moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak most Syreny

Na Narwi w Ostrołęce stanie tymczasowy most. Konstrukcja, którą wybudują saperzy z 2 Pułku Inżynieryjnego, będzie miała 240 metrów długości. Ma służyć mieszkańcom miasta przez dwa lata, dopóki nie zostanie wyremontowany stary most. Przeprawa będzie podobna do mostu Syreny w Warszawie, zbudowanego przez wojsko w 1985 roku.

Do zadania zostało wyznaczonych 30 wojskowych specjalistów, którymi kieruje kpt. Łukasz Kowalik, dowódca kompanii mostowej. Saperzy podczas pracy będą korzystać aż z 20 pojazdów i jednostek specjalistycznego sprzętu, m.in. dźwigów, samochodów ciężarowych, wózka widłowego, kutra holowniczego KH-200 i promu.

Po przygotowaniu zaplecza dla swojego zgrupowania, żołnierze w pierwszych dniach października ruszyli z budową.

Stalowa konstrukcja

Na początek z bloków pontonowych zbudowali prom o wyporności 40 t. Z niego właśnie po zakotwiczeniu w różnych miejscach koryta rzeki będą montować podpory mostu. Elementy konstrukcji mostu DMS-65 saperzy przywieźli z magazynu Agencji Rezerw Materiałowych z Kazunia Nowego, a pale wbijane w koryto rzeki przygotowała na zlecenie władz miasta firma cywilna.

Na brzegu Narwi powstał plac montażowy do przygotowywania poszczególnych części konstrukcji.

Aby zbudować most, wojskowi inżynierowie będą musieli połączyć ze sobą ponad 10 tys. różnych elementów o łącznej wadze ponad 500 t. Montaż wykonają na lądzie, a następnie konstrukcja przęsłowa będzie nasuwana na podpory, które znajdują się na palach.

– Moi żołnierze mają bardzo duże doświadczenie w tego typu pracy. To ci sami specjaliści, którzy w ubiegłym roku w Wieliczce budowali most na Światowe Dni Młodzieży – mówi kpt. Kowalik.

Po zakończeniu prac cała konstrukcja dwujezdniowego mostu będzie miała ponad 8 m szerokości i około 120 m długości. Ponieważ tworzyć będzie dwupasmowy przejazd, staną obok siebie dwie przeprawy o łącznej długości około 240 m oraz nośności 40 t każda.

Jak most Syreny

Ze względu na rozmiary oraz nasilenie ruchu most w Ostrołęce będzie największą i najważniejszą przeprawą wybudowaną przez wojska inżynieryjne w ciągu ostatnich 30 lat. Specjaliści porównują ją do słynnego mostu Syreny w Warszawie, który wojsko postawiło w 1985 roku.

– Co prawda 11 lat temu budowaliśmy ważniejszy obiekt, wiadukt na Trasie Toruńskiej, jednak odbywało się to na lądzie (nad torami kolejowymi), a nie na wodzie. Jeżeli chodzi o inwestycje w korycie rzeki, to rzeczywiście daje się zauważyć tu podobieństwo z mostem Syreny – mówi ppłk Piotr Pytel, dowódca Batalionu Drogowo-Mostowego z Inowrocławia, nadzorujący prace saperów.

Potrwają one najprawdopodobniej do końca listopada. Później wynajęte przez władze miasta firmy pokryją metalową nawierzchnię mostu asfaltem i po niezbędnych próbach przeprawa zostanie oddana do użytku.

Za około dwa lata, gdy stary most w Ostrołęce zostanie wyremontowany, wojsko rozbierze tymczasową konstrukcję.

Przeprawę na Narwi wojsko buduje w ramach zadań szkoleniowych. Na czas prac żołnierze zostali zakwaterowani w jednym z miejskich hoteli.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: kpt. Łukasz Kowalik

dodaj komentarz

komentarze


Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Komplet medali wojskowych na ringu
Dzień wart stu lat
W krainie Świętego Mikołaja
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Gdy ucichnie artyleria
Nowe Kraby w Sulechowie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojsko na Horyzoncie
Skytrucki dla Niemiec
Polscy marynarze na misjach
Zwrot na Bałtyk
Plan na WAM
wGotowości do reakcji
Marynarze podjęli wyzwanie
Noc Dnia Podchorążego
Pociski rakietowe dla Husarzy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojskowy bus do szczęścia
Po co wojsku satelity?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pancerniacy jadą na misję
AW149 made in Poland
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Kapral Bartnik mistrzem świata
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Razem na ratunek
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Czwarta dostawa Abramsów
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Polski „Wiking” dla Danii
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Najdłuższa noc
The Darker, the Better
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Więcej Herculesów dla Abramsów
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Mundurowi z benefitami
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Niebo pod osłoną
Wojsko ma swojego satelitę!
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Militarne Schengen

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO