Ukrainę
Towarzysze czołgów
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Wojskowi szachiści z medalem NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO