moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany

W 2011 r. popełniono błąd na etapie projektowania elementu fotela katapultowego, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji – przyznała w oświadczeniu Polska Grupa Zbrojeniowa. Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego uznała, że wadliwa konstrukcja tego elementu była przyczyną śmierci pilota samolotu MiG-29 w lipcu ubiegłego roku.

Prawie rok temu, w nocy z 5 na 6 lipca, w pobliżu miejscowości Pasłęk, podczas lotu szkoleniowego rozbił się myśliwiec MiG-29, pilotowany przez kpt. Krzysztofa Sobańskiego. Niestety, mimo katapultowania się z uszkodzonej maszyny, żołnierz nie przeżył wypadku. Kpt. Sobański był bardzo doświadczonym pilotem. Za sterami wojskowych samolotów spędził ponad 800 godzin, w tym ponad 500 w MiG-ach-29. Postępowanie w sprawie śmierci żołnierza prowadzi Prokuratura Okręgowa w Warszawie.

Przyczyny zdarzenia analizowała także Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Prace zostały już zakończone i niejawny raport z badania został przekazany m.in. ministrowi obrony Mariuszowi Błaszczakowi. Z nieoficjalnych informacji wynika, że do śmierci pilota przyczyniła się wada konstrukcyjna fotela katapultowego. W tej sprawie oświadczenie wydała Polska Grupa Zbrojeniowa.

Koncern poinformował, że wchodzące w skład grupy kapitałowej PGZ Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. były producentem pierścieni ścinających będących elementami foteli katapultowych K-36DM stosowanych w samolotach Su-22 i MiG-29. W taki fotel wyposażona była także maszyna, która rozbiła się w Pasłęku. „Po katastrofie samolotu MIG-29, w której zginął pilot, spółka WZL-2 przeprowadziła audyt wewnętrzny, który miał na celu zbadanie okoliczności wprowadzenia do produkcji pierścienia w 2011 r. Materiał został przekazany prokuraturze” – czytamy w komunikacie PGZ.

Audyt wykazał, że „popełniono błąd na etapie projektowania detalu, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji”. Koncern zaznacza, że wdrożono już działania naprawcze: „wprowadzono nową szczegółową instrukcję projektowania nakazującą gromadzenie i przechowywanie danych do projektów konstrukcyjnych, prowadzenie kwalifikacji części pod względem ich znaczenia i odpowiedzialności oraz określania na etapie założeń do projektu zakresu wymaganych prób i badań. Ujednolicono również sposób sprawdzania i zatwierdzania dokumentacji technicznej przez wprowadzenie w ścieżkach zatwierdzania ścisłej hierarchii i odpowiedzialności.” PGZ poinformowała także, że osoby odpowiedzialne za projekt zwolniono z pracy.

PGZ w swoim komunikacie zaznaczyła, że zgodnie z decyzją Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych, we wszystkich samolotach wyposażonych w fotele K-36DM wymieniono już pierścienie zaprojektowane w 2011 r. Wymiana została przeprowadzona w okresie od 30 sierpnia 2018 do 28 września 2018 roku. Ponadto we wrześniu 2018 roku przeprowadzono w Nadarzycach dodatkowe próby pokazowe, które potwierdziły prawidłowe działanie nowo zaprojektowanego i zamontowanego elementu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
 
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Kwalifikacja 2026 – sprawdź szczegóły
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
K9 – nieoceniony sojusznik
Tłumy na zawodach w Krakowie
Dzieci wojny
Gen. Skrzypczak nie żyje
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Moc Czarnych Panter
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Kadra F-35 rośnie w siłę
Kolarskie święto w stolicy
Uderzenie w naturę
Wojsko dostanie kolejne symulatory Bayraktarów
MON zaprzecza zarzutom o nepotyzm
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pucharowe zmagania Polaków
Terytorialsi zawitają do Płocka
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
Planowano zamach na Zełenskiego
More Than an Exercise
Badania z kosmosu
Abramsy od marines
Rekompensaty na ostatniej prostej
Ten beton... żyje!
Bezpieczeństwo i przyroda
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
7TP – czołg kompromisu
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Pieta Michniowska
Demony wojny nie patrzą na płeć
Na rosyjskim pasku
Specjalsi i spadochroniarze mają nowych dowódców
Orlik na Alfę
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Ratownik czołgów
Żołnierz ranny na granicy
Nowe zbiornikowce – wkrótce ruszą konsultacje
Granica pod strażą
Nowe Abramsy już w Wesołej
Zawalcz o cybernagrodę!
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Ostatnia niedziela…
Zostań częścią zwycięskiego teamu
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Trwa szkolenie Legii Akademickiej
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
PGZ buduje suwerenność amunicyjną

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO