moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie w tygrysim kamuflażu

Dwa samoloty F-16, które na co dzień stacjonują w Krzesinach, są już gotowe na tegoroczny zlot NATO Tiger Meet. Przez blisko dwa miesiące maszyny były malowane w wojskowych zakładach lotniczych. Teraz zdobią je pasy i głowa ryczącego tygrysa. Pierwszy z pomalowanych Jastrzębi jest już w Krzesinach, drugi przyleci dziś.


NATO Tiger Meet to cykliczne zloty eskadr lotniczych, które w swoim znaku rozpoznawczym mają wizerunek tygrysa. W tym roku gospodarzem imprezy będzie Turcja. Impreza rozpocznie się 4 maja i potrwa dwa tygodnie. – Polskę będzie reprezentować sześć samolotów z 6 eskadry lotniczej z naszej bazy. Tradycyjnie dwa z nich wystąpią w tygrysim kamuflażu – mówi kpt. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach.

W odróżnieniu od lat ubiegłych, kiedy tygrysie zdobienia na F-16 były naklejane, tym razem 31 Baza postawiła na trwalszy kamuflaż. – Chcieliśmy uniknąć na przykład ryzyka odklejania się zdobień. Dlatego zdecydowaliśmy się pomalować dwie maszyny już na stałe – tłumaczy kpt. Nanuś.

Prace odbyły się w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Bydgoszczy. – Cały proces odnowienia powłok z naniesieniem kamuflażu trwał dwa miesiące. Użyliśmy specjalnych, przeznaczonych do tego samolotu materiałów – mówi Daniel Ciechalski, rzecznik prasowy bydgoskich WZL.

Do malowania maszyn została wykorzystana specjalna farba odbijającą fale radarowe, a same samoloty zachowały szarą kolorystykę polskich F-16. Każdą z maszyn zdobią teraz tygrysie pasy i pokazana z profilu głowa ryczącego tygrysa na stateczniku pionowym.


Pierwszy z pomalowanych samolotów, o numerze bocznym 4052, kilka dni temu wylądował już w Krzesinach. Pilotował go ppłk pil. Paweł Marcinkowski. – Samolot wygląda bardzo atrakcyjnie, a nowe barwy dodają mu drapieżności. I o to chodziło, by tygrysia eskadra miała takie właśnie samoloty – mówi ppłk pil. Marcinkowski.

Druga z maszyn, o numerze bocznym 4056, do Krzesin przyleci w poniedziałek.

Na „tygrysi” zlot do Turcji poleci w sumie sześć maszyn, kilkunastu pilotów i kilkadziesiąt osób personelu zabezpieczającego loty. Przez blisko dwa tygodnie polscy piloci razem z lotnikami wojskowymi z innych państw, m.in. z Francji, Włoch i Turcji, będą ćwiczyć procedury wykonywania operacji lotniczych i realizować misje w ramach wielonarodowego komponentu lotniczego. Wezmą też udział w pokazach lotniczych.

W 2001, 2005 i 2010 roku piloci z Krzesin brali udział w zlotach w charakterze obserwatorów. W 2011 roku po raz pierwszy wzięli czynny udział we wspólnych ćwiczeniach w francuskim Cambrai. Od tamtej pory współpracują ze stowarzyszeniem NATO Tiger Association i cyklicznie spotykają się na ćwiczeniach z pilotami eskadr z innych państw. Od 2014 roku są pełnoprawnymi członkami tego klubu. W ubiegłym roku na zlocie w Norwegii zdobyli nagrodę dla najlepiej latającej eskadry.

31 Baza Lotnictwa Taktycznego jest jednostką lotniczą przeznaczoną do wykonywania zadań bojowych w ramach narodowego systemu obrony oraz sił zdolnych do przerzutu wysokiej gotowości NATO. Eskadry lotnicze realizują zadania zwalczania celów powietrznych, niszczenia obiektów naziemnych i nawodnych oraz zadania lotnicze szczebla operacyjno-taktycznego.

PG

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~vipmig
1430153580
Brytyjczycy pomalowali typhoona a Kanadyjczycy swojego F-18 w barwy z Bitwy o Anglie na 75 rocznice.Czy nasze sily powietrzne zamierzaja tez jakies okazyjne malowanie???
FA-3B-9A-B7

Polskie MiG-i dla Ukrainy?
W hołdzie poległym
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Piątka z czwartego wozu
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Noc na „pasku”
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Koniec bezkarności floty cieni?
Przygotowani na każdy scenariusz
Snowboardzistka i pływacy na medal
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Panczeniści na podium w Hamar
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polski Rosomak dalej w produkcji
Bałtycki sojusz z Orką w tle
„Burza” nabiera kształtów
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Wisła dopłynęła
Wojsko z nowym programem rozwoju
Combat 56 u terytorialsów
Sojusznicza obrona
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Dzień wart stu lat
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Pancerniacy jadą na misję
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Wojsko ma swojego satelitę!
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Paczka dla bohatera już w drodze!
Najdłuższa noc
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Gdy ucichnie artyleria
Przełomowy czas dla WZL-2
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Kto zostanie Asem Sportu?
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Niebo pod osłoną
Plan na WAM
Gala Boksu na Bemowie
Astronauta w Szkole Orląt
Odpalili K9 Thunder
Historyczna „Wisła”
Kolejne AW149 nadlatują
Mundurowi z benefitami
The Taste of Military Service

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO