moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach

Od kilku lat brytyjska armia realizuje zakrojony na szeroką skalę program modernizacji sił lądowych. Cztery lata temu zamówiła prawie 600 nowych BWP, w tym roku chce kupić ponad 500 transporterów opancerzonych, a w kolejnych latach zmodernizować ponad sto czołgów Challenger II. O kontrakty warte miliardy funtów na DSEI walczyły firmy z całego świata.

– Jest sercem programu transformacji brytyjskiej armii – mówiła o programie wdrożenia do służby transportera kołowego Boxer brytyjska wiceminister obrony, Anne-Marie Trevelyan. W wywiadzie dla jednego z branżowych wydawnictw militarnych Trevelyan zapowiedziała, że umowa na dostawę około 500 tych pojazdów będzie podpisana do końca października. Kontrakt, według oceny ekspertów, jest wart około 1,2-1,3 mld funtów. Brytyjczycy zamierzają kupić Boxery bez przetargu.

Historia programu opracowania nowego transportera opancerzonego o kryptonimie Boxer, ciągnie się od 1995 roku. Była to wspólna inicjatywa Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Szybko, bo już w 1999 roku, z programu zrezygnowali trójkolorowi (zastąpili ich Holendrzy). Cztery lata później program opuścili Brytyjczycy, jednak nie do końca zerwali z Boxerem, ponieważ partycypowali w pracach badawczo-rozwojowych zachowując prawo do udziałów ze sprzedaży na rynkach trzecich, ale przede wszystkim do produkcji tych pojazdów na Wyspach. Ale w ubiegłym roku brytyjskie ministerstwo obrony zdecydowało o powrocie do programu i większym w niego zaangażowaniu.

W podstawowej wersji Boxer waży 24 tony, ale w zależności od typu uzbrojenia jego masa może wynieść nawet 36 ton. Napędza go silnik MTU 8V199 TE20 o mocy 710 KM, który pozwala rozwinąć maksymalną prędkość ponad 100 km/h. Wersja dostarczona do armii niemieckiej uzbrojona jest w zdalnie sterowany system ogniowy FLW-200 z karabinami maszynowymi kalibru 7,62 mm lub 12,7 mm, albo w 40 mm granatniki automatyczne. Natomiast armia holenderska zdecydowała się na wersję ze zdalnie sterowanym systemem ogniowym Protector M151 z karabinem maszynowy 12,7 mm.

Zapowiedź kupna przez Brytyjczyków transporterów Boxer zainteresowała firmy z całego świata, które zabiegają, aby zostać poddostawcami jego elementów. Na zlecenia liczą także producenci sprzętu pancernego i zmechanizowanego, którzy chcą sprzedać Brytyjczykom wozy specjalistyczne bazujące na Boxerze. Jedna z takich konstrukcji – wóz zabezpieczenia technicznego – miała swoją premierę właśnie na tegorocznych targach w Londynie. Opracowała go, specjalizująca się w wozach logistycznych, niemiecka spółka FFG Flensburg Fahrzeugbau Gesellschaft GmbH.

Nie tylko KTO

Plany modernizacji brytyjskich sił lądowych, to jednak nie tylko zakup nowych KTO, ale również modernizacja czołgów Challenger II. Choć tamtejsza armia teoretycznie ma ich ponad 200, to w służbie pozostaje niewiele ponad 100. Kilkadziesiąt sztuk wycofano ze służby z powodów technicznych, a resztę odesłano do magazynów po tym, jak ich macierzyste jednostki przesiadły się na lżejsze bojowe wozy piechoty.

Teraz Brytyjczycy chcą przywrócić potencjał jednostek pancernych i rozważają albo zakup nowych czołgów, albo modernizację tych, które posiadają. Póki co bardziej prawdopodobna jest wersja mówiąca o unowocześnieniu starego sprzętu. Dlatego na targach producenci oferowali rozwiązania mające zmodernizować Challengery.

Challenger 2 Life Extension Programme (LEP) jest pierwszą konstrukcją nowej spółki – RBSL. Pod tą nazwą kryją się dwa koncerny zbrojeniowe – niemiecki Rheinmetall, wytwarzający m.in. czołgi Leopard 2 oraz brytyjski BAE System, producent czołgów Challenger 2. Firmy połączyły siły na początku tego roku, kiedy to Rheinmetall wykupił udziały w lądowym oddziale BAE System, tworząc spółkę j.v. Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL).

Podczas targów DSEI przedstawiciele RBSL podkreślali, że Challenger 2 LEP to wersja prezentująca, jak można zmodernizować brytyjski czołg. – Nowa wieża, z nowym system dowodzenia i kierowania ogniem, z nowymi przyrządami optoelektronicznymi z firmy Thales. Jednak to tylko propozycja, a ostateczny kształt tego, co powinno się w nim znaleźć i tak musi nadać użytkownik – podkreśla jeden z inżynierów pracujących przy projekcie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Wyrok za tragiczny wypadek
 
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Strażnik nieba
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Powstaje armia dronów
Rodzina na wagę złota
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Święto ludzi z pasją
Wyścig zbrojeń wystartował
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Pod żaglami – niepokonani z AMW
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Więcej na mieszkanie za granicą
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Double Eagle – podwodny tropiciel
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
W Ełku wykuwają charaktery
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Kolejowy sabotaż udaremniony
Sport kształtuje mentalność
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Rex Bolizlavus
Debiut polskiego AW149
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Pracowity dyżur Typhoonów
Zwycięstwo mordercy
Medycyna na morzu
Więcej amunicji do Rosomaków
Spartakiadowe zmagania w Łasku
„Pułaski” na Atlantyku
Baltic Sea Under Control
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Zatopiony problem
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Viva Polaki! Viva liberatori!
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Poznać rakietowego Homara
Szabla hubalczyków
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Henry Szymanski na tropie prawdy
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Polskie F-16 w służbie NATO
Więcej polskiego trotylu dla USA
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Pierwsza misja Gripenów
Podniebne wsparcie sojuszników
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Składy wysokiego ryzyka
Pilecki ucieka z Auschwitz
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Trzy dekady DGW
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Podniebny Pegaz
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO