moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowi chemicy dostaną nowe wozy

Żołnierzom z oddziałów chemicznych łatwiej będzie walczyć ze skażeniami. Armia chce kupić 50 nowych pojazdów do dezynfekcji. Dzięki nim bez trudu będzie można usunąć skażenia na przykładu z dużego czołgu, a żołnierze będą czuć się bezpieczniej dzięki wyposażeniu pojazdów w kuloodporną kabinę.

Wojskowi chemicy podczas pracy używają instalacji IRS-2 zamontowanych na podwoziu Star 266

– Dziś, aby oczyścić duży pojazd taki jak czołg czy transporter, żołnierz musi wejść na aluminiową drabinę. Tylko wtedy z odpowiedniej wysokości może nanieść środki odkażające – opowiada kpt. Krzysztof Jeleniewski, dowódca 1 Kompanii Likwidacji Skażeń 4 Pułku Chemicznego w Brodnicy.

Wojskowi chemicy podczas pracy używają instalacji IRS-2 zamontowanych na podwoziu Star 266. Ale konstrukcja trzydziestoletnich pojazdów nie jest przystosowana do oczyszczania dużych obiektów.

Dlatego wojsku najbardziej zależy na tym, by nowe wozy były wyposażone w wysięgnik z koszem. – Dezynfekcję będziemy mogli przeprowadzać wówczas nie tylko szybciej, lecz także bezpieczniej – dodaje kpt. Krzysztof Jeleniewski.

Zakup nowych pojazdów dla chemików to część wieloletniego planu wyposażania armii w nowe ciężarówki.

Wojsko chce także zadbać o ochronę i wygodę żołnierzy. Kabina pojazdów ma być odporna na ostrzał karabinowy oraz wyposażona w środki łączności i GPS. W środku musi być tyle miejsca, by w razie potrzeby mogła w niej przenocować obsługa wozu.


Chemicy Wojsk Lądowych pomagają powodzianom. Źródło: Zespół prasowy DWL

Pierwsze pojazdy mają trafić do oddziałów chemicznych w przyszłym roku. Do 2022 roku armia zakupi 50 egzemplarzy. MON będzie musiało za nie zapłacić kilkanaście milionów złotych.

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął już analizę rynku, by ustalić, które firmy są zainteresowane wojskowym kontraktem. Do 25 lutego ewentualni kontrahenci muszą przedstawić szczegóły swojej oferty.

Muszą także zadeklarować, czy produkowany przez nich sprzęt może być zintegrowany z Jelczem S662D.43 – trzyosiowym podwoziem. Na tym szczególnie zależy wojsku, ponieważ Jelcz ma być podstawową ciężarówką polskiej armii.

W budowie samej instalacji do dezynfekcji nie oczekuje się dużych zmian. – To musi być sprzęt prosty w obsłudze i łatwy do naprawy – mówi płk Krzysztof Leśniak z Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. – Będzie więc składał się tylko z tego, co niezbędne, czyli zbiornika, pompy oraz prądownic do nakładania środków chemicznych.



W listopadzie ubiegłego roku na szkoleniu pod kryptonimem „Błysk-12” chemicy testowali informatyczny system „Promień”, dzięki któremu walka ze skażeniami będzie skuteczniejsza. Więcej czytaj w materiale na portalu polska-zbrojna.pl.

  Promień pomoże w walce ze skażeniami

Cywilni specjaliści z centrów zarządzania kryzysowego razem z wojskowymi ekspertami ćwiczą scenariusze na wypadek zagrożenia skażeniami chemicznymi. Podczas kilkudniowego szkolenia pod kryptonimem „Błysk-12” testują informatyczny system Promień oraz procedury przeprowadzania kryzysowych operacji.
Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1360771860
" Opowiadacz " Pan kapitan jak również " marzyciel " Pan pułkownik bujają chyba w obłokach.Tak specjalistyczny pojazd wersja strażacka ( przestronna kabina ,zbiornik,autopompa,zraszacze i podnośnik z koszem z instalacją wodno-pianową ) produkuje tylko jeden wytwórca niemiecki MAGIRUS " MULTISTAR " i kosztuje ok 2,5 mln zł.x 50szt=125mlnzł. do tego jeszcze adaptacja na Jelcza ( nie wchodzi w grę )+ osprzęt,certyfikaty,bajery kuloodporne itd = 200 mln zł. a nie kilkanaście.Ale to nie koniec,coroczny przegląd UDT,kursy operatorów,skomplikowany i drogi serwis.Pamiętać należy również KTO będzie obsługiwał ten sprzęt i ile lat wytrzyma w wojsku zasuwając po poligonach ( w strażach ok 30 lat będąc " pieszczony" i obsługiwany najwyżej przez trzech bardzo doświadczonych kierowców ) a wojsku ? Należy zadać sobie pytanie czy warto wydawać tyle kasy, ale widocznie jest jej za dużo jak myśli się o kupowaniu zbędnych zabawek......
D4-58-49-16

Największy transport Abramsów w tym roku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Husarz z polskim instruktorem
Święto Wojsk Lądowych
Rekompensaty na nowych zasadach
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Wojskowi szachiści z medalem NATO
NATO – jesteśmy z Polską
Wielkie zbrojenia za Odrą
Hekatomba na Woli
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
17 września 1939. Nigdy więcej
Krok ku niezależności
Trenują przed „Zapadem ‘25”
„Road Runner” w Libanie
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Niemiecki plan zniszczenia Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Z najlepszymi na planszy
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Orlik na Alfę
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
W poszukiwaniu majora Serafina
Cios w plecy
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Black Hawki nad Warszawą
Apache’e nad Inowrocławiem
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Dwie agresje, dwie okupacje
Czołgiści w ogniu
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Brytyjczycy żegnają Malbork
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kurs dla najlepszych w SERE
Debiut polskich Patriotów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Zwycięska batalia o stolicę
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Pożegnanie z Columbią
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Człowiek w pętli
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO