moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku

Samoloty F-16 stacjonujące na co dzień w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego zostały przebazowane do bliźniaczej jednostki w Łasku. Powodem przeprowadzki jest remont drogi startowej, dróg kołowania i płaszczyzn postojowych w Krzesinach. Prace konserwacyjne potrwają półtora miesiąca. W drugiej połowie sierpnia podpoznańskie lotnisko zostanie ponownie otwarte.

– Samoloty F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Krzesin wylądowały już w Łasku, na terenie bliźniaczej jednostki wyposażonej w wielozadaniowe myśliwce. Będą stacjonowały tu półtora miesiąca – mówi kpt. Anna Issel, rzecznik prasowy 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. Oznacza to, że w najbliższych tygodniach to z Łasku w województwie łódzkim wykonywane będą wszystkie operacje lotnicze polskich „efów”.

Powodem przeprowadzki jest planowany przegląd infrastruktury lotniskowej w podpoznańskiej jednostce. Sprawdzone zostaną: pas startowy o długości 2500 metrów, drogi kołowania i centralne płaszczyzny postojowe samolotów. – Droga startowa wymaga konserwacji. Trzeba usunąć wszelkiego rodzaju pęknięcia betonu, uszczerbki i odpryski, uzupełnić szczeliny dylatacyjne. Malowane będą także linie oraz płaskie oznaczenia drogi startowej i kołowania – mówi mjr Krzysztof Terzyk z 31 Bazy w Krzesinach. – Wykonana zostanie również hydrofobizacja, czyli zabiegi uszczelniające, dzięki którym woda nie będzie wnikała wewnątrz pasa startowego – dodaje oficer. Major Terzyk informuje ponadto, że na czas remontu, czyli do około 20 sierpnia, lotnisko w Krzesinach będzie zamknięte. Jak wyjaśnia rzeczniczka 2 Skrzydła, konserwacja pasa startowego to standardowa procedura. Ostatnie tego typu prace prowadzone w Krzesinach były cztery lata temu.

Do Łasku z Krzesin poleciały niemal wszystkie samoloty F-16 oraz ok. 120 żołnierzy, to piloci, nawigatorzy i technicy. – Grupa Obsługi Technicznej skierowała do Łasku ponad 70 żołnierzy. W większości to personel z dwóch eskadr obsługi, które zajmują się przygotowaniem samolotów przed i po lotach, ale także żołnierze z eskadry technicznej, którzy są odpowiedzialni za usunięcie wszelkich niesprawności – mówi ppłk Arkadiusz Ligaj, dowódca Grupy Obsługi Technicznej z 31 BLT. – Zabraliśmy ze sobą sprzęt do obsługi bieżącej i aparaturę pomiarową. Chodzi o to, byśmy w jak największym stopniu działali niezależnie od jednostki w Łasku – dodaje oficer.

Żołnierze obu baz zapewniają, że zmiany nie wpłyną na częstotliwość wykonywanych zadań w powietrzu. Piloci z Krzesin i Łasku będą się szkolić zgodnie z przyjętymi wcześniej planami, nadal będą pełnić dyżury bojowe, wykonywać loty szkolne i treningowe. W planach są także wspólne loty pilotów F-16 z krzesińskiej i łaskiej bazy. – Nie jest to pierwsze przebazowanie naszych kolegów do Łasku. Jesteśmy na to przygotowani pod względem proceduralnym, ale również i logistycznym. Liczba zadań, jakie wykonujemy nie ulega zmianie, nie ma tu mowy o jakichkolwiek ograniczeniach czy utrudnieniach w naszej działalności – potwierdza kpt. Michał Kolad, rzecznik prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Piloci obu jednostek będą mieli w Łasku doskonałe warunki do pracy. Lotnisko w Łasku jest bowiem jednym z najnowocześniejszych w Polsce. W ubiegłym roku skończył się tu dwuletni remont. Obejmował on przede wszystkim modernizację 2,5 kilometrowej drogi startowej i przedłużenie jej o dodatkowe pół kilometra.

Polskie siły powietrzne mają 48 samolotów F-16. Trzydzieści dwa stacjonują w Krzesinach, a pozostałe w Łasku. 12 samolotów to maszyny dwumiejscowe (F-16D). Pierwsze Jastrzębie trafiły do Polski 8 listopada 2006 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


„Horyzont” przeciw dywersji
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Niebo pod osłoną
Militarne Schengen
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
My, jedna armia
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Dodatkowe zapory
Drony w szkołach
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kapral Bartnik mistrzem świata
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Dostawa Homarów-K
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Mundurowi z benefitami
Nieoceniona siła edukacji
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Elementy Wisły testowane w USA
Merops wdrażany natychmiast
W gotowości, czyli cywile na poligony
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pilica w linii
Gdy ucichnie artyleria
Ułani szturmowali okopy
Is It Already War?
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Razem na ratunek
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Dzień wart stu lat
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Formoza – 50 lat morskich komandosów
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Studenci ewakuowali szpital
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojskowy bus do szczęścia
Dywersja na kolei. Są dowody
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sukces Polaka w biegu z marines
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojsko na Horyzoncie
Ogień z Leopardów na Łotwie
Polski „Wiking” dla Danii
Polska, Litwa – wspólna sprawa
„Zamek” pozostał bezpieczny
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Plan na WAM
Marynarze podjęli wyzwanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO