moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wyjście z cienia

Przez długie miesiące byli tzw. instruktorami z cienia. Podczas kursów asystowali Amerykanom, potem prowadzili zajęcia pod ich nadzorem, teraz jednak zyskali pełną samodzielność. W poznańskim Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych trwa pierwszy kurs dla załóg czołgów Abrams M1A1, którym w całości zawiadują Polacy.

Zdjęcie ilustracyjne.

– Do tej chwili przygotowywaliśmy się przez niemal trzy lata. Teraz otworzyliśmy zupełnie nowy rozdział w historii naszej jednostki – przyznaje ppłk Maciej Łukarski, dowódca batalionu wozów bojowych w poznańskim Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych. Kilka tygodni temu w placówce zaczął się kolejny kurs dla załóg czołgów Abrams, określany angielskim skrótem OPNET. Po raz pierwszy jednak za jego przebieg od początku do końca odpowiadają sami Polacy. Zajęcia prowadzi kilkunastu instruktorów. Wśród nich jest kpr. Karol Pypeć. Jak sam przyznaje, przeszedł długą drogę. Zanim w ogóle zaczął pracować przy amerykańskich czołgach, był kierowcą i pomocnikiem wykładowcy podczas szkoleń dla załóg T-72 i PT-91. Latem 2022 roku, kiedy w CSWL-u ruszyła Akademia Abrams, przystąpił do standardowego kursu OPNET. – Podczas zajęć zdobyłem wiedzę niezbędną do służby na wszystkich czterech stanowiskach: dowódcy, kierowcy, ładowniczego i celowniczego. W przypadku Abramsa to normalna praktyka – przyznaje. Amerykanie postawili na uniwersalność. Założyli, że jeśli jeden z członków załogi zostanie ranny na polu bitwy, drugi automatycznie przejmie jego obowiązki. Dzięki temu czołg nadal będzie mógł realizować swoje zadania.

Po ukończeniu kursu kpr. Pypeć został tzw. shadow instructor, czyli instruktorem z cienia. – Wspólnie z grupą kolegów asystowałem Amerykanom, którzy prowadzili kursy. Podpatrywaliśmy ich, słuchaliśmy, słowem – poszerzaliśmy wiedzę – wspomina. Z czasem żołnierze z CSWL-u coraz więcej obowiązków brali na siebie. W końcu zaczęli prowadzić zajęcia samodzielnie, podczas gdy rola specjalistów z USA ograniczała się do nadzoru. – W pewnym momencie przeszliśmy też dodatkowy kurs, który pozwolił nam poznać funkcjonowanie czołgu w wersji M1A1 – tłumaczy podoficer. Powód? Początkowo kursy w Akademii Abrams prowadzone były z wykorzystaniem wypożyczonych z USA czołgów w wersji M1A2 SEPv2. Pod względem rozwiązań technicznych różnią się one nieco od wozów zakupionych przez Polskę. Kiedy więc te zaczęły trafiać nad Wisłę, żołnierze przygotowywani do roli instruktorów musieli uzupełnić wiedzę.

REKLAMA

Dziś Abramsów M1A2 SEPv2 w Poznaniu już nie ma. Pojazdy wróciły za ocean, a polscy instruktorzy sami przygotowują do służby żołnierzy z jednostek, do których trafią czołgi M1A1 i przypisane im pojazdy techniczne. – Łącznie mamy kilkudziesięciu w pełni wyszkolonych instruktorów. Część z nich może prowadzić kursy OPNET dla załóg, inni kursy FMNET dla członków obsługi technicznej. Są też specjaliści od wozów ewakuacji technicznej M88 Hercules – wylicza ppłk Łukarski. Na tym jednak nie koniec. – Nasi instruktorzy ciągle poszerzają swoje kompetencje. Wkrótce będziemy mieli specjalistów od Abramsów w najnowszej wersji M1A2 SEPv3. Żołnierze z CSWL-u dołączyli do kursów na „trójkach”, które w Akademii Abrams prowadzą Amerykanie – tłumaczy ppłk Łukarski. Tymczasem kpr. Pypeć przyznaje: – Abramsy zapewniają instruktorom duży komfort pracy. Czołgi są technologicznie zaawansowane, ale jednocześnie bardzo wieloma czynnościami zawiaduje komputer. Odbywa się to niejako automatycznie. Dlatego też wiedzę na temat funkcjonowania na poszczególnych stanowiskach można przekazać i przyswoić stosunkowo szybko.

Abrams uchodzi za jeden z najnowocześniejszych czołgów świata. Polska kupiła 366 tego typu pojazdów. 116 z nich to wozy w wersji M1A1, które zdążyły już dotrzeć nad Wisłę w komplecie. Transfer 250 czołgów w wersji M1A2 SEPv3 trwa. Do tej pory Wojsko Polskie odebrało 47 pojazdów. Proces powinien zostać sfinalizowany do końca 2026 roku.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 1 WBPanc

dodaj komentarz

komentarze


Rekompensaty na ostatniej prostej
 
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Demony wojny nie patrzą na płeć
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Warsztaty dają siłę
Nowe Abramsy już w Wesołej
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Zatrzymania na granicach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Podejrzane manewry na Bałtyku
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Radar na bezpieczeństwo
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Ewakuacja Polaków z Izraela
Bezpieczniejsza Europa
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Pracowity pobyt w kosmosie
Pieta Michniowska
Wyższe stawki dla niezawodowych
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Broń przeciwko wrogim satelitom
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Kajakami po medale
Umacnianie ściany wschodniej
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Śmierć gorsza niż wszystkie
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Święto sportów walki w Warendorfie
Czarne Pantery, ognia!
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Tłumy na zawodach w Krakowie
Planowano zamach na Zełenskiego
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Czarna Pantera celuje
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Jak Orlęta stają się Orłami?
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Ratownik w akcji
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Potrzebujemy najlepszych
Ostatnia niedziela…
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pierwszy polski lot Apache’a
Odznaczenia za misję
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Wołyń – pamiętamy
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
BWP-1 – historia na dekady
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Dzieci wojny
Flyer, zdobywca przestworzy
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO