moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Budujemy mosty!

Praktyki specjalistyczne w ośrodku szkoleniowym nad Odrą odbywa kilkudziesięciu podchorążych Akademii Wojsk Lądowych. Uczą się precyzyjnie łączyć bloki pontonowe, dociążać je i „rozpiętrzać” tak, by wkrótce mogli samodzielnie zbudować przeprawę i przetransportować nią ludzi i wojskowy sprzęt. W przyszłości jako oficerowie będą dowodzić pododdziałami inżynieryjnymi.

Do Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu na praktyki specjalistyczne przyjechali wojskowi studenci trzeciego roku inżynierii, specjalność mostowo-drogowa i przeprawowa. Przyszli oficerowie i dowódcy plutonów uczą się pod okiem doświadczonych wykładowców i instruktorów. Na brzegu słychać komendy kierownika zajęć: – Po rozpiętrzeniu blok pontonowy uzbroić!

Co to oznacza? St. chor. Arkadiusz Zapalski wyjaśnia, że jeszcze przed zwodowaniem bloku pontonowego, żołnierze muszą dołączyć do niego tak zwane zamki, zakręcić korki spustowe i pokładowe oraz dodać linę cumowniczą. Ale to dopiero początek pracy, która czeka podchorążych Akademii Wojsk Lądowych.

Do wody!

Star 266 podjeżdża do brzegu Odry na wrocławskich Osobowicach. Pontonierzy zwalniają zaczepy i ważący ponad trzy tony metalowy blok pontonowy wpada do wody. Za pomocą liny holowniczej saperzy przyciągają go bliżej brzegu, w miejsce łączenia z innymi blokami. Tego dnia tematem zajęć podchorążych są prace montażowe na wodzie. Wśród zagadnień jest właśnie łączenie bloków w różnych konfiguracjach. Z ośmiu bloków pontonowych połączonych rufami można stworzyć prom o nośności 40 t przeznaczony do przeprawiania ludzi i lżejszego wojskowego sprzętu. Z 16 bloków powstają już promy o nośności 80 t, którymi na drugi brzeg rzeki można transportować np. czołgi. A wykorzystując cały park pontonowy PP-64 można stworzyć na wodzie jedno- lub dwuwstęgowy most łączący oba brzegi przeszkody wodnej.

Film: Bogusław Politowski / ZbrojnaTV

Podchorążowie wiedzą, że warunkiem budowy każdej przeprawy jest solidne połączenie ze sobą odpowiedniej liczby bloków pontonowych. Do każdej konstrukcji dołączane są także tak zwane brzegówki, czyli specjalne rampy, po których na mosty czy promy mogą wjeżdżać pojazdy kołowe lub gąsienicowe. – Ponieważ te rampy muszą być w razie konieczności opuszczane i unoszone, na pokładzie promu montuje się specjalne urządzenie masztowo-linowe, za pomocą którego „brzegówki” są unoszone i opuszczane – opowiada st. kpr. Grzegorz Huptyś. Podoficer dodaje, że podczas zajęć ćwiczący sami montują wszystkie elementy tych urządzeń.

Promy, które budują żołnierze, nie są zaopatrzone w żaden układ napędzający. Po wodzie przemieszczają się pchane przez kutry holownicze KH-200 (do przemieszczania promu o nośności 40 t wystarczy jeden kuter).

Budowanie mostów na czas

Ponieważ to pierwsze takie praktyki podchorążych, poznają oni podstawowe umiejętności pontonierskie i samodzielnie wykonują wszystkie prace montażowe na wodzie. Kolejnym etapem są praktyki specjalistyczne. Wtedy będą musieli brać udział w przewożeniu ludzi i sprzętu przez wodę. Na ostatnim roku studiów przyszli podporucznicy będą już samodzielnie musieli zorganizować i wykonać całą przeprawę. Jako dowódcy plutonów staną na czele pontonierów. Wówczas zadania będą musieli wykonać w określonym czasie. Aby otrzymać ocenę bardzo dobrą, pododdziały na zbudowanie promu o nośności 40 t będą miały 35 min od momentu zrzucenia na wodę pierwszego bloku. – Mamy wiedzę teoretyczną, którą teraz sprawdzamy w praktyce – mówi st. szer. pchor. Miłosz Baran z AWL-u. – Wykonuję to, czego w przyszłości będę uczył i wymagał od moich podwładnych – dodaje. – Budowanie mostów oraz promów będzie kiedyś moją codzienną służbą.

Kompanie przeprawowe, w których w przyszłości podchorążowie będą pełnili służbę, wyposażone będą w sprzęt, który żołnierze właśnie uczą się obsługiwać. W skład jednego takiego pododdziału będzie wchodziło 48 bloków pontonowych umieszczonych na pojazdach ciężarowych. Oprócz tego będą mieli do dyspozycji sześć pontonów brzegowych oraz sześć kutrów. Za pomocą tego wyposażenia żołnierze kompanii będą mogli utworzyć jednowstęgowy most pontonowy o długości 186 m lub most dwuwstęgowy (dla cięższego sprzętu) o długości ponad 90 m.

Ale to, jak szybko uda im się taką przeprawę wykonać, zależy nie tylko od pontonierów. Największe znaczenie mają tu umiejętności dowódców pododdziałów, sposób organizacji i dowodzenie podczas wykonania zadań. Dlatego na praktykach przyszli dowódcy uczą się właśnie jak najlepiej opanować te wszystkie wymagania. Zadania podchorążym nie ułatwia jesienna pogoda. W dniu, gdy prowadzili prace montażowe na rzece, Odra przy ośrodku szkolenia miała około 230 m szerokości, a woda płynęła z prędkością ponad pół metra na sekundę. Dodatkowym utrudnieniem były wiatr i padający deszcz.

Praktyki w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych studenci AWL-u zakończą 10 listopada.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Drony w ofensywie
Pancerna pięść
Tuga – postrach dronów
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Salwa z wysokości
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Grot A3 w drodze do linii
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Z najlepszymi na planszy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Piorun 2 coraz bliżej
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Detect & Classify: satelity z AI
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Spotkanie Trump-Nawrocki
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Świetne występy polskich żołnierzy
Dwie agresje, dwie okupacje
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Wielkie zbrojenia za Odrą
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Kikimora o wielu twarzach
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Radary, które widzą wszystko
Nasz Hercules
Beret „na rekinka” lub koguta
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Wyczekiwane przyspieszenie
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Huta Stalowa Wola na MSPO
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Zwycięska batalia o stolicę
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Hekatomba na Woli
Towarzysze czołgów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
„Był twarzą sił powietrznych”
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Pilica+ coraz bliżej
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
„Road Runner” w Libanie
Startuje „Żelazny obrońca”
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Nietypowa premiera targowa
Klucz do bezpieczeństwa
Orlik na Alfę
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Nocne ataki na Ukrainę
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
StormRider na fali
Najmłodszy w rodzinie
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO