moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie w tygrysim kamuflażu

Dwa samoloty F-16, które na co dzień stacjonują w Krzesinach, są już gotowe na tegoroczny zlot NATO Tiger Meet. Przez blisko dwa miesiące maszyny były malowane w wojskowych zakładach lotniczych. Teraz zdobią je pasy i głowa ryczącego tygrysa. Pierwszy z pomalowanych Jastrzębi jest już w Krzesinach, drugi przyleci dziś.


NATO Tiger Meet to cykliczne zloty eskadr lotniczych, które w swoim znaku rozpoznawczym mają wizerunek tygrysa. W tym roku gospodarzem imprezy będzie Turcja. Impreza rozpocznie się 4 maja i potrwa dwa tygodnie. – Polskę będzie reprezentować sześć samolotów z 6 eskadry lotniczej z naszej bazy. Tradycyjnie dwa z nich wystąpią w tygrysim kamuflażu – mówi kpt. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach.

W odróżnieniu od lat ubiegłych, kiedy tygrysie zdobienia na F-16 były naklejane, tym razem 31 Baza postawiła na trwalszy kamuflaż. – Chcieliśmy uniknąć na przykład ryzyka odklejania się zdobień. Dlatego zdecydowaliśmy się pomalować dwie maszyny już na stałe – tłumaczy kpt. Nanuś.

Prace odbyły się w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Bydgoszczy. – Cały proces odnowienia powłok z naniesieniem kamuflażu trwał dwa miesiące. Użyliśmy specjalnych, przeznaczonych do tego samolotu materiałów – mówi Daniel Ciechalski, rzecznik prasowy bydgoskich WZL.

Do malowania maszyn została wykorzystana specjalna farba odbijającą fale radarowe, a same samoloty zachowały szarą kolorystykę polskich F-16. Każdą z maszyn zdobią teraz tygrysie pasy i pokazana z profilu głowa ryczącego tygrysa na stateczniku pionowym.


Pierwszy z pomalowanych samolotów, o numerze bocznym 4052, kilka dni temu wylądował już w Krzesinach. Pilotował go ppłk pil. Paweł Marcinkowski. – Samolot wygląda bardzo atrakcyjnie, a nowe barwy dodają mu drapieżności. I o to chodziło, by tygrysia eskadra miała takie właśnie samoloty – mówi ppłk pil. Marcinkowski.

Druga z maszyn, o numerze bocznym 4056, do Krzesin przyleci w poniedziałek.

Na „tygrysi” zlot do Turcji poleci w sumie sześć maszyn, kilkunastu pilotów i kilkadziesiąt osób personelu zabezpieczającego loty. Przez blisko dwa tygodnie polscy piloci razem z lotnikami wojskowymi z innych państw, m.in. z Francji, Włoch i Turcji, będą ćwiczyć procedury wykonywania operacji lotniczych i realizować misje w ramach wielonarodowego komponentu lotniczego. Wezmą też udział w pokazach lotniczych.

W 2001, 2005 i 2010 roku piloci z Krzesin brali udział w zlotach w charakterze obserwatorów. W 2011 roku po raz pierwszy wzięli czynny udział we wspólnych ćwiczeniach w francuskim Cambrai. Od tamtej pory współpracują ze stowarzyszeniem NATO Tiger Association i cyklicznie spotykają się na ćwiczeniach z pilotami eskadr z innych państw. Od 2014 roku są pełnoprawnymi członkami tego klubu. W ubiegłym roku na zlocie w Norwegii zdobyli nagrodę dla najlepiej latającej eskadry.

31 Baza Lotnictwa Taktycznego jest jednostką lotniczą przeznaczoną do wykonywania zadań bojowych w ramach narodowego systemu obrony oraz sił zdolnych do przerzutu wysokiej gotowości NATO. Eskadry lotnicze realizują zadania zwalczania celów powietrznych, niszczenia obiektów naziemnych i nawodnych oraz zadania lotnicze szczebla operacyjno-taktycznego.

PG

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~vipmig
1430153580
Brytyjczycy pomalowali typhoona a Kanadyjczycy swojego F-18 w barwy z Bitwy o Anglie na 75 rocznice.Czy nasze sily powietrzne zamierzaja tez jakies okazyjne malowanie???
FA-3B-9A-B7

Mundurowi z benefitami
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Niebo pod osłoną
Elementy Wisły testowane w USA
Dostawa Homarów-K
„Zamek” pozostał bezpieczny
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Militarne Schengen
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Plan na WAM
Pilica w linii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Drony w szkołach
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojsko na Horyzoncie
„Horyzont” przeciw dywersji
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Dzień wart stu lat
Nieoceniona siła edukacji
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Ułani szturmowali okopy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Kapral Bartnik mistrzem świata
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Gdy ucichnie artyleria
Marynarze podjęli wyzwanie
W gotowości, czyli cywile na poligony
„Road Runner” w Libanie
Razem na ratunek
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ogień z Leopardów na Łotwie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Is It Already War?
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
My, jedna armia
Dywersja na kolei. Są dowody
Merops wdrażany natychmiast
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dodatkowe zapory
Studenci ewakuowali szpital
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Polski „Wiking” dla Danii
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Wojskowy bus do szczęścia
Sukces Polaka w biegu z marines

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO