moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rekordowy rok lotników

W przyszłym roku piloci Sił Powietrznych za sterami swoich maszyn spędzą łącznie nawet 46 tysięcy godzin. Wynika to z przyznanych im limitów paliwa. Najwięcej latać będą piloci transportowców, myśliwców F-16 oraz instruktorzy. Tak dobrze nie było od dawna. Jeszcze kilka lat temu tak zwany nalot nie przekraczał 30 tysięcy godzin.


Nalot to czas spędzony przez pilotów w powietrzu. Jeszcze siedem, osiem lat temu w Siłach Powietrznych nie przekraczał on 30 tysięcy godzin rocznie. Potem liczba ta z reguły rosła. W tym roku przyznany limit paliwa wystarczy na wylatanie blisko 44 tysięcy godzin. – Jak dotąd plan został wykonany w 98 procentach – wyjaśnia ppłk Goławski.

Przyszły rok może się okazać pod tym względem rekordowy. Zaplanowany limit wzrósł bowiem do 46 tysięcy godzin. Skąd decyzja o jego zwiększeniu? – Inspektorat Uzbrojenia kupuje nowe maszyny – samoloty CASA i Bryza, śmigłowce W-3. Część z nich otrzymamy w przyszłym roku – tłumaczy ppłk Goławski. – Mamy coraz więcej wyszkolonych pilotów F-16, dochodzą nowi lotnicy ze Szkoły Orląt w Dęblinie. Powinni oni spędzać jak najwięcej czasów w powietrzu – dodaje.

Piloci zarówno myśliwców, jak i samolotów transportowych wezmą też udział w licznych ćwiczeniach za granicą. Będą się szkolić miedzy innymi w Norwegii, Holandii, Niemczech, czy Grecji.

Przyznane Siłom Powietrznym limity zostaną wykorzystane nie tylko w czasie szkolenia. – Zakładamy, że może nas czekać więcej zadań związanych z transportem na trasie Polska-Afganistan-Polska, ale nie tylko – zaznacza ppłk Goławski. – Niemal każdego dnia cztery, sześć naszych samolotów transportowych lata poza granicami kraju. To zupełnie nowa sytuacja w stosunku do naszych możliwości sprzed dekady – dodaje.

W przyszłym roku najwięcej latać mają piloci transportowców, myśliwców F-16 oraz instruktorzy. – Zwykle jedna trzecia limitu przypada na 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego – wyjaśnia ppłk Goławski.


Piloci mogą, ale wcale nie muszą osiągnąć założonego pułapu 46 tysięcy godzin w powietrzu. – To na razie plany. Ich realizacja zależy od wielu czynników – zastrzega ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych. Jednym z nich jest pogoda. – Ubiegły grudzień na przykład okazał się dla lotników doskonały. Zdołali wylatać dwa tysiące godziny. W tym aura nie jest już tak sprzyjająca – zaznacza ppłk Goławski. Poza tym zawsze trzeba się liczyć z usterkami sprzętu, uzbrojenia czy koniecznością wykonania przez pilotów innych zadań na ziemi. – Ale większe limity to na pewno dobra informacja, a zarazem duże wyzwanie dla nas – podsumowuje ppłk Goławski.

W polskich Siłach Powietrznych służy blisko 500 pilotów. Mają one do dyspozycji przeszło 300 samolotów i śmigłowców.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Artur Weber

dodaj komentarz

komentarze


Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Koniec bezkarności floty cieni?
Mundurowi z benefitami
Noc na „pasku”
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Przygotowani na każdy scenariusz
The Taste of Military Service
Gala Boksu na Bemowie
W hołdzie poległym
Nowa ręka dla weterana
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Pancerniacy jadą na misję
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dzień wart stu lat
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Piątka z czwartego wozu
Wojsko z nowym programem rozwoju
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Wojsko ma swojego satelitę!
Gdy ucichnie artyleria
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Historyczna „Wisła”
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Polski Rosomak dalej w produkcji
Plan na WAM
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Kto zostanie Asem Sportu?
Najdłuższa noc
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Misja na rzecz zdrowia
Combat 56 u terytorialsów
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Paczka dla bohatera już w drodze!
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Drony na wagę złota
„Burza” nabiera kształtów
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Odpalili K9 Thunder
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Przełomowy czas dla WZL-2
Niebo pod osłoną
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Panczeniści na podium w Hamar
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Snowboardzistka i pływacy na medal
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Sojusznicza obrona

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO