moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Leasing okrętów? Skrzypczak: Bzdura!

Rozważamy zakup trzech nowych okrętów podwodnych. Nie prowadzimy zaś żadnych rozmów na temat leasingu – mówi Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej. W ten sposób dementuje informacje, jakie pojawiły się w mediach w ostatnich dniach, że wojsko chce leasingować niemieckie, używane okręty podwodne.


Jako pierwszy informację na ten temat podał portal trojmiasto.pl, a za nim branżowy portal defence24.pl. Podchwyciły ją m.in. francuskie i amerykańskie media. Tymczasem, jak dowiedzieliśmy się w MON, żaden dziennikarz nie próbował potwierdzić, czy rzeczywiście polska armia zamierza wynająć niemieckie okręty podwodne. – Żaden dziennikarz nas o to nie pytał – zapewnia kmdr Janusz Walczak, dyrektor Departamentu Prasowo-Informacyjnego MON.

Informacje o leasingu niemieckich okrętów podwodnych pochodziły z „kilku nieoficjalnych i niezależnych od siebie źródeł”. Według tych doniesień resort zmienił nawet opracowane w dowództwie Marynarki Wojennej wymagania taktyczno-techniczne, jakie mają spełniać poszukiwane przez armię jednostki.

Tymczasem gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej odpowiedzialny za zakupy dla wojska, stanowczo dementuje doniesienia medialne na ten temat. – Rozmawialiśmy o różnych wariantach zakupu okrętów podwodnych po to, aby wypracować jak najlepsze decyzje – mówi wiceminister. – Podkreślam jednak, że nie prowadzimy rozmów w sprawie leasingu tych okrętów.

Niedorzeczne, jego zdaniem, są też sugestie, że w MON zmieniono wymagania taktyczno-techniczne, aby pożyczyć od Niemców używane okręty podwodne.

Zdaniem ekspertów, zarzuty o „majstrowanie” w dokumentacji są zupełnie niewiarygodne, bo Marynarka Wojenna nakreśliła tylko podstawowe wymagania, jakie mają spełnić nowe okręty podwodne. Dodają oni, że biorąc pod uwagę specyfikę Bałtyku, morza stosunkowo płytkiego, ale z dużym zasoleniem, podstawowy wymóg wobec tych jednostek to zdolność długiego przebywania w ukryciu. Do jego spełnienia niezbędny jest napęd diesla (lub diesel plus elektryczny) w wersji AIP (Air Independent Propulsion), czyli niepotrzebujący do działania tlenu. Takimi możliwościami dysponują obecnie cztery konstrukcje, wszystkie europejskie: francuskie Scorpene, niemieckie U-212 (lub 214), hiszpańskie S-80 oraz szwedzkie A-26.

Z ich producentami Ministerstwo Obrony Narodowej prowadziło już rozmowy na temat zakresu i możliwej polonizacji produkcji jednostek dla Marynarki Wojennej. Z żadnym zaś nie rozmawiano o leasingu starych okrętów.

Na nowe uzbrojenie i sprzęt wojskowy dla Sił Powietrznych, Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej resort obrony zamierza wydać prawie sto trzydzieści miliardów złotych. Projekt unowocześnienia Marynarki Wojennej jest, po budowie systemu obrony powietrznej, drugim najdroższym programem. Przewiduje on kupno do 2026 roku trzech niszczycieli min – kryptonim „Kormoran II”, trzech okrętów patrolowych z funkcją zwalczania min – kryptonim „Czapla”, trzech okrętów obrony wybrzeża – kryptonim „Miecznik” oraz trzech okrętów podwodnych. MON na nowe okręty chce przeznaczać około miliarda złotych rocznie.

Podobnie jak we wszystkich programach modernizacyjnych, także w przypadku kupna nowych okrętów priorytetem ma być udział polskiego przemysłu w realizacji zbrojeniowych zleceń. – Zależy nam na jak największym zaangażowaniu firm polskich w proces produkcji i wyposażania okrętów oraz w serwisowanie i produkcję części zamiennych – komentował dla portalu polska-zbrojna.pl Jacek Sońta, rzecznik ministra obrony narodowej.

Armia ma pięć okrętów podwodnych – cztery klasy Kobben, jeden klasy Kilo. Kobbeny powinny zostać wycofane ze służby do końca 2016 roku, natomiast jedyny okręt klasy Kilo do końca 2022 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~TJ
1374759900
AIP nie znaczy, ze napęd nie potrzebuje tlenu tylko, że nie potrzebuje powietrza atmosferycznego!!!
76-70-E0-57

System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Ułani szturmowali okopy
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
My, jedna armia
„Road Runner” w Libanie
Sukces Polaka w biegu z marines
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Kapral Bartnik mistrzem świata
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Is It Already War?
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Mity i manipulacje
Merops wdrażany natychmiast
Kaman – domknięcie historii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Torpeda w celu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nieznani sprawcy wysadzili tory
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pięściarska uczta w Suwałkach
Mundurowi z benefitami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Gdy ucichnie artyleria
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Ogień z Leopardów na Łotwie
Awanse w dniu narodowego święta
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Dywersja na kolei. Są dowody
Standardy NATO w Siedlcach
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Kosmiczna wystawa
Wojskowy bus do szczęścia
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Dostawa Homarów-K
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Marynarze podjęli wyzwanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polski „Wiking” dla Danii
„Zamek” pozostał bezpieczny
Im ciemniej, tym lepiej
Dzień wart stu lat
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Plan na WAM
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Czy to już wojna?
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dodatkowe zapory

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO