moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosomak zacieśnia współpracę z Oshkoshem

Specjaliści z Rosomak S.A., firmy należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, będą serwisować wozy produkcji Oshkosh Defense. Do ich warsztatów trafią nie tylko pojazdy wykorzystywane przez Wojsko Polskie, ale także te z innych sojuszniczych armii, operujących na wschodniej flance NATO. Umowę w tej sprawie podpisano w piątek.

Amerykańska spółka Oshkosh Defense to jeden z czołowych producentów wojskowych samochodów w Stanach Zjednoczonych. Opracowany przez nią opancerzony pojazd terenowy M-ATV (MRAP All-Terrain Vehicle) ma w najbliższych latach zastąpić w służbie wysłużone HMMWV i stać się podstawowym autem amerykańskich sił zbrojnych. Pentagon zamówił ich ponad pięć tysięcy. Wejście na rynek średniej wielkości pojazdów było dla Oshkosh Defense wyzwaniem, gdyż firma ta swoją pozycję zbudowała przede wszystkim w segmencie ciężarówek. Kilka typów takich pojazdów dostarcza do US Army, US Marine Corps oraz US Air Force. Osadzone są na nich m.in. zestawy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe Patriot czy wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe HIMARS.

 

Od sześciu lat z pojazdów M-ATV korzystają polscy komandosi. W 2015 roku rząd USA przekazał Polsce nieodpłatnie – w ramach amerykańskiego programu EDA (Excess Defense Articles) – 45 wozów używanych przez amerykańskie jednostki stacjonujące w Afganistanie. Pojazdy przeznaczone zostały do wycofania z eksploatacji w związku ze zmianą charakteru natowskiej misji w tym kraju.

Początkowo serwisem „polskich” M-ATV (w wersji M1240A1) zajmował się Oshkosh Defense. Od 2018 roku zaczęła go wspierać należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Rosomak S.A., która w 2019 roku została autoryzowanym „Preferowanym Dostawcą Usług Oshkosh Defense”, przejmując większą część prac serwisowo-naprawczych.

Teraz polska i amerykańska spółka znacząco rozszerzają swoją współpracę. W piątek Rosomak S.A. i Oshkosh Defense podpisały porozumienie, na mocy którego specjaliści z Rosomaka będą zajmowali się naprawami i serwisem pojazdów Oshkosha nie tylko używanymi przez naszą armię, ale także przez inne siły zbrojne, w tym amerykańskie, stacjonujące w tej części Europy.

– Oshkosh Defense jest zaangażowany w Polsce i jesteśmy dumni, że współpracujemy z Rosomakiem, aby nadal wspierać gotowość operacyjną pojazdów M-ATV polskich wojsk specjalnych, a także wspierać możliwe przyszłe programy dla taktycznych pojazdów kołowych w regionie, włączając w to sprzęt armii amerykańskiej w Polsce – mówi John Lazar, wiceprezes i generalny manager International Programs w Oshkosh Defense.

– Podpisanie porozumienia z naszym amerykańskim partnerem, firmą Oshkosh Defense, pozwala nam poszerzyć kompetencje oraz portfolio usług serwisowych, również skierowanych dla wojsk Stanów Zjednoczonych. Dotychczasowa owocna współpraca oraz fakt zakwalifikowania Rosomak S.A. jako dostawcy usług serwisowych dla NATO Support and Procurement Organisation pokazały, że gwarantujemy najwyższą jakość usług nie tylko dla Sił Zbrojnych RP, ale również dla wojsk sojuszniczych w regionie – podkreśla Bartłomiej Smoczyński, prezes Rosomak S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~asd
1622388060
Coś czuję, że zbliża się kolejny OŻeszKoszt.
6D-FB-56-D1
~SirAdi
1622213940
HMMWV są wymieniane na 8-tonowe L-ATV (też produkcji Oshkosh), nie na 12-tonowe M-ATV.
74-A7-A5-63

Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
 
Sprawa katyńska à la española
W Italii, za wolność waszą i naszą
Zachować właściwą kolejność działań
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gunner, nie runner
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Rekordziści z WAT
Od maja znów można trenować z wojskiem!
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Sandhurst: końcowe odliczanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Pod skrzydłami Kormoranów
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Kadisz za bohaterów
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wojna w świętym mieście, epilog
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wytropić zagrożenie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Tragiczne zdarzenie na służbie
Kolejne FlyEye dla wojska
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Wojna w świętym mieście, część druga
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Szybki marsz, trudny odwrót
SOR w Legionowie
NATO on Northern Track
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
Ameryka daje wsparcie
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Posłowie dyskutowali o WOT
Pytania o europejską tarczę
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Zmiany w dodatkach stażowych
Święto stołecznego garnizonu
W obronie wschodniej flanki NATO
Na straży wschodniej flanki NATO
Metoda małych kroków
25 lat w NATO – serwis specjalny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO