moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Katastrofa myśliwca MiG-29. Pilot nie żyje

Tuż przed 2 w nocy w okolicach Pasłęka w województwie warmińsko-mazurskim podczas lotu szkolnego rozbił się myśliwiec MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka. – Pilot katapultował się, ale niestety nie przeżył wypadku. Sprawę wyjaśni Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego – mówi mjr Dariusz Kurowski z Dowództwa Generalnego.

W nocy z czwartku na piątek, o godzinie 1.57 doszło do wypadku lotniczego. W miejscowości Pasłęk na Mazurach, podczas lotu szkolnego rozbił się myśliwiec MiG-29 należący do 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka. Pilot katapultował się w pobliżu miejscowości Sakówko, 18 kilometrów od Malborka. Wrak samolotu znaleziono na polu, kilkaset metrów od zabudowań. Maszyna zapaliła się po uderzeniu w ziemię.

Niestety pilot nie przeżył katapultowania. Na miejsce zdarzenia natychmiast przyjechały służby ratunkowe: pogotowie i straż pożarna. Lekarz potwierdził zgon pilota po 2.30 w nocy. – Okoliczności wypadku nie są znane. Sprawę wyjaśni Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego – mówi mjr Dariusz Kurowski z Dowództwa Generalnego RSZ. – Nie możemy w tej chwili spekulować. Trzeba poczekać chociażby na przeanalizowanie korespondencji, jaką pilot prowadził z wieżą kontroli lotów – dodaje rzecznik.

– Jesteśmy myślami z rodziną i bliskimi. Państwo polskie objęło opieką najbliższych tragicznie zmarłego pilota. Rozmawiałem z płk. Robertem Cierniakiem, przewodniczącym Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Komisja rozpoczęła już pracę. Do czasu wyjaśnienia przyczyn tej katastrofy loty z wykorzystaniem MiG-29 zostały wstrzymane – powiedział minister Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej ws. katastrofy pod Pasłękiem. – To dla mnie i wszystkich żołnierzy sił zbrojnych olbrzymia tragedia. Wyrażam swoje kondolencje dla rodziny tragicznie zmarłego pilota i dla całej naszej wojskowej rodziny. Zbyt wcześnie, by mówić o przyczynach, teraz nasze czynności skupiamy na pomocy rodzinie – dodał gen. broni Jarosław Mika, dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych.

Za sterami myśliwca MiG-29 siedział doświadczony pilot. Lotnik w powietrzu spędził ponad 800 godzin, w tym ponad 500 za sterami MiG-a. Wielokrotnie pełnił dyżury bojowe, brał udział w krajowych i zagranicznych ćwiczeniach lotniczych. Służył także w składzie PKW "Orlik", w ramach natowskiej misji Baltic Air Policing na Litwie.


Film: MON

Rodzina zmarłego została powiadomiona o wypadku i została objęta opieką psychologiczną. Pilot pozostawił żonę i dwoje dzieci.

– MiG-29 jest samolotem, który pozostaje w służbie od 29 lat. Jest samolotem bardzo bezpiecznym, a ta katastrofa to pierwsze tego typu zdarzenie na tym typie statku powietrznego – mówił płk pil. Maciej Trelka, szef Zarządu Działań Lotniczych Inspektoratu Sił Powietrznych. – Bardzo proszę wszystkich o niekomentowanie tej sprawy, dopóki komisja powołana do tego celu nie wyjaśni przyczyn zdarzenia – zaapelował oficer.

Samoloty MiG-29 stacjonują w dwóch bazach lotnictwa taktycznego: 23 w Mińsku Mazowieckim i 22 w Malborku. Obok F-16, MiG-i tworzą siłę bojową polskiego lotnictwa wojskowego. Maszyny sprawdziły się podczas wielu międzynarodowych szkoleń samolotów myśliwskich i wojskowych misji. Jednym z podstawowych zadań MiG-ów 29 jest pełnienie dyżurów bojowych w ramach natowskiej misji Baltic Air Policing, która trwa nieprzerwanie od 2004 roku. Głównym zadaniem Polaków jest nadzorowanie przestrzeni powietrznej nad krajami bałtyckimi.

Do wypadku lotniczego z udziałem MiG-a-29 doszło także kilka miesięcy temu. 18 grudnia 2017 samolot należący do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego rozbił się podczas podejścia do lądowania, ok. 8 kilometrów przed pasem startowym w Mińsku. Pilot przeżył wypadek.

MKS , PG

autor zdjęć: Stanislaw Bielski/REPORTER/East News

dodaj komentarz

komentarze

~Marek Świdziński
1531470540
Lubię oglądać w int.filmiki z udziałem polskich żołnierzy,ich sprzętu i.t.p..Właśnie chwilę temu obejrzałem filmik z Mig-21 i uświadomiłem sobie,że nigdy nie trafiłem na filmik z ćwiczebnego alarmu polskiego samolotu.No chyba że jest to tajemnicą wojskową,jak szybko pilot Polak jest w stanie wzbić się w powietrze od momentu otrzymania takiego rozkazu.Moją ciekawość motywuję tym,że np.na statkach handlowych,pasażerskich przeprowadza się zgodnie z przepisami cały szereg alarmów.Wchodzi na burtę Coast - Guard i w pewnym momencie karze ogłosić np. alarm szalupowy lub pożarowy.Jak w czasie do 2 min.nie są wszyscy na swoich stanowiskach,następnego dnia lub w następnym porcie poprawka.Czy w związku z tym pilot też musi się zmieścić w wyznaczonym czasie?,ale jeśli to tajemnica to bardzo przepraszam za moje nie stosowne pytanie.
AD-D1-73-A8
~Israfil
1531110720
Kondolencje dla bliskich zmarłego!
BD-79-99-AA

Mity i manipulacje
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Koniec dzieciństwa
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Edukacja z bezpieczeństwa
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Abolicja dla ochotników
Operacja NATO u brzegów Estonii
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
„Road Runner” w Libanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Niezłomni w obronie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Brytyjczycy na wschodniej straży
MID w nowej odsłonie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Wyrównać szanse
Niespokojny poranek pilotów
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Sztuka i służba w jednym kadrze
Bóbr na drodze Hannibala
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Standardy NATO w Siedlcach
Husarze bliżej Polski
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Kircholm 1605
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„JUR” dla terytorialsów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe zasady dla kobiet w armii
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
W wojsku orientują się najlepiej
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Polski „Wiking” dla Danii
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO