moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Komandosi uczą licealistów

Jak przetrwać w terenie trzy doby, gdy jest zimno, pada śnieg, nie ma ani ciepłych posiłków, ani ciepłej wody. Jaki sprzęt ze sobą zabrać? Tego między innymi uczyli się uczniowie lublinieckiego liceum, którzy przyszli na lekcję z bytowania do Jednostki Wojskowej Komandosów.

W zajęciach teoretycznych udział wzięli uczniowie z klas mundurowych lublinieckiego liceum. Szkoła ta od kilku lat współpracuje z jednostką komandosów. Zajęcia z młodzieżą prowadzą byli lub obecni żołnierze. – Chodziło o rozbudzenie w młodzieży ciekawości i inicjatywy. Jako przyszli żołnierze muszą wiedzieć, czym się różni bytowanie od przetrwania i jaki podczas niego sprzęt jest potrzebny. Uczyłem ich, jak dobierać umundurowanie i wreszcie, jak działać, by w niedogodnych warunkach terenowych i pogodowych wykonać swoje zadanie – mówi Jaco, były komandos z Lublińca, członek Stowarzyszenia Żołnierzy Wojsk Specjalnych – Grupa Raptor. Stowarzyszenie działa od kilku lat. Zrzesza żołnierzy rezerwy z lublinieckiej jednostki.

Kurs bytowania powinien trwać kilka dni, z czego przynajmniej jedną dobę uczestnicy szkolenia powinni spędzić w terenie. Tylko w ten sposób można sprawdzić, jak ludzie zachowają się w zetknięciu z długotrwałymi niewygodami, mrozem lub deszczem. Lekcja w JWK była jedynie przedsmakiem realnego treningu. Uczniowie zapoznali się ze sprzętem, jaki żołnierze wykorzystują, np. gdy muszą przez kilka dni prowadzić obserwację w górach. Obejrzeli między innymi specjalistyczne umundurowanie i odzież (goreteksową, polarową i termoaktywną), plecaki wojskowe o różnej pojemności, zbiorniki na wodę, śpiwory, namioty jednoosobowe, pasoszelki i plecak z wyposażeniem do działania i bytowania podczas operacji specjalnej oraz oporządzenie bojowe, kamizelki kuloodporne i przeciwodłamkowe. Dla uczniów takie zajęcia to prawdziwa gratka. – Dostają wiarygodny przekaz. Mówi do nich obecny lub były żołnierz, oglądają prawdziwe uzbrojenie, to działa na wyobraźnię – dodaje inny z instruktorów lublinieckiej jednostki.


Szybko okazało się, że uczniowie muszą jeszcze się sporo nauczyć. – Przyszli nie najlepiej przygotowani i ubrani na zajęcia. Było bardzo zimno, więc po dwóch godzinach byli już wyziębieni. Czapka, rękawice i dobre buty do podstawa – tłumaczy Jaco.

Kolejne lekcje z mundurową młodzieżą odbędą się w Lublińcu za kilka tygodni. Czego jeszcze będą się mogli nauczyć uczniowie? Między innymi podstaw dotyczących rodzaju broni, poznają wyposażenie i typy umundurowania. Przejdą też kursy wspinaczkowe, nauczą się obsługi sprzętu łączności. Poznają także elementy szkolenia medycznego z ratownikami z jednostki i jak prawidłowo się zachować w razie znalezienia niewybuchu lub gdy mają do czynienia z osobą, która ma broń.

– Współpraca ze szkołami jest dla nas ważna. Uczniowie mogą być przecież potencjalnymi kandydatami do służby w Wojskach Specjalnych. Takie zajęcia pozwalają ich lepiej przygotować. My zaś budujemy trwałe więzi ze społeczeństwem przy okazji ćwicząc jedną z najważniejszych misji Wojsk Specjalnych – wsparcie wojskowe – mówi płk Wiesław Kukuła, dowódca Jednostki Wojskowej Komandosów.

Obecnie JWK współpracuje z dwiema szkołami średnimi. Placówkom, które chciały nawiązać współpracę, jednostka postawiła kilka warunków. Dotyczą one m.in. zatrudniania w szkole jednego z byłych żołnierzy jednostki oraz rozszerzenia tematyki wybranych przedmiotów (historia, wiedza o społeczeństwie, edukacja dla bezpieczeństwa i wf). Każdy z uczniów takiej szkoły musi przynajmniej raz w czasie nauki odwiedzić Muzeum Powstania Warszawskiego lub Muzeum Armii Krajowej. Ponadto uczniowie z klas mundurowych (ale nie tylko) przed maturą mogą przystąpić do egzaminu wojskowego. Jak on wygląda? Zainteresowani służbą wojskową licealiści będą zdawać egzamin z wychowania fizycznego (zgodnie z normami dla kandydatów do JWK) oraz test z wiedzy o społeczeństwie, bezpieczeństwie narodowym i historii Polski i sił zbrojnych. Najlepszym wysiłek się opłaci: otrzymają listy polecające (podpisane przez dyrektora szkoły i byłego żołnierza), a dzięki temu dodatkowe punkty. Przydadzą się, gdy będą się ubiegali o możliwość służby w jednostce.

MKS

autor zdjęć: Arch. JWK

dodaj komentarz

komentarze


Sportowcy na poligonie
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sukces Polaka w biegu z marines
OPW budują świadomość obronną
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Abolicja dla ochotników
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niespokojny poranek pilotów
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Mundurowi z benefitami
Marynarze mają nowe motorówki
Męska sprawa: profilaktyka
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kolejny kontrakt Dezametu
Nowe zasady dla kobiet w armii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Rusza program „wGotowości”
Arteterapia dla weteranów
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polski „Wiking” dla Danii
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Pięściarska uczta w Suwałkach
Nie daj się zhakować
Kaman – domknięcie historii
Marynarze podjęli wyzwanie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Odznaczenia za wzorową służbę
„Road Runner” w Libanie
Szansa na nowe życie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Standardy NATO w Siedlcach
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pomnik nieznanych bohaterów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Koniec dzieciństwa
Kircholm 1605
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Zasiać strach w szeregach wroga
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Mity i manipulacje
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Starcie pancerniaków
Wellington „Zosia” znad Bremy
Inwestycja w bezpieczeństwo
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO