moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Prezydencki Jak-40 trafił do Dęblina

MON przekazał Szkole Orląt samolot, który wcześniej służył do przewozu najważniejszych osób w państwie. W Jak-u-40 studenci będą się uczyć m.in. obsługi systemów nawigacyjnych i budowy silników. – Z sal wykładowych przenosimy się do samolotu, który do niedawna latał. To nie zdarza się często – podkreślają wykładowcy.


Odrzutowy samolot Jak-40 do Dęblina dotarł kilka dni temu. Maszyna wyprodukowana w latach 80. przez wiele lat służyła do przewozu prezydenckich i rządowych delegacji.

Po wycofaniu ze służby Agencja Mienia Wojskowego próbowała sprzedać Jak-a. Ostatecznie trafił on do Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, która poprosiła ministra obrony o przekazanie jej maszyny.

Pierwszy taki w Szkole Orląt

W Dęblinie samolot stanął niedaleko pasa startowego, ale już nie będzie latać. Od przyszłego roku akademickiego wykorzystywany będzie wyłącznie do treningu na ziemi. – To pierwszy tak duży samolot w naszej uczelni. Dzięki niemu studenci będą uczyć się obsługi różnego rodzaju urządzeń nawigacyjnych i systemów radioelektronicznych, których dotąd szkoła nie miała – mówi ppłk dr Andrzej Komorek, szef Katedry Awioniki i Systemów Sterowania Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. – Dla młodzieży to unikatowa szansa, by uczyć się w samolocie tej klasy.

Wykładowcy Szkoły Orląt przyznają, że Jak-40 jest w doskonałej kondycji. – Do końca swojej służby był sprawny. Był też kilkakrotnie modernizowany, więc ma bardzo dobre i nowoczesne wyposażenie – dodaje płk rez. Andrzej Rypulak, wykładowca z WSOSP.

Jak w laboratorium

Jak będą wyglądały zajęcia w Jak-u? Podczas treningów samolot będzie podłączany do zewnętrznego zasilania. Dzięki temu studenci i podchorążowie uruchomią niezbędne urządzenia nawigacyjne. Uczyć się będą obsługi radarów pogodowych, odbiorników satelitarnej nawigacji oraz systemu ostrzegania o zderzeniach w powietrzu TCAS. Uruchomią także system automatycznego sterowania.


– Wykorzystując Jak-a-40 będziemy mogli przeprowadzać szczegółowe lekcje. Studenci spróbują na przykład demontażu i czyszczenia silnika, zdemontują także agregaty urządzeń awionicznych – dodaje płk Rypulak.

A ppłk Komorek podkreśla: – Chcemy oswoić studentów z wyposażeniem tej klasy samolotu. Mogą wszystkiego dotknąć, sprawdzić działanie urządzeń i wymontowywać różne części. Takie zajęcia nie mogłyby się odbyć w maszynach, które są dopuszczone do lotów.

Trening w Jak-u-40 przejdą także studenci, którzy w przyszłości pracować będą jako stewardesy i stewardzi.

Drugi z rządowych samolotów Jak-40 został przekazany Muzeum Sił Powietrznych.

MKS

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Inwestycja w żołnierzy
 
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Drukowanie dronów
Wypadek Rosomaka
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Planowano zamach na Zełenskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Święto sportów walki w Warendorfie
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Dzieci wojny
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Śmierć gorsza niż wszystkie
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Pancerny kot w polskim wojsku
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Podejrzane manewry na Bałtyku
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Strażnicy polskiego nieba
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Ratownik w akcji
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Ewakuacja Polaków z Izraela
Bezpieczniejsza Europa
BWP-1 – historia na dekady
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
„Różycki” zwodowany
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Policjanci w koszarach WOT
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Świat F-35
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Flyer, zdobywca przestworzy
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Broń przeciwko wrogim satelitom
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Podróż w ciemność
Prezydent na wschodniej granicy
Pracowity pobyt w kosmosie
Czarna Pantera celuje
The Power of Infrastructure
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Wyższe stawki dla niezawodowych
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Kajakami po medale

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO