moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie w tygrysim kamuflażu

Dwa samoloty F-16, które na co dzień stacjonują w Krzesinach, są już gotowe na tegoroczny zlot NATO Tiger Meet. Przez blisko dwa miesiące maszyny były malowane w wojskowych zakładach lotniczych. Teraz zdobią je pasy i głowa ryczącego tygrysa. Pierwszy z pomalowanych Jastrzębi jest już w Krzesinach, drugi przyleci dziś.


NATO Tiger Meet to cykliczne zloty eskadr lotniczych, które w swoim znaku rozpoznawczym mają wizerunek tygrysa. W tym roku gospodarzem imprezy będzie Turcja. Impreza rozpocznie się 4 maja i potrwa dwa tygodnie. – Polskę będzie reprezentować sześć samolotów z 6 eskadry lotniczej z naszej bazy. Tradycyjnie dwa z nich wystąpią w tygrysim kamuflażu – mówi kpt. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach.

W odróżnieniu od lat ubiegłych, kiedy tygrysie zdobienia na F-16 były naklejane, tym razem 31 Baza postawiła na trwalszy kamuflaż. – Chcieliśmy uniknąć na przykład ryzyka odklejania się zdobień. Dlatego zdecydowaliśmy się pomalować dwie maszyny już na stałe – tłumaczy kpt. Nanuś.

Prace odbyły się w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Bydgoszczy. – Cały proces odnowienia powłok z naniesieniem kamuflażu trwał dwa miesiące. Użyliśmy specjalnych, przeznaczonych do tego samolotu materiałów – mówi Daniel Ciechalski, rzecznik prasowy bydgoskich WZL.

Do malowania maszyn została wykorzystana specjalna farba odbijającą fale radarowe, a same samoloty zachowały szarą kolorystykę polskich F-16. Każdą z maszyn zdobią teraz tygrysie pasy i pokazana z profilu głowa ryczącego tygrysa na stateczniku pionowym.


Pierwszy z pomalowanych samolotów, o numerze bocznym 4052, kilka dni temu wylądował już w Krzesinach. Pilotował go ppłk pil. Paweł Marcinkowski. – Samolot wygląda bardzo atrakcyjnie, a nowe barwy dodają mu drapieżności. I o to chodziło, by tygrysia eskadra miała takie właśnie samoloty – mówi ppłk pil. Marcinkowski.

Druga z maszyn, o numerze bocznym 4056, do Krzesin przyleci w poniedziałek.

Na „tygrysi” zlot do Turcji poleci w sumie sześć maszyn, kilkunastu pilotów i kilkadziesiąt osób personelu zabezpieczającego loty. Przez blisko dwa tygodnie polscy piloci razem z lotnikami wojskowymi z innych państw, m.in. z Francji, Włoch i Turcji, będą ćwiczyć procedury wykonywania operacji lotniczych i realizować misje w ramach wielonarodowego komponentu lotniczego. Wezmą też udział w pokazach lotniczych.

W 2001, 2005 i 2010 roku piloci z Krzesin brali udział w zlotach w charakterze obserwatorów. W 2011 roku po raz pierwszy wzięli czynny udział we wspólnych ćwiczeniach w francuskim Cambrai. Od tamtej pory współpracują ze stowarzyszeniem NATO Tiger Association i cyklicznie spotykają się na ćwiczeniach z pilotami eskadr z innych państw. Od 2014 roku są pełnoprawnymi członkami tego klubu. W ubiegłym roku na zlocie w Norwegii zdobyli nagrodę dla najlepiej latającej eskadry.

31 Baza Lotnictwa Taktycznego jest jednostką lotniczą przeznaczoną do wykonywania zadań bojowych w ramach narodowego systemu obrony oraz sił zdolnych do przerzutu wysokiej gotowości NATO. Eskadry lotnicze realizują zadania zwalczania celów powietrznych, niszczenia obiektów naziemnych i nawodnych oraz zadania lotnicze szczebla operacyjno-taktycznego.

PG

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~vipmig
1430153580
Brytyjczycy pomalowali typhoona a Kanadyjczycy swojego F-18 w barwy z Bitwy o Anglie na 75 rocznice.Czy nasze sily powietrzne zamierzaja tez jakies okazyjne malowanie???
FA-3B-9A-B7

Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Sportowcy na poligonie
Mity i manipulacje
Gdy ucichnie artyleria
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Awanse w dniu narodowego święta
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Arteterapia dla weteranów
Czy to już wojna?
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Kaman – domknięcie historii
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wellington „Zosia” znad Bremy
„Road Runner” w Libanie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Abolicja dla ochotników
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pięściarska uczta w Suwałkach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Torpeda w celu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Marynarze podjęli wyzwanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Jesteśmy dziećmi wolności
Standardy NATO w Siedlcach
Sukces Polaka w biegu z marines
Mundurowi z benefitami
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Starcie pancerniaków
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Rusza program „wGotowości”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Grecka walka z sabotażem
Im ciemniej, tym lepiej
Dzień wart stu lat
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ku wiecznej pamięci
Zasiać strach w szeregach wroga
Polski „Wiking” dla Danii
OPW budują świadomość obronną
Kosmiczna wystawa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO