moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak most Syreny

Na Narwi w Ostrołęce stanie tymczasowy most. Konstrukcja, którą wybudują saperzy z 2 Pułku Inżynieryjnego, będzie miała 240 metrów długości. Ma służyć mieszkańcom miasta przez dwa lata, dopóki nie zostanie wyremontowany stary most. Przeprawa będzie podobna do mostu Syreny w Warszawie, zbudowanego przez wojsko w 1985 roku.

Do zadania zostało wyznaczonych 30 wojskowych specjalistów, którymi kieruje kpt. Łukasz Kowalik, dowódca kompanii mostowej. Saperzy podczas pracy będą korzystać aż z 20 pojazdów i jednostek specjalistycznego sprzętu, m.in. dźwigów, samochodów ciężarowych, wózka widłowego, kutra holowniczego KH-200 i promu.

Po przygotowaniu zaplecza dla swojego zgrupowania, żołnierze w pierwszych dniach października ruszyli z budową.

Stalowa konstrukcja

Na początek z bloków pontonowych zbudowali prom o wyporności 40 t. Z niego właśnie po zakotwiczeniu w różnych miejscach koryta rzeki będą montować podpory mostu. Elementy konstrukcji mostu DMS-65 saperzy przywieźli z magazynu Agencji Rezerw Materiałowych z Kazunia Nowego, a pale wbijane w koryto rzeki przygotowała na zlecenie władz miasta firma cywilna.

Na brzegu Narwi powstał plac montażowy do przygotowywania poszczególnych części konstrukcji.

Aby zbudować most, wojskowi inżynierowie będą musieli połączyć ze sobą ponad 10 tys. różnych elementów o łącznej wadze ponad 500 t. Montaż wykonają na lądzie, a następnie konstrukcja przęsłowa będzie nasuwana na podpory, które znajdują się na palach.

– Moi żołnierze mają bardzo duże doświadczenie w tego typu pracy. To ci sami specjaliści, którzy w ubiegłym roku w Wieliczce budowali most na Światowe Dni Młodzieży – mówi kpt. Kowalik.

Po zakończeniu prac cała konstrukcja dwujezdniowego mostu będzie miała ponad 8 m szerokości i około 120 m długości. Ponieważ tworzyć będzie dwupasmowy przejazd, staną obok siebie dwie przeprawy o łącznej długości około 240 m oraz nośności 40 t każda.

Jak most Syreny

Ze względu na rozmiary oraz nasilenie ruchu most w Ostrołęce będzie największą i najważniejszą przeprawą wybudowaną przez wojska inżynieryjne w ciągu ostatnich 30 lat. Specjaliści porównują ją do słynnego mostu Syreny w Warszawie, który wojsko postawiło w 1985 roku.

– Co prawda 11 lat temu budowaliśmy ważniejszy obiekt, wiadukt na Trasie Toruńskiej, jednak odbywało się to na lądzie (nad torami kolejowymi), a nie na wodzie. Jeżeli chodzi o inwestycje w korycie rzeki, to rzeczywiście daje się zauważyć tu podobieństwo z mostem Syreny – mówi ppłk Piotr Pytel, dowódca Batalionu Drogowo-Mostowego z Inowrocławia, nadzorujący prace saperów.

Potrwają one najprawdopodobniej do końca listopada. Później wynajęte przez władze miasta firmy pokryją metalową nawierzchnię mostu asfaltem i po niezbędnych próbach przeprawa zostanie oddana do użytku.

Za około dwa lata, gdy stary most w Ostrołęce zostanie wyremontowany, wojsko rozbierze tymczasową konstrukcję.

Przeprawę na Narwi wojsko buduje w ramach zadań szkoleniowych. Na czas prac żołnierze zostali zakwaterowani w jednym z miejskich hoteli.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: kpt. Łukasz Kowalik

dodaj komentarz

komentarze


Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Wielkie zbrojenia za Odrą
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Towarzysze czołgów
Salwa z wysokości
Czas nowych inwestycji
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Dwie agresje, dwie okupacje
Orlik na Alfę
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Świetne występy polskich żołnierzy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
StormRider na fali
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Beret „na rekinka” lub koguta
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Finisz programu „Orlik”?
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Laury MSPO przyznane
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Hekatomba na Woli
Grot A3 w drodze do linii
Wyczekiwane przyspieszenie
Z najlepszymi na planszy
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Nocne ataki na Ukrainę
Łódź na granicy
Spotkanie Trump-Nawrocki
„Był twarzą sił powietrznych”
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Zwycięska batalia o stolicę
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Brytyjczycy żegnają Malbork
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Startuje „Żelazny obrońca”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Kikimora o wielu twarzach
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Statuetki dla tuzów biznesu
Piorun 2 coraz bliżej
„Road Runner” w Libanie
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Nasz Hercules
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Detect & Classify: satelity z AI
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Lepsza efektywność
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO