moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jaskry gotowe do nauki

Do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu trafiły trenażery „Jaskier”, najnowocześniejsze w polskiej armii symulatory kołowego transportera opancerzonego Rosomak. CSWL jest gotowe do przeprowadzenia na nich pierwszych kursów dla kierowców KTO. Ma już dwa takie urządzenia, a w przyszłym roku otrzyma kolejne dwie sztuki.

Opracowany przez inżynierów z trzech polskich firm – Autocomp Management, Rosomak S.A. oraz Trinity Interactive – „Jaskier” to najbardziej zaawansowany obecnie na świecie symulator Rosomaka. Choć bowiem inne armie użytkują produkowane na fińskiej licencji transportery, to żadna nie ma trenażera, w którym szkolący się żołnierz będzie miał do dyspozycji wszystkie urządzenia i systemy normalnie występujące w pojeździe.

Przyszły albo obecny kierowca KTO, który podnosi swoje umiejętności, obserwuje na dużych, panoramicznych ekranach umieszczonych w symulatorze to, co się dzieje na zewnątrz sterowanej przez siebie maszyny. A dzięki hydropneumatycznym siłownikom, które poruszają kabiną, ma wrażenie jazdy w trudnym terenie.


Film: por. Błażej Łukaszewski / Sekcja Prasowa 12SDZ

Ale to instruktorzy jazdy są ostatecznie odpowiedzialni za to, aby odbywające się przy użyciu symulatora szkolenie było nie tylko maksymalnie zbliżone do realnej jazdy Rosomakiem, lecz przede wszystkim jak najbardziej efektywne. – Mogą oni wybierać czas realizacji danego zadania, co pozwala uodpornić szkolonego żołnierza na działanie pod presją czasu. Instruktor może również utrudniać wykonanie zadania poprzez wywoływanie różnych awarii – wyjaśnia kpt. Piotr Wójcik, oficer prasowy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu.

Czterech instruktorów CSWL – mł. chor. Rafał Paciepnik, chor. Seweryn Stańczak, st. sierż. Bogusław Tchórzewski oraz st. sierż. Arkadiusz Flis – zakończyło już cykl przygotowań i szkoleń. Teraz mogą już uczyć innych żołnierzy kierowania Rosomakiem przy użyciu „Jaskra”. Kursy na nim odbędą nie tylko wojskowi jednostek wyposażonych w transportery, ale również tych, do których KTO mają trafić w przyszłości.

 

Na razie do Centrum trafiły dwa pierwsze z dziewięciu trenażerów, które nasza armia kupiła w lipcu 2015 roku. W tym roku do Poznania mają dotrzeć kolejne dwa. Znacząco podniesie to możliwości szkoleniowe. – Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych będzie posiadało cztery symulatory, które mogą być zintegrowane ze sobą. Pozwoli to na przykład czterem kierowcom wykonywać na jednym programie marsz w kolumnie. Żołnierze będą mogli doskonalić jazdę z zachowaniem odpowiedniej prędkości i odległości pomiędzy pojazdami – zapowiada kpt. Wójcik.

Za dziewięć symulatorów KTO Rosomak o kryptonimie „Jaskier” oraz pakiety: szkoleniowy (obejmujący m.in. kursy dla instruktorów) i logistyczny nasza armia zapłaci 22 miliony złotych. „Jaskry” mają być dostarczone w trzech transzach. Cztery wojsko już odebrało, dwa mają być przekazane w tym roku, a trzy w 2017.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Piotr Wójcik

dodaj komentarz

komentarze


Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Czy to już wojna?
Inwestycja w bezpieczeństwo
Abolicja dla ochotników
Jesteśmy dziećmi wolności
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rusza program „wGotowości”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Arteterapia dla weteranów
Marynarze mają nowe motorówki
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Kolejny kontrakt Dezametu
Sukces Polaka w biegu z marines
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Zasiać strach w szeregach wroga
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Starcie pancerniaków
Mity i manipulacje
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Nie daj się zhakować
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Standardy NATO w Siedlcach
OPW budują świadomość obronną
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Grecka walka z sabotażem
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pięściarska uczta w Suwałkach
Gdy ucichnie artyleria
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
„Road Runner” w Libanie
Sportowcy na poligonie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Mundurowi z benefitami
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Polski „Wiking” dla Danii
Dzień wart stu lat
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Awanse w dniu narodowego święta
Koniec dzieciństwa
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Marynarze podjęli wyzwanie
Kaman – domknięcie historii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Odznaczenia za wzorową służbę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO