moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku

Samoloty F-16 stacjonujące na co dzień w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego zostały przebazowane do bliźniaczej jednostki w Łasku. Powodem przeprowadzki jest remont drogi startowej, dróg kołowania i płaszczyzn postojowych w Krzesinach. Prace konserwacyjne potrwają półtora miesiąca. W drugiej połowie sierpnia podpoznańskie lotnisko zostanie ponownie otwarte.

– Samoloty F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Krzesin wylądowały już w Łasku, na terenie bliźniaczej jednostki wyposażonej w wielozadaniowe myśliwce. Będą stacjonowały tu półtora miesiąca – mówi kpt. Anna Issel, rzecznik prasowy 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. Oznacza to, że w najbliższych tygodniach to z Łasku w województwie łódzkim wykonywane będą wszystkie operacje lotnicze polskich „efów”.

Powodem przeprowadzki jest planowany przegląd infrastruktury lotniskowej w podpoznańskiej jednostce. Sprawdzone zostaną: pas startowy o długości 2500 metrów, drogi kołowania i centralne płaszczyzny postojowe samolotów. – Droga startowa wymaga konserwacji. Trzeba usunąć wszelkiego rodzaju pęknięcia betonu, uszczerbki i odpryski, uzupełnić szczeliny dylatacyjne. Malowane będą także linie oraz płaskie oznaczenia drogi startowej i kołowania – mówi mjr Krzysztof Terzyk z 31 Bazy w Krzesinach. – Wykonana zostanie również hydrofobizacja, czyli zabiegi uszczelniające, dzięki którym woda nie będzie wnikała wewnątrz pasa startowego – dodaje oficer. Major Terzyk informuje ponadto, że na czas remontu, czyli do około 20 sierpnia, lotnisko w Krzesinach będzie zamknięte. Jak wyjaśnia rzeczniczka 2 Skrzydła, konserwacja pasa startowego to standardowa procedura. Ostatnie tego typu prace prowadzone w Krzesinach były cztery lata temu.

Do Łasku z Krzesin poleciały niemal wszystkie samoloty F-16 oraz ok. 120 żołnierzy, to piloci, nawigatorzy i technicy. – Grupa Obsługi Technicznej skierowała do Łasku ponad 70 żołnierzy. W większości to personel z dwóch eskadr obsługi, które zajmują się przygotowaniem samolotów przed i po lotach, ale także żołnierze z eskadry technicznej, którzy są odpowiedzialni za usunięcie wszelkich niesprawności – mówi ppłk Arkadiusz Ligaj, dowódca Grupy Obsługi Technicznej z 31 BLT. – Zabraliśmy ze sobą sprzęt do obsługi bieżącej i aparaturę pomiarową. Chodzi o to, byśmy w jak największym stopniu działali niezależnie od jednostki w Łasku – dodaje oficer.

Żołnierze obu baz zapewniają, że zmiany nie wpłyną na częstotliwość wykonywanych zadań w powietrzu. Piloci z Krzesin i Łasku będą się szkolić zgodnie z przyjętymi wcześniej planami, nadal będą pełnić dyżury bojowe, wykonywać loty szkolne i treningowe. W planach są także wspólne loty pilotów F-16 z krzesińskiej i łaskiej bazy. – Nie jest to pierwsze przebazowanie naszych kolegów do Łasku. Jesteśmy na to przygotowani pod względem proceduralnym, ale również i logistycznym. Liczba zadań, jakie wykonujemy nie ulega zmianie, nie ma tu mowy o jakichkolwiek ograniczeniach czy utrudnieniach w naszej działalności – potwierdza kpt. Michał Kolad, rzecznik prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Piloci obu jednostek będą mieli w Łasku doskonałe warunki do pracy. Lotnisko w Łasku jest bowiem jednym z najnowocześniejszych w Polsce. W ubiegłym roku skończył się tu dwuletni remont. Obejmował on przede wszystkim modernizację 2,5 kilometrowej drogi startowej i przedłużenie jej o dodatkowe pół kilometra.

Polskie siły powietrzne mają 48 samolotów F-16. Trzydzieści dwa stacjonują w Krzesinach, a pozostałe w Łasku. 12 samolotów to maszyny dwumiejscowe (F-16D). Pierwsze Jastrzębie trafiły do Polski 8 listopada 2006 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Umacnianie ściany wschodniej
 
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Broń przeciwko wrogim satelitom
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Wołyń – pamiętamy
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Rekompensaty na ostatniej prostej
Odznaczenia za misję
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Zatrzymania na granicach
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Ostatnia niedziela…
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Święto sportów walki w Warendorfie
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Czarna Pantera celuje
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Demony wojny nie patrzą na płeć
Ratownik w akcji
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Tłumy na zawodach w Krakowie
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Miliardowe wsparcie dla PGZ
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Śmierć gorsza niż wszystkie
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pierwszy polski lot Apache’a
Flyer, zdobywca przestworzy
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Dzieci wojny
Potrzebujemy najlepszych
Radar na bezpieczeństwo
Bezpieczniejsza Europa
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Czarne Pantery, ognia!
BWP-1 – historia na dekady
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Planowano zamach na Zełenskiego
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Kajakami po medale
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Wyższe stawki dla niezawodowych
Podejrzane manewry na Bałtyku
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pracowity pobyt w kosmosie
Nowe Abramsy już w Wesołej
Ewakuacja Polaków z Izraela
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO