moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mikrobusy dla wojska

Armia kontynuuje rozpoczęty kilka lat temu program wymiany przestarzałego parku samochodowego. Tym razem resort obrony zamierza kupić dla jednostek z całego kraju mikrobusy. Kontrakt na dostawę czterdziestu pięciu aut przystosowanych do przewozu 8 pasażerów wart jest około siedmiu milionów złotych.

Mikrobusy VW Crafter od lat są wykorzystywane w armii.

Od pięciu lat armia, praktycznie co roku, kupuje nowe mikrobusy . W 2013 roku zrealizowano kontrakt na dostawę osiemdziesięciu jeden VW Crafterów. Nadal jednak żołnierze w jednostkach wojskowych narzekają na brak pojazdów, którymi mogliby pojechać na poligon, ćwiczenia, odprawy czy konferencję. – Jeśli planujemy wyjazd, musimy natychmiast rezerwować auto, bo chętnych jest sporo – potwierdza jeden z oficerów.

Skąd te braki, skoro wojsko systematycznie kupuje nowe auta? Ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych RP, podkreśla, że kilka lat wstecz zakupy takie praktycznie się nie odbywały. W garnizonach w całym kraju wciąż można spotkać stare Żuki, Lubliny i nieco młodsze Fordy Transity, które już dawno powinny zostać zastąpione przez nowoczesne konstrukcje.

Kilka dni temu 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na dostawę 33 mikrobusów – z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne 15 sztuk. Firmy zainteresowane wartym około 7 milionów złotych kontraktem mają czas do 20 maja na składanie ofert.

Poszukiwane przez wojsko pojazdy nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, muszą być przystosowane do przewozu 8 pasażerów i być wyposażone w silnik wysokoprężny o mocy minimum 109 kW spełniający normę emisji spalin Euro 6.

Przedstawiciele wojska podkreślają, że w postępowaniu przetargowym będzie punktowana nie tylko „atrakcyjna” cena, lecz także parametry „ekologiczne” mikrobusów.

– Na sto punktów możliwych do zdobycia za daną ofertę dziesięć można uzyskać za niską emisję dwutlenku węgla oraz dziesięć za jak najniższy poziom emisji tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów – wyjaśniają specjaliści z Bazy.

Przetarg powinien zostać rozstrzygnięty latem. Zgodnie z wymaganiami, zdobywca kontraktu będzie miał czas do końca października na wywiązanie się z umowy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Krzysztof Kawecki

dodaj komentarz

komentarze

~biale
1429171680
Czy to jest wersja przystosowana do dzialan zimowych? Dlaczego sa w bialym kolorze, nie zas maskujace?
A2-DA-92-1E
~Henio
1429113780
A co z zakupami Bery C i MSBS.
28-EA-54-F3
~hmmmm
1429108560
Bardzo istotny zakup, wkońcu będzie czym walczyć w razie czego
9B-A6-40-30

Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
 
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Świat F-35
Wypadek Rosomaka
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Specjalsi pod nowym dowództwem
Policjanci w koszarach WOT
K2. Azjatycka pantera
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Strażnicy polskiego nieba
Rakiety dla polskich FA-50
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Pancerny kot w polskim wojsku
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
GROM’s DNA
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Podejrzane manewry na Bałtyku
Podróż w ciemność
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Śmierć gorsza niż wszystkie
Ewakuacja Polaków z Izraela
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Planowano zamach na Zełenskiego
Kajakami po medale
Święto sportów walki w Warendorfie
„Różycki” zwodowany
Wyższe stawki dla niezawodowych
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Flyer, zdobywca przestworzy
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Pionierski dron
Inwestycja w żołnierzy
Drukowanie dronów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Ratownik w akcji
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
NATO przechodzi do działania
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Dzień, który zmienił bieg wojny
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Nowa dostawa Homarów-K
The Power of Infrastructure
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO