moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak most Syreny

Na Narwi w Ostrołęce stanie tymczasowy most. Konstrukcja, którą wybudują saperzy z 2 Pułku Inżynieryjnego, będzie miała 240 metrów długości. Ma służyć mieszkańcom miasta przez dwa lata, dopóki nie zostanie wyremontowany stary most. Przeprawa będzie podobna do mostu Syreny w Warszawie, zbudowanego przez wojsko w 1985 roku.

Do zadania zostało wyznaczonych 30 wojskowych specjalistów, którymi kieruje kpt. Łukasz Kowalik, dowódca kompanii mostowej. Saperzy podczas pracy będą korzystać aż z 20 pojazdów i jednostek specjalistycznego sprzętu, m.in. dźwigów, samochodów ciężarowych, wózka widłowego, kutra holowniczego KH-200 i promu.

Po przygotowaniu zaplecza dla swojego zgrupowania, żołnierze w pierwszych dniach października ruszyli z budową.

Stalowa konstrukcja

Na początek z bloków pontonowych zbudowali prom o wyporności 40 t. Z niego właśnie po zakotwiczeniu w różnych miejscach koryta rzeki będą montować podpory mostu. Elementy konstrukcji mostu DMS-65 saperzy przywieźli z magazynu Agencji Rezerw Materiałowych z Kazunia Nowego, a pale wbijane w koryto rzeki przygotowała na zlecenie władz miasta firma cywilna.

Na brzegu Narwi powstał plac montażowy do przygotowywania poszczególnych części konstrukcji.

Aby zbudować most, wojskowi inżynierowie będą musieli połączyć ze sobą ponad 10 tys. różnych elementów o łącznej wadze ponad 500 t. Montaż wykonają na lądzie, a następnie konstrukcja przęsłowa będzie nasuwana na podpory, które znajdują się na palach.

– Moi żołnierze mają bardzo duże doświadczenie w tego typu pracy. To ci sami specjaliści, którzy w ubiegłym roku w Wieliczce budowali most na Światowe Dni Młodzieży – mówi kpt. Kowalik.

Po zakończeniu prac cała konstrukcja dwujezdniowego mostu będzie miała ponad 8 m szerokości i około 120 m długości. Ponieważ tworzyć będzie dwupasmowy przejazd, staną obok siebie dwie przeprawy o łącznej długości około 240 m oraz nośności 40 t każda.

Jak most Syreny

Ze względu na rozmiary oraz nasilenie ruchu most w Ostrołęce będzie największą i najważniejszą przeprawą wybudowaną przez wojska inżynieryjne w ciągu ostatnich 30 lat. Specjaliści porównują ją do słynnego mostu Syreny w Warszawie, który wojsko postawiło w 1985 roku.

– Co prawda 11 lat temu budowaliśmy ważniejszy obiekt, wiadukt na Trasie Toruńskiej, jednak odbywało się to na lądzie (nad torami kolejowymi), a nie na wodzie. Jeżeli chodzi o inwestycje w korycie rzeki, to rzeczywiście daje się zauważyć tu podobieństwo z mostem Syreny – mówi ppłk Piotr Pytel, dowódca Batalionu Drogowo-Mostowego z Inowrocławia, nadzorujący prace saperów.

Potrwają one najprawdopodobniej do końca listopada. Później wynajęte przez władze miasta firmy pokryją metalową nawierzchnię mostu asfaltem i po niezbędnych próbach przeprawa zostanie oddana do użytku.

Za około dwa lata, gdy stary most w Ostrołęce zostanie wyremontowany, wojsko rozbierze tymczasową konstrukcję.

Przeprawę na Narwi wojsko buduje w ramach zadań szkoleniowych. Na czas prac żołnierze zostali zakwaterowani w jednym z miejskich hoteli.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: kpt. Łukasz Kowalik

dodaj komentarz

komentarze


Pięściarska uczta w Suwałkach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Arteterapia dla weteranów
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Mundurowi z benefitami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Awanse w dniu narodowego święta
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polski „Wiking” dla Danii
Ułani szturmowali okopy
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Czy to już wojna?
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Sukces Polaka w biegu z marines
Torpeda w celu
Sportowcy na poligonie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Im ciemniej, tym lepiej
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Abolicja dla ochotników
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Starcie pancerniaków
Plan na WAM
Gdy ucichnie artyleria
Kaman – domknięcie historii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Dzień wart stu lat
Grecka walka z sabotażem
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Marynarze podjęli wyzwanie
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
„Road Runner” w Libanie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zasiać strach w szeregach wroga
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Jesteśmy dziećmi wolności
Mity i manipulacje
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Standardy NATO w Siedlcach
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
OPW budują świadomość obronną
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Nowe zasady dla kobiet w armii
Ku wiecznej pamięci
Kosmiczna wystawa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO