moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Chiński AWACS

Według medialnych doniesień, pod koniec sierpnia Chińczycy przeprowadzili próbne loty swojego pokładowego samolotu wczesnego ostrzegania i kontroli KJ-600. Wyposażenie chińskich sił zbrojnych w tego typu maszynę znacząco wpłynie na możliwości lotnictwa pokładowego Państwa Środka. Dzięki KJ-600 ich flota zyska nowe zdolności ofensywne i defensywne. A okręty będą mogły operować w większym oddaleniu od granic swojego kraju.

Jedynym typem samolotu operującym dziś z dwóch chińskich lotniskowców jest myśliwiec J-15, wzorowany na rosyjskim Su-33. Jednak zarówno Liaoning, jak i Shandong to okręty wyposażone w tzw. skocznię narciarską, a nie katapultę startową. I dlatego z ich pokładów mogą operować maszyny tylko konkretnych rodzajów, a także o ograniczonej masie.

To, co mogą wykonać odrzutowe myśliwce (aczkolwiek odchudzone, jeśli chodzi o masę przenoszonego uzbrojenia i paliwa), jest nieosiągalne dla ciężkich, turbośmigłowych maszyn wczesnego ostrzegania. Jednak kolejne chińskie lotniskowce (w budowie znajdują się najprawdopodobniej dwie jednostki, z których pierwsza trafi do służby w 2023 lub 2024 roku) zostaną wyposażone już w elektromagnetyczne katapulty, z ich pokładu będą zatem mogły operować samoloty różnych klas i typów. Obok myśliwców (w tym prawdopodobnie również J-31, opracowanych dzięki szpiegostwu przemysłowemu częściowo z wykorzystaniem technologii zastosowanej w F-35), będą to również samoloty wczesnego ostrzegania czy zwalczania okrętów podwodnych.

Jedynym typem samolotu operującym dziś z dwóch chińskich lotniskowców jest myśliwiec J-15, wzorowany na rosyjskim Su-33.

Co to oznacza dla lotnictwa pokładowego, a zatem i dla chińskiej marynarki wojennej? Przede wszystkim zwielokrotnienie możliwości bojowych i zasięgu, w jakim będzie mogło ono operować. Lotniskowce to dziś najcenniejsze okręty każdej marynarki wojennej, która nimi dysponuje. Skrzydło lotnictwa przenoszone na ich pokładzie może zapewnić parasol powietrzny zgrupowaniu flot czy umożliwić projekcję siły z morza na ląd. Jednak, podobnie jak w przypadku lotnictwa lądowego, aby w pełni je wykorzystać, konieczne jest posiadanie samolotów różnych klas, w tym wczesnego ostrzegania i walki radioelektronicznej. Na pełnym morzu jest to nawet bardziej istotne ze względu na ograniczony zasięg systemów lądowych, które nie mogą stanowić swoistego substytutu wyspecjalizowanych samolotów. Z tego też powodu możliwości użytkowanych obecnie chińskich lotniskowców są znacznie ograniczone i sprowadzają się w zasadzie do zapewnienia parasola lotniczego nad zespołem okrętów. Rozpoznanie w powietrzu zapewniają im śmigłowce, które same dysponują mniejszym niż samoloty zasięgiem, a dodatkowo również ich systemy pokładowe nie mogą się równać z tymi montowanymi na dużo większych, specjalistycznych płatowcach. Ale dzięki samolotom KJ-600 i te problemy staną się przeszłością.

KJ-600 jest dwusilnikową, turbośmigłową maszyną o długości 18 m i rozpiętości skrzydeł 25 m. Maksymalna masa startowa sięga 30,5 t, zasięg zaś jest szacowany na 2800 km. Serce samolotu stanowi radar KLC-7 z anteną aktywną o skanowaniu elektronicznym. Według niektórych mediów, za jego pomocą można by wykryć nawet najnowsze samoloty V generacji, o obniżonej wykrywalności. Wprowadzenie samolotu do służby na nowo budowanych lotniskowcach sprawi, że zgrupowania chińskiej floty zyskają nowe zdolności, zarówno ofensywne, jak i defensywne. Będą również mogły operować w większym oddaleniu od własnych brzegów, co wyraźnie świadczy o rosnących ambicjach Państwa Środka.

Rafał Ciastoń , ekspert ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

autor zdjęć: Simon Yang, Creative Commons

dodaj komentarz

komentarze


„Road Runner” w Libanie
Dywersanci atakują
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Mity i manipulacje
Orientuj się bez GPS-u
Medycy na start
W poszukiwaniu majora Serafina
Jelcz się wzmacnia
W wojsku orientują się najlepiej
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Czarnomorski szlif minerów
Terytorialsi w akcji
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Polskie Bayraktary nad Turcją
Kosmiczny Perun
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kopuła nad bewupem
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Wojny na rzut kostką
Kircholm 1605
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Maratońskie święto w Warszawie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
„Droga do GROM-u”
Abolicja dla ochotników
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Speczespół wybierze „Orkę”
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Polski „Wiking” dla Danii
Medicine for Hard Times
Pasja i fart
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Młodzi i bezzałogowce
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Koniec dzieciństwa
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Deterrence in Polish
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Kawaleria w szkole
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Priorytetowe zaangażowanie
Człowiek jest najważniejszy
Koniec pewnej epoki
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Pływali jak morscy komandosi
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Brytyjczycy na wschodniej straży
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO