moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rajd rowerowy z Dęblina do Londynu

Przez Polskę, Niemcy, Holandię aż do londyńskiej bazy Royal Air Force w Northolt – w sumie 1600 km rowerem zamierza pokonać pięciu śmiałków z Lotniczej Akademii Wojskowej. Wykładowca akademicki i czterech podchorążych organizują rajd pod hasłem „Za wolność naszą i waszą”. Lotnicy chcą w ten sposób upamiętnić polskich pilotów z Dywizjonu 303.

Pomysłodawcą rajdu rowerowego z Dęblina do Wielkiej Brytanii jest mjr Grzegorz Buśko, wykładowca Lotniczej Akademii Wojskowej. Oficer razem z czterema podchorążymi zamierza rowerem w dziesięć dni pokonać 1600 km. – W ten niecodzienny sposób chcemy uczcić pamięć asów polskiego lotnictwa, pilotów Dywizjonu 303, którzy zasłużyli się w bitwie o Anglię. Lotnicy w czasie II wojny światowej stacjonowali w bazie Northolt w Londynie – wyjaśnia mjr Buśko.

Rajd rowerowy z Dęblina do Londynu odbędzie się pod hasłem „Za wolność naszą i waszą”. – To samo hasło przyświecało pilotom Dywizjonu 303. Dziś ma ono dla nas jeszcze jedno znaczenie. Naszą trasę chcemy bowiem zadedykować ofiarom wojny na Ukrainie. Dlatego w czasie rajdu zorganizujemy internetową zbiórkę pieniędzy dla Ukraińców – wyjaśnia mjr Buśko.

Pomysłodawca rajdu przyznaje, że idea, by rowerem pokonać trasę między Anglią a Polską, nie wzięła się znikąd. Przed kilkoma laty takiego samego wyczynu dokonali żołnierze RAF-u. Brytyjczycy przy okazji swojej eskapady odwiedzili 31 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. – Od kilku lat chciałem powtórzyć ich wyczyn. Teraz się uda! – mówi mjr Buśko. Drużynę kolarską, która wyruszy do Anglii, poza mjr. Buśko stworzy dwóch podchorążych pierwszego roku, którzy studiują na kierunku pilot śmigłowca, oraz dwóch podchorążych piątego roku – jeden z nich to przyszły pilot samolotu odrzutowego, drugi transportowego.

– Wystartujemy 20 sierpnia. Zamierzamy dziennie przemierzać rowerem około 150 km. W Polsce planujemy postoje w bazach lotniczych w Radomiu, Łasku i w Krzesinach oraz w przygranicznym Sulęcinie. Potem przejedziemy przez Niemcy i Holandię – opisuje pomysłodawca eskapady. Do Anglii lotnicy przeprawią się promem. – Z portu Hoek van Holland dopłyniemy do Harwich, a ostatni odcinek trasy, około 150 km, pokonamy w towarzystwie kilku żołnierzy RAF-u – dopowiada mjr Buśko.

Szczegóły rajdu są właśnie dopinane na ostatni guzik. Lotnicy mają także czas na ostatnie treningi i szlifowanie formy. – Czeka nas spore wyzwanie, zwłaszcza że każdego dnia rajdu niezależnie od pogody będziemy musieli jechać dalej – mówią. – Kończymy właśnie etap treningów indywidualnych. Ja na przykład w lipcu przejechałem już 1100 km. Od przyszłego tygodnia będziemy trenować zespołowo – dopowiada wykładowca.

Uczestnicy rajdu wezmą udział w uroczystościach upamiętniających bitwę o Anglię. Obchody jej 82. rocznicy odbędą się w Northolt na początku września.

W bitwie o Anglię (10 lipca – 31 października 1940 roku) wzięło udział 139 polskich lotników. Polacy byli drugą co do wielkości narodowością walczącą po stronie aliantów. Stanowili niespełna 5% lotników, ale strącili ponad 10% niemieckich samolotów. „Gdyby nie wspaniały wkład wniesiony przez polskie dywizjony i ich niezrównana waleczność, waham się, czy wynik bitwy byłby taki sam”, powiedział po walce sir Hugh Dowding, naczelny dowódca RAF-u.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Pixabay

dodaj komentarz

komentarze


17 września 1939. Nigdy więcej
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Road Runner” w Libanie
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwie agresje, dwie okupacje
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Cios w plecy
Wielkie zbrojenia za Odrą
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Hekatomba na Woli
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rekompensaty na nowych zasadach
Zwycięska batalia o stolicę
Z najlepszymi na planszy
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Krok ku niezależności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Orlik na Alfę
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Człowiek w pętli
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Brytyjczycy żegnają Malbork
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Black Hawki nad Warszawą
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Kurs dla najlepszych w SERE
Husarz z polskim instruktorem
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
NATO – jesteśmy z Polską
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Brytyjczycy na wschodniej straży
Debiut polskich Patriotów
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
W poszukiwaniu majora Serafina
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Apache’e nad Inowrocławiem
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Święto Wojsk Lądowych
Czołgiści w ogniu
Pożegnanie z Columbią
Miliardy na budowę schronów
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Największy transport Abramsów w tym roku
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO