moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie MiG-i w nowych, litewskich hangarach

  NATO wysyła swoje myśliwce i pilotów, by strzegli nieba nad państwami bałtyckimi. Te przyznają: ta misja jest dla nas bardzo ważna. Dlatego inwestują w infrastrukturę lotniczą.

 

Niedawno na litewskim lotnisku w Siauliai (Szawle), na którym stacjonują polskie samoloty MiG-29 biorące udział w misji Baltic Air Policing, oddano do użytku nowe hangary. Strona litewska przeprowadziła też generalny remont miejsc postojowych oraz dróg kołowania dla samolotów. Zostały wylane nowe nawierzchnie wokół hangarów oraz uzupełnione ubytki.

– Teraz hangary spełniają wszystkie wymagania związane z bezpieczeństwem – mówi kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik prasowy PKW Orlik 4. Są wyposażone w instalację elektryczną, wodno-kanalizacyją i przeciwpożarową. Mają też automatyczne bramy wjazdowe i wyjazdowe. Zadbano, by samoloty nie były narażone na szkodliwe działanie czynników atmosferycznych, dlatego pomieszczenia są wyjątkowo szczelne. Dużym udogodnieniem jest to, że piloci mogą do nowych hangarów wjeżdżać bezpośrednio z drogi kołowania. – Wcześniej po locie samolot trzeba było po prostu tam wpychać – dodaje kpt. Grabarczuk.

Jak ważna jest ta infrastruktura? – Litwini dokładają wszelkich starań, aby była jak najlepsza – mówi pułkownik Raimondas Matulaitis, attaché obrony Litwy. – Chcemy stacjonującym w naszym kraju żołnierzom zapewnić bezpieczeństwo i odpowiednie warunki służby. Wiadomo, że im lepsze one są, tym efektywniej i sprawniej działa kontyngent – dodaje.

Misja Baltic Air Policing zaczęła się osiem lat temu, w momencie wstąpienia Litwy, Łotwy i Estonii do NATO. Ponieważ państwa te nie mają samolotów bojowych, by mogły samodzielnie zapewnić bezpieczeństwo własnej przestrzeni powietrznej, zadanie to wzięły na siebie państwa Sojuszu Północnoatlantyckiego. Kontyngent narodowy zmienia się co cztery miesiące. Od kwietnia 2012 roku do końca sierpnia dyżur nad niebem pełnią Polacy. Dla państw bałtyckich to ważna misja. Dlatego, by przebiegała jak najsprawniej, budują infrastrukturę lotniczą.

Fot. kpt. Grzegorz Grabarczuk

PZ

dodaj komentarz

komentarze


Zmiany w dodatkach stażowych
 
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Na straży wschodniej flanki NATO
SOR w Legionowie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Strażacy ruszają do akcji
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Gunner, nie runner
Święto stołecznego garnizonu
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wojna w świętym mieście, epilog
Front przy biurku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Charge of Dragon
Sprawa katyńska à la española
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Rekordziści z WAT
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Przygotowania czas zacząć
Kolejne FlyEye dla wojska
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ramię w ramię z aliantami
Wojna na detale
25 lat w NATO – serwis specjalny
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część druga
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Zachować właściwą kolejność działań
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wytropić zagrożenie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Szpej na miarę potrzeb
NATO on Northern Track
Kadisz za bohaterów
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
W Italii, za wolność waszą i naszą
NATO na północnym szlaku
Pod skrzydłami Kormoranów
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO