moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dowódca musi być indywidualnością

Znajomi mówią, że generał broni pilot Lech Majewski duszę oddał lotnictwu. U podwładnych ceni odwagę i pokorę. Zarazem powtarza im, by nie mylili odwagi z brawurą. Jest pilotem klasy mistrzowskiej. Był jednym z pierwszych polskich oficerów, którzy latali F-16, Mirage 2000, Hawkiem, M-346 i F-18.

Generał Lech Majewski z żoną Elżbietą, jeszcze w stopniu generała dywizji.

Długo wahał się przy wyborze kariery zawodowej. Poważnie myślał o studiach w Wyższej Szkole Morskiej. Ostatecznie 20-letni absolwent Technikum Hutniczo-Mechanicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim postanowił powalczyć o miejsce w dęblińskiej „Szkole Orląt”. Przeszedł badania lotniczo-lekarskie, następnie stawił czoła egzaminowi wstępnemu. Gdy okazało się, że został zakwalifikowany do podchorążówki, cała rodzina była pozytywnie zaskoczona. On także.

Później nadszedł czas trudnej, wymagającej, ale niezwykle ciekawej służby – jak wspomina – dającej mnóstwo satysfakcji, możliwości rozwoju osobistego i zawodowego. Po promocji oficerskiej piął się po szczeblach służbowej kariery. Dowodził eskadrą i pułkiem, kierował Wojskami Lotniczymi w 3 Korpusie Obrony Powietrznej oraz w Dowództwie Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej. Dwanaście lat temu awansował na generała brygady, później dowodził Centrum Operacji Powietrznych. Jako asystent szefa Sztabu Generalnego WP poznał specyfikę pracy na szczeblu strategicznym.

Awanse godził ze zdobywaniem wiedzy. Jest absolwentem studiów w Wojskowej Akademii Lotniczej w Monino (Rosja), podyplomowych studiów operacyjno-strategicznych w Akademii Obrony Narodowej i jednej z najbardziej prestiżowych uczelni wojskowych – Narodowego Uniwersytetu Obrony w Waszyngtonie. W 2010 r. został dowódcą Sił Powietrznych. Obecnie jest generałem broni.

Generał Majewski twierdzi, że każde nowe stanowisko było bardzo wymagające, ale pozwalało szybko się rozwijać. Stwarzało podstawy teoretyczne i praktyczne do stawiania czoła coraz poważniejszym wyzwaniom, dawało możliwości dogłębnego poznania zasad funkcjonowania lotnictwa.


Dowodząc i ucząc się, nie zaniedbał praktyki w powietrzu. Osiągał kolejne klasy wyszkolenia, aż został pilotem klasy mistrzowskiej. Latał między innymi na myśliwcach MiG-29 i wszystkich wersjach MiG-ów-21. Był jednym z pierwszych polskich oficerów, którzy pilotowali F-16, Mirage 2000, Hawka, M-346 i F-18.

Z perspektywy lat ocenia, że u kandydatów na pilotów ważny jest równomierny rozwój wszystkich pozytywnych cech osobowości. – Wysoko cenię prawdomówność i odwagę. Ale pilotom nie wolno mylić odwagi z brawurą i nonszalancją, bo w lotnictwie źle się to kończy. Piloci muszą być odważni, ale przy tym rozsądni. Nie mogą bać się podejmowania wyzwań. Jeszcze bardziej jednak potrzebują połączenia wszechstronnej wiedzy, poświęcenia, entuzjazmu i pokory. Muszą umieć działać indywidualnie, ale kiedy jest taka potrzeba również zespołowo. Tylko tacy zostają dobrymi lotnikami i dowódcami – uważa dowódca Sił Powietrznych.

Powtarza podwładnym, że w lotnictwie ważne są ciągłe doskonalenie się – poznawanie zmieniających się przepisów lotniczych i wszechstronny trening. W ich oczach zawsze uchodził za tytana pracy.

– Pamiętam, że jako dowódca 3 KOP był bardzo wymagającym przełożonym. Ponieważ najwięcej wymagał od siebie, nie mogliśmy narzekać. Swoim przykładem potrafił mobilizować ludzi bardziej niż przepisami i regulaminami – wspomina płk rez. Zbigniew Bałowski.


– Ma intuicję i doskonale rozumie procesy zachodzące w państwie, wojsku i społeczeństwie. A nawet je przewiduje. Już w 1991 r. twierdził, że nasi piloci będą musieli przesiąść się do zachodnich samolotów. Jako jeden z pierwszych otwierał koszary na środowisko cywilne. Dziś wydaje się to normalne, ale przed laty budziło zdziwienie – opisuje płk rez. Wojciech Świnder. – Jest pryncypialny, ale kieruje nim dobro służby. Wyrobił we mnie poczucie odpowiedzialności za zadania, jakie stawiał. Nauczył mnie utożsamiać się z nimi. Nie traktować ich jak cudzych, lecz jak własne. Teraz procentuje to w moim życiu – dodaje płk Świnder.

Mimo upływu lat gen. Lech Majewski nie zmienił stylu pracy. Uważa, że dowódca musi być indywidualnością, powinien inspirować i motywować podwładnych, nie bać się odpowiedzialności i podejmowania niekiedy niepopularnych decyzji. Dlatego czasu wolnego ma niewiele. Dawniej zdarzało mu się odwiedzać lotnisko Aeroklubu Dolnośląskiego, by zasiąść za sterami lekkiego samolotu sportowego i oderwać się od prac typowo sztabowych. Teraz jest szczęśliwy, gdy uda mu się zagrać z przyjaciółmi w tenisa we Wrocławiu.

Boże Narodzenie spędził w gronie rodzinnym we Wrocławiu. Żałuje, że na przedświąteczne przygotowania nie ma czasu. – Stało się już tradycją, że rodzina czeka na mnie z ubraniem choinki. Jestem im wdzięczny, że wyręczają mnie w obowiązkach domowych. Obiecuję im, że odrobię rodzinne zaległości w przyszłości – mówi gen. Majewski.

* * * * *

Sylwetki najważniejszych dowódców Wojska Polskiego na portalu polska-zbrojna.pl:
Gen. Mieczysław Cieniuch - Chciał zostać marynarzem
Gen. broni Zbigniew Głowienka - Tenisista i myśliwy
Gen. broni Edward Gruszka - Generałowi też zdarzyły się święta na misji

Bogusław Politowski

autor zdjęć: arch. prywatne

dodaj komentarz

komentarze

~zbyszek małecki
1452894600
Z przyjemnością spojrzałem na zdjęcia z lotniska i pilotów naszego pułku. Proszę o więcej na e-maila. Staram się zebrać jak najwięcej takich fotek z życia naszego pułku. Pozdrawiam .... zetem18
AA-90-D4-58

Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
 
Więcej amunicji do Rosomaków
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Piękny przykład patriotyzmu
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Medycyna na morzu
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Wyścig zbrojeń wystartował
Sport kształtuje mentalność
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Wyrok za tragiczny wypadek
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Kolejowy sabotaż udaremniony
„Pułaski” na Atlantyku
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Trzy dekady DGW
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Baltic Sea Under Control
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Szabla hubalczyków
Podniebne wsparcie sojuszników
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Strażnik nieba
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Pierwsza misja Gripenów
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Pracowity dyżur Typhoonów
Zatopiony problem
Polskie F-16 w służbie NATO
Pilecki ucieka z Auschwitz
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Więcej na mieszkanie za granicą
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Składy wysokiego ryzyka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Święto ludzi z pasją
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Viva Polaki! Viva liberatori!
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Double Eagle – podwodny tropiciel
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Rodzina na wagę złota
W Ełku wykuwają charaktery
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Henry Szymanski na tropie prawdy
Poznać rakietowego Homara
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Debiut polskiego AW149
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Rex Bolizlavus
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Więcej polskiego trotylu dla USA
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Powstaje armia dronów
Podniebny Pegaz
Zwycięstwo mordercy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO