moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mikrobusy dla wojska

Armia kontynuuje rozpoczęty kilka lat temu program wymiany przestarzałego parku samochodowego. Tym razem resort obrony zamierza kupić dla jednostek z całego kraju mikrobusy. Kontrakt na dostawę czterdziestu pięciu aut przystosowanych do przewozu 8 pasażerów wart jest około siedmiu milionów złotych.

Mikrobusy VW Crafter od lat są wykorzystywane w armii.

Od pięciu lat armia, praktycznie co roku, kupuje nowe mikrobusy . W 2013 roku zrealizowano kontrakt na dostawę osiemdziesięciu jeden VW Crafterów. Nadal jednak żołnierze w jednostkach wojskowych narzekają na brak pojazdów, którymi mogliby pojechać na poligon, ćwiczenia, odprawy czy konferencję. – Jeśli planujemy wyjazd, musimy natychmiast rezerwować auto, bo chętnych jest sporo – potwierdza jeden z oficerów.

Skąd te braki, skoro wojsko systematycznie kupuje nowe auta? Ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych RP, podkreśla, że kilka lat wstecz zakupy takie praktycznie się nie odbywały. W garnizonach w całym kraju wciąż można spotkać stare Żuki, Lubliny i nieco młodsze Fordy Transity, które już dawno powinny zostać zastąpione przez nowoczesne konstrukcje.

Kilka dni temu 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na dostawę 33 mikrobusów – z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne 15 sztuk. Firmy zainteresowane wartym około 7 milionów złotych kontraktem mają czas do 20 maja na składanie ofert.

Poszukiwane przez wojsko pojazdy nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, muszą być przystosowane do przewozu 8 pasażerów i być wyposażone w silnik wysokoprężny o mocy minimum 109 kW spełniający normę emisji spalin Euro 6.

Przedstawiciele wojska podkreślają, że w postępowaniu przetargowym będzie punktowana nie tylko „atrakcyjna” cena, lecz także parametry „ekologiczne” mikrobusów.

– Na sto punktów możliwych do zdobycia za daną ofertę dziesięć można uzyskać za niską emisję dwutlenku węgla oraz dziesięć za jak najniższy poziom emisji tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów – wyjaśniają specjaliści z Bazy.

Przetarg powinien zostać rozstrzygnięty latem. Zgodnie z wymaganiami, zdobywca kontraktu będzie miał czas do końca października na wywiązanie się z umowy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Krzysztof Kawecki

dodaj komentarz

komentarze

~biale
1429171680
Czy to jest wersja przystosowana do dzialan zimowych? Dlaczego sa w bialym kolorze, nie zas maskujace?
A2-DA-92-1E
~Henio
1429113780
A co z zakupami Bery C i MSBS.
28-EA-54-F3
~hmmmm
1429108560
Bardzo istotny zakup, wkońcu będzie czym walczyć w razie czego
9B-A6-40-30

Historyczna umowa z Francją
 
Walka pod napięciem
Pierwsza misja Gripenów
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Podniebny Pegaz
Koniec wojny, którego nie znamy
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Wspólna wola obrony
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Ukwiał z Gdańska
Wiedza na trudne czasy
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Podniebne wsparcie sojuszników
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gdy sekundy decydują o życiu
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Ustawa bliżej żołnierzy
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Składy wysokiego ryzyka
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ogień z nabrzeża
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Mamy pierwszych pilotów F-35
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Pegaz nad Europą
Więcej na mieszkanie za granicą
Nowy prezes PGZ-etu
Henry Szymanski na tropie prawdy
Początek „Burzy”
Apache’e na horyzoncie
Obierki z błotem
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Polskie F-16 w służbie NATO
Szabla hubalczyków
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Gra o kapitulację
Sport kształtuje mentalność
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Nasi czołgiści najlepsi
Pracowity dyżur Typhoonów
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Więcej amunicji do Rosomaków
Więcej polskiego trotylu dla USA
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Na pomoc po katastrofie
DriX – towarzysz okrętu
Misja PKW „Olimp” doceniona
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Nowa siła uderzeniowa
Rodzina na wagę złota
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO