moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak szkolić rezerwy, nie przywracając zasadniczej służby? Jest na to sposób

W 2009 roku, gdy zawieszono zasadniczą służbę wojskową, powstała luka w procesie szkoleń rezerwy. Z czasem stało się jasne, że system odtwarzania rezerw dla sił zbrojnych został zdemontowany. Dziś idea powrotu do zasadniczej służby wojskowej jest, mówiąc delikatnie, mało popularna. Jak więc wyjść z patowej sytuacji? Sięgnijmy do dobrych metod II RP i wprowadźmy przeszkolenie wojskowe na poziomie podstawowym w ramach obowiązkowej nauki w szkołach.


Przypomnijmy, pod koniec obowiązywania, w 2009 roku, zasadnicza służba wojskowa trwała dziewięć miesięcy i dzieliła się na szkolenie podstawowe (jeden miesiąc) i specjalistyczne (dwa miesiące) oraz okres poświęcony na zgrywanie sił w ramach pododdziału (sześć miesięcy). Program szkolenia podstawowego był wspólny dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych i kończył się egzaminem ze strzelania z broni etatowej oraz przysięgą. Szkolenie żołnierza (podstawowe i specjalistyczne) trwało trzy miesiące, przy czym w każdym miesiącu na zajęcia przeznaczano około 150 godzin. Po zakończeniu okresu zgrywania pododdziału szeregowy był przenoszony do rezerwy i otrzymywał przydział mobilizacyjny.

Demontaż systemu

Rzesze wyszkolonych rezerwistów to podstawa każdej sprawnej armii. Tymczasem w miejsce zasadniczej służby wojskowej nie wprowadzono mechanizmu zastępczego. System odtwarzania rezerw osobowych dla Sił Zbrojnych RP został zdemontowany. Dotychczasowe rezerwy wyszkolonych żołnierzy na skutek przerwania dopływu „świeżej krwi” zaczęły się kurczyć z roku na rok. Sytuacji nie uratowało zwalnianie, z mocy ustawy, ze służby kontraktowej szeregowych z 12-letnim stażem. Dziś (od czasu zawieszenia ZSW) faktycznym obowiązkiem obywatela jest udział w kwalifikacji wojskowej, po której zaliczany jest on do rezerwy pasywnej i otrzymuje stopień szeregowego rezerwy. A rezerwa pasywna jest jednym z najbardziej mylących pojęć używanych do opisu potencjału obronnego państwa. W tym zbiorze znajdują się np. zarówno szeregowi rezerwy wyszkoleni podczas ZSW, szeregowi rezerwy, którzy mają za sobą 12 lat kontraktowej służy wojskowej i kilka misji, jak i wspomniani szeregowi rezerwy po kwalifikacji wojskowej, bez jakiegokolwiek przeszkolenia wojskowego.

REKLAMA

16 lat temu decyzję o tym, by zawiesić zasadniczą służbę wojskową i stworzyć armię zawodową, politycy podjęli łatwo. Przywrócenie tego rodzaju służby byłoby dziś dużo trudniejszym zadaniem. Główną przeszkodą jest bowiem brak wyraźnego przyzwolenia społecznego, co pokazują badania sondażowe (według różnych źródeł około połowa Polaków jest przeciw). Być może kiedyś, wobec rosnącego zagrożenia, opowiedzą się oni za powrotem ZSW, ale prawdopodobnie będzie już wtedy za późno. Bo rezerwy dla armii szkoli się przed, a nie po wybuchu wojny.

Aby rozwiązać ten problem, trzeba zacząć działać systemowo. Wiemy już, że szkolenie podstawowe może być krótsze, lecz intensywniejsze niż w ramach ZSW. Pokazały to wojska obrony terytorialnej i dobrowolna zasadnicza służba wojskowa. Może warto by taki system podstawowego szkolenia wojskowego stworzyć poza wojskiem.

Przedpoborowi

W okresie II RP istniało przysposobienie wojskowe (PW) młodzieży szkolnej. W latach 1927–1937 było ono nieobowiązkowe, a od 1937 roku – obowiązkowe. To w znacznym stopniu odciążało struktury Wojska Polskiego od zrealizowania części programu szkolenia szeregowców. Obejmowało tzw. przedpoborowych, czyli młodzież męską powyżej 15 roku życia. Za organizację i realizację PW odpowiedzialny był Państwowy Urząd Wychowania Fizycznego i Przysposobienia Wojskowego, którego dyrektor podlegał ministrowi spraw wojskowych. Od 1937 roku program przysposobienia wojskowego był realizowany w hufcach szkolnych w IV klasie gimnazjum oraz w I i II klasie liceum. Rocznie na PW przeznaczano ok. 100 godzin: dwie godziny lekcyjne tygodniowo, cztery półdniowe zbiórki po pięć godzin oraz dwie wycieczki całodzienne po 10 godzin. Przykładowy zakres programu PW w IV klasie gimnazjum obejmował trzy działy: strzelectwo, taktykę i zasady służby. Zajęcia z topografii prowadził nauczyciel geografii. W I i II klasie liceum prowadzone było przysposobienie wojskowe II i III stopnia, obejmujące już szkolenie taktyczne strzelca i drużyny oraz szkolenie strzeleckie obejmujące strzelania z karabinu bojowego. Każdy pułk piechoty, kawalerii i artylerii miał przydzielony Obwód PW, na którego obszarze wyznaczeni podoficerowie-instruktorzy prowadzili zajęcia z taktyki i szkolenia strzeleckiego w poszczególnych hufcach szkolnych PW. Absolwenci PW zasadniczą służbę wojskową pełnili w sumie 12 tygodni krócej: powoływano ich później (zwalniano z sześciu pierwszych tygodni), a dodatkowo mieli sześć tygodni urlopu.

Edukacja szczególnie dla bezpieczeństwa

Jednym z przedmiotów prowadzonych w obecnym systemie edukacji jest Edukacja dla bezpieczeństwa (EDB). Po jednej godzinie tygodniowo mają ją uczniowie ostatniej klasy szkoły podstawowej i pierwszej klasy szkoły średniej. Z analizy celów oraz zakresu materiału nauczania opisanych w ministerialnym rozporządzeniu dotyczącym EDB wynika, że istnieje możliwość wykorzystania systemu edukacji w Polsce do odciążenia Sił Zbrojnych RP w przygotowaniu przyszłych szeregowych rezerwy z zakresu szkolenia podstawowego. To przeszkolenie może zostać zrealizowane w ramach EDB, a także niewielkiej liczby godzin z języka polskiego, historii, geografii oraz podczas kilkudniowego kursu szkoleniowego. Uważam, że w ramach kursów, organizowanych przy współpracy z jednostkami wojskowymi, powinny być zrealizowane te tematy ze szkolenia taktycznego, strzeleckiego (w tym strzelań z broni strzeleckiej), saperskiego, łączności i rozpoznania, których nie obejmuje zakres przedmiotu Edukacja dla bezpieczeństwa. Zajęcia powinni prowadzić podoficerowie-instruktorzy z jednostek wojskowych lub organizacji proobronnych. Trzeba byłoby także wprowadzić EDB w pozostałych klasach szkoły średniej. Pozwoli to na gruntowne przekazanie wiedzy oraz wykształcenie niezbędnych umiejętności i nawyków. W tym wariancie szkolenia rezerw osobowych minister obrony i minister edukacji we wspólnym rozporządzeniu powinni sprecyzować zasady współpracy jednostek wojskowych i szkół dotyczące prowadzenia zajęć oraz kursów szkoleniowych. Te kursy powinny być ukoronowaniem podstawowego szkolenia wojskowego i kończyć się przysięgą wojskową.

Przeszkolenie wojskowe uczniów wymaga zaangażowania instruktorów z sił zbrojnych i organizacji proobronnych oraz dużej pracy organizacyjnej w celu „powiązania” konkretnych szkół średnich z jednostkami wojskowymi wojsk operacyjnych, które nie są równomiernie rozmieszczone na obszarze kraju. Tu przydać się może potencjał WOT-u w poszczególnych województwach, który powinien pozwolić na merytoryczne wsparcie przeszkolenia młodzieży.

Przy dobrej woli polityków i zaangażowaniu odpowiednich instytucji takie rozwiązanie umożliwiłoby powszechne przeszkolenie wojskowe kolejnych roczników uczniów i przyszłych żołnierzy rezerwy na poziomie podstawowym w ramach nauki. Powrót do zasadniczej służby nie jest tu konieczny. Dalsze szkolenie szeregowych rezerwy, czyli szkolenie specjalisty oraz zgrywanie w ramach pododdziału może odbywać się podczas ćwiczeń wojskowych, zgodnie z potrzebami sił zbrojnych. Jednak to jest już inny temat.

ppłk rez. Andrzej Łydka , weteran działań poza granicami państwa

autor zdjęć: Centrum Szkolenia Sił Powietrznych im. Romualda Traugutta w Koszalinie

dodaj komentarz

komentarze


Badania z kosmosu
 
Kolarskie święto w stolicy
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Na „pasku” przy granicy z Białorusią
Na rosyjskim pasku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dronowa rewolucja tuż-tuż
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Orlik na Alfę
Demony wojny nie patrzą na płeć
Abramsy od marines
Planowano zamach na Zełenskiego
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pieta Michniowska
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Gen. Skrzypczak nie żyje
Zawalcz o cybernagrodę!
Zmodernizowany Leopard 2PL
Rekompensaty na ostatniej prostej
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Terytorialsi zawitają do Płocka
Pucharowe zmagania Polaków
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojsko dostanie kolejne symulatory Bayraktarów
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Tłumy na zawodach w Krakowie
Zostań częścią zwycięskiego teamu
Moc Czarnych Panter
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Kadra F-35 rośnie w siłę
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Cel: wyszkolić podoficera
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Nowe zbiornikowce – wkrótce ruszą konsultacje
Ten beton... żyje!
Uderzenie w naturę
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Incydent na wschodniej granicy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
W paradnym szyku
Trwa szkolenie Legii Akademickiej
Ostatnia niedziela…
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
BWR-1 – weteran po liftingu
Dzieci wojny
Jak wojsko pomaga Straży Granicznej? Raport z okolic Szczecina
7TP – czołg kompromisu
Ratownik czołgów
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Kwalifikacja 2026 – sprawdź szczegóły
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO