moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie w tygrysim kamuflażu

Dwa samoloty F-16, które na co dzień stacjonują w Krzesinach, są już gotowe na tegoroczny zlot NATO Tiger Meet. Przez blisko dwa miesiące maszyny były malowane w wojskowych zakładach lotniczych. Teraz zdobią je pasy i głowa ryczącego tygrysa. Pierwszy z pomalowanych Jastrzębi jest już w Krzesinach, drugi przyleci dziś.


NATO Tiger Meet to cykliczne zloty eskadr lotniczych, które w swoim znaku rozpoznawczym mają wizerunek tygrysa. W tym roku gospodarzem imprezy będzie Turcja. Impreza rozpocznie się 4 maja i potrwa dwa tygodnie. – Polskę będzie reprezentować sześć samolotów z 6 eskadry lotniczej z naszej bazy. Tradycyjnie dwa z nich wystąpią w tygrysim kamuflażu – mówi kpt. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach.

W odróżnieniu od lat ubiegłych, kiedy tygrysie zdobienia na F-16 były naklejane, tym razem 31 Baza postawiła na trwalszy kamuflaż. – Chcieliśmy uniknąć na przykład ryzyka odklejania się zdobień. Dlatego zdecydowaliśmy się pomalować dwie maszyny już na stałe – tłumaczy kpt. Nanuś.

Prace odbyły się w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Bydgoszczy. – Cały proces odnowienia powłok z naniesieniem kamuflażu trwał dwa miesiące. Użyliśmy specjalnych, przeznaczonych do tego samolotu materiałów – mówi Daniel Ciechalski, rzecznik prasowy bydgoskich WZL.

Do malowania maszyn została wykorzystana specjalna farba odbijającą fale radarowe, a same samoloty zachowały szarą kolorystykę polskich F-16. Każdą z maszyn zdobią teraz tygrysie pasy i pokazana z profilu głowa ryczącego tygrysa na stateczniku pionowym.


Pierwszy z pomalowanych samolotów, o numerze bocznym 4052, kilka dni temu wylądował już w Krzesinach. Pilotował go ppłk pil. Paweł Marcinkowski. – Samolot wygląda bardzo atrakcyjnie, a nowe barwy dodają mu drapieżności. I o to chodziło, by tygrysia eskadra miała takie właśnie samoloty – mówi ppłk pil. Marcinkowski.

Druga z maszyn, o numerze bocznym 4056, do Krzesin przyleci w poniedziałek.

Na „tygrysi” zlot do Turcji poleci w sumie sześć maszyn, kilkunastu pilotów i kilkadziesiąt osób personelu zabezpieczającego loty. Przez blisko dwa tygodnie polscy piloci razem z lotnikami wojskowymi z innych państw, m.in. z Francji, Włoch i Turcji, będą ćwiczyć procedury wykonywania operacji lotniczych i realizować misje w ramach wielonarodowego komponentu lotniczego. Wezmą też udział w pokazach lotniczych.

W 2001, 2005 i 2010 roku piloci z Krzesin brali udział w zlotach w charakterze obserwatorów. W 2011 roku po raz pierwszy wzięli czynny udział we wspólnych ćwiczeniach w francuskim Cambrai. Od tamtej pory współpracują ze stowarzyszeniem NATO Tiger Association i cyklicznie spotykają się na ćwiczeniach z pilotami eskadr z innych państw. Od 2014 roku są pełnoprawnymi członkami tego klubu. W ubiegłym roku na zlocie w Norwegii zdobyli nagrodę dla najlepiej latającej eskadry.

31 Baza Lotnictwa Taktycznego jest jednostką lotniczą przeznaczoną do wykonywania zadań bojowych w ramach narodowego systemu obrony oraz sił zdolnych do przerzutu wysokiej gotowości NATO. Eskadry lotnicze realizują zadania zwalczania celów powietrznych, niszczenia obiektów naziemnych i nawodnych oraz zadania lotnicze szczebla operacyjno-taktycznego.

PG

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~vipmig
1430153580
Brytyjczycy pomalowali typhoona a Kanadyjczycy swojego F-18 w barwy z Bitwy o Anglie na 75 rocznice.Czy nasze sily powietrzne zamierzaja tez jakies okazyjne malowanie???
FA-3B-9A-B7

Zwycięska batalia o stolicę
Brytyjczycy żegnają Malbork
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Orlik na Alfę
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
17 września 1939. Nigdy więcej
Debiut polskich Patriotów
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Wielkie zbrojenia za Odrą
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
W poszukiwaniu majora Serafina
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
NATO – jesteśmy z Polską
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Defendery skompletowane
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Kurs dla najlepszych w SERE
Z najlepszymi na planszy
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Krok ku niezależności
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Black Hawki nad Warszawą
„Road Runner” w Libanie
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Największy transport Abramsów w tym roku
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Pożegnanie z Columbią
Dwie agresje, dwie okupacje
Hekatomba na Woli
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cios w plecy
Husarz z polskim instruktorem
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Rekompensaty na nowych zasadach
Czołgiści w ogniu
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Święto Wojsk Lądowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO