moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko dostanie nowe ciężarówki

Prawie dziewięćset samochodów ciężarowych kupi w przyszłym roku polska armia. To początek wielkiego programu wymiany aut. Te, którymi wojsko jeździ dzisiaj, są stare, awaryjne i coraz droższe w eksploatacji. W ciągu 5 lat resort zamierza nabyć ponad siedem tysięcy ciężarówek.


Na nowe samochody najbardziej czekają kierowcy i mechanicy. Ci żołnierze, którzy mieli to szczęście i już przesiedli się na nowy sprzęt, doceniają różnicę. Jednym z nich jest st. szer. Marek Kość, kierowca z kompanii zaopatrzenia batalionu logistycznego 15 Brygady Zmechanizowanej z Giżycka. Na początku tego roku jego jednostka dostała nowe ciężarówki Iveco. Wcześniej szeregowy jeździł Starem 266 z 1974 r. – Cudów nie ma. W tak starym aucie silnik i cała mechanika nie może pracować wzorowo. Nowe ciężarówki mają klimatyzację, lepsze silniki i lepiej sprawują się na drodze – mówi kierowca.

Z roku na rok rośnie liczba wycofywanych z użycia wojskowych samochodów ciężarowych. Do tych, które jeszcze jeżdżą, coraz trudniej zdobyć części zamienne. Tak jest np. ze Starami 266 i 660 – nie istnieje już fabryka, która je produkowała. Bieżące zakupy ciężarówek, kilkanaście czy kilkadziesiąt sztuk rocznie, nie są w stanie uzupełnić braków.

Według wstępnych szacunków resortu obrony, w najbliższych latach armia potrzebować będzie około siedmiu tysięcy nowych ciężarówek. Dlatego MON przygotowało wieloletni program ich zakupu. Jego wartość to około 3 mld zł. Resort chce uzupełniać tabor stopniowo, w ramach mniejszych dostaw.

Prezentując założenia „Planu modernizacji technicznej”, minister Waldemar Skrzypczak ujawnił, że już wiosną 2013 r. wojsko ogłosi przetarg na dostawę 866 samochodów średniej ładowności, wysokiej mobilności w kilkunastu konfiguracjach. – Będą to pojazdy opancerzone, nieopancerzone, skrzyniowe oraz podwozia bazowe pod zabudowę specjalną – wyliczał minister.

Pierwsze nowe ciężarówki powinny trafić do armii już w maju przyszłego roku. Na wywiązanie się z całej umowy zwycięzca przetargu będzie miał czas do 2018 r. Kiedy zostaną ogłoszone kolejne przetargi (na wspomniane już 7 tys. sztuk), na razie nie wiadomo.

Resort obrony chciałby, aby zbrojeniowe kontrakty trafiały albo bezpośrednio do polskich firm, albo do konsorcjów, w których będą one liderami. W przypadku programu samochodowego spośród polskich podmiotów do walki o kontrakt na pewno przystąpi przedsiębiorstwo Jelcz – Komponenty. Firma, którą niedawno kupiła Huta Stalowa Wola, od lat dostarcza naszej armii specjalistyczne ciężarówki. Na Jelczach jest m.in. zainstalowane uzbrojenie Nadbrzeżnego Dywizjonu Rakietowego.

Jelcz i Huta już od dłuższego czasu przygotowują się do udziału w przetargu. Firma inwestuje m.in. w zwiększenie mocy produkcyjnych. – Jelcz ze swoich zysków i amortyzacji oraz za pieniądze pożyczone od nas otworzy w przyszłym roku drugą linię montażową ciężarówek – wyjaśnia Krzysztof Trofiniak, prezes Huty Stalowa Wola.

Armia ma obecnie ponad 16 tys. ciężarówek. Najwięcej – 13 422 sztuki – to Stary 266, których produkcja rozpoczęła się w 1973 r. Poza tym w wojsku jeździ 1851 Starów 660 i 74 Stary 1466. Większość z samochodów została wyprodukowana w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Najwięcej wiekowych ciężarówek mają Wojska Lądowe – 70 proc. aut ma ponad 30 lat. Tylko kilkaset samochodów to nowe konstrukcje. Są to przede wszystkim ciężarówki Iveco i Mercedesy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Norbert Bączyk

dodaj komentarz

komentarze

~woteek
1417875600
Star 266 jeszcze daje sobie rade ale co z UAZami juz nawet nie ma do nich czesci sa takie stare
46-A1-79-88
~jan.sch.
1412268060
Za roztrwonienie polskich firm nalezalo by nie tylko AWS scignac.Fakt ,ze Buzek sprzedal 1311 strategicznych firm za najwieksza kwote 54 mld.Teraz pozostalo mniej niz 16 slownie szesnascie strategicznych firm ktore nie sa powiazane kooperacyjnie. Obecnie nie ma Polskiej wytworni silnikow -wszystko w obcych rekach ,jako montownie obcych konstrukcji.Dzieki temu RFN produkuje ok.25 % dochodu narodowego w Polsce tanio..Takich mamy specow od interesow.Wielu tych ktorzy dokonali tak bandyckiej destrukcji nie wie ,co to znaczy wybudowac nowa fabryke silnikow.Wiele maszyn wywieziono za granice ,a niektore bezdusznie zlomowano. Rewin ten od filmow dobijajac FSO lub Ursusa zarobil na zlomie 15 milionow brutto.Nie bylem przy tym wyjechalem z kraju w roku 89 wycieczka by przez 3 miesiace cos dorobic ,kiedy wrocilem moje miejsce pracy zniknelo i w firmie dali mi szanse na pojscie na urlop bezplatny.Pracowalem w kraju w zawodach technicznych - rowniez jako konstruktor . Nie zawsze po desce rzeczywistosc pokrywa sie z obliczeniami.Choc teraz robi to komputer i idzie to o wiele szybciej niz kiedys to po prototypie wprowadza sie ulepszenia.Pamietam kiedy polski maly diesel przeszedl badania w Anglii ,to okazalo sie ,ze nie byl taki do tylu w stosunku do zachodnich.A na zachodzie mieli przemysl wybudowany przez Ameryke gdy u nas do wszystkiego wtracali sie Rosjanie ,zeby cos za bardzo do przodu nie bylo przed nimi.Technika kosmiczna to zupelnie inny swiat -nie cywilny ,to lata do przodu przed technika codzienna.Tu na zachodzie musialem podjac prace na maszynie bedaca kombinacja dlutownicy i lasera.Kiedy firma otrzymala zlecenie od Siemensa na czesci giete to dla uzyskania pierwszej dobrej sztuki doswiadczony fachowiec wykonal ok.50 prob.,mimo ze gietarki tez sterowane komputerem.Bedziemy powielac obce stare konstrukcje podczas gdy silnik Mezyka przeszedl podstawowe proby i bylby bardziej ekonomiczny o starych obcych kostrukcji.
73-83-4A-90
~Bud
1359630060
Jezeli chodi o stare ciezarowki to ta na zdjeciu to zmodernizowana wersja Berliet GBC 8KT z 1958 roku (nowy silnik, skrzynia biegow i kabina) no i jezdzi i to nie najgorzej.
1C-98-42-0B
~mi;ro
1355878680
Z tego komentarza wynika ze jak by teraz Polska byla w konflikcie zbrojnym to by prawie wszyskto na kolkach stalo,a armaty trzeba by bylo koniami ciagac,,
46-7A-EA-48
~POLAK
1355832540
Wygra JELCZ, mają napawdę bardzo dobre konstrukcje, śmiało mogą konkurować z IVECO, MERCEDESEM, MANEM czy RENAULT, w pewnych kwestiach są od nich nawet lepsze.
1F-3C-DA-2E
~szer.
1355762640
stary 266 powinno sie błyskawicznie wycofać tam nie ma pewności że gdziekolwiek się dojedzie, szkoda paliwa lać do takiego samochodu, biorą olej, palą nie wiadomo ile, wolne,głosne, awaryjne !!!!!!!!!!!! kierowca więcej siedzi pod nim niż za kierownicą , zero udogodnień a mamy 21 wiek Jednak trzeba pamiętać o rodzimej produkcji !!!!!!! renault , mercedes , może kamaz Jesteśmy tak tępi by zaprojektować nowoczesne, nieawaryjne, mocne, ciche pojazdy !! po jakiego chu... tylu inżynierów skoro nic wymyślić nie potrafią
97-20-45-F4
~Viki
1355755080
Piękna polska ciężarówka !!! Polacy jednak potrafią coś wymyśleć !
8A-7B-96-DC
~a
1355745000
u mnie na kompani logistycznej jedno Iveco świetny samochód na asfalt gorzej jak trzeba zjechać na polną drogę.
BF-08-52-E9
~GJ
1355740140
Tylko skrajnym debilizmem można nazwać sprzedaż a w konsekwencji likwidację FSC Star czy Jelcz ( i wiele innych zakładów) mających strategiczne znaczenie dla gospodarki,wiedząc że potrzeba ciężarówek dla wojska,straży pożarnej i innych służb przez rządy AWS i wielce oświeconego J.Buzka który w zamian za lojalność wobec zachodu dostał cieplutką posadkę w europarlamencie.Kiedyś podwozie Stara 266 kosztowało ok 65 tyśzł a Jelcza 417 ok 80tyś zł.a wozy straży pożarnej kosztowały odpowiednio Star 180 tyś zł,Jelcz 290 tyś zł.Teraz podwozie Mana czy Mercedesa kosztuje 300-350 tyś zł. a wóz pożarniczy 750-800 tyś zł.Tak właśnie wygląda dbałość polskich polityków o dobro swoich obywateli a durnowaty naród jeszcze idzie i wybiera te łajzy zamiast stawiać szubienice zdrajcom narodu chyba że oni nie są polakami.......
D6-A1-8F-BE
~conan148
1355737860
Super, oby tak dalej!!! Bo tabor samochodowy naszego wojska, poza wyjątkami, wygląda dramatycznie.
DE-9C-AF-1D

Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Apache’e nad Inowrocławiem
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Pożegnanie z Columbią
Niemiecki plan zniszczenia Polski
„Road Runner” w Libanie
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Miliardy na budowę schronów
Święto Wojsk Lądowych
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
17 września 1939. Nigdy więcej
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Orlik na Alfę
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Największy transport Abramsów w tym roku
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Krok ku niezależności
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Trenują przed „Zapadem ‘25”
W poszukiwaniu majora Serafina
Kurs dla najlepszych w SERE
Debiut polskich Patriotów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Zwycięska batalia o stolicę
Rekompensaty na nowych zasadach
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Husarz z polskim instruktorem
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Człowiek w pętli
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Cios w plecy
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Czołgiści w ogniu
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
NATO – jesteśmy z Polską
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Hekatomba na Woli
Z najlepszymi na planszy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wielkie zbrojenia za Odrą
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Black Hawki nad Warszawą
Dwie agresje, dwie okupacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO